Aktualija

„Popierinę“ antikorupcinę veiklą turėtų pakeisti rezultatai


Specialiųjų tyrimų tarnyba Klaipėdos rajono savivaldybėje pastaraisiais metais įtarė keletą valstybės tarnautojų piktnaudžiaujant tarnyba. Prieš porą metų pradėtas tyrimas dėl Klaipėdos gatvės rekonstrukcijos grasinęsis išaugti į nemažą skandalą, šį pavasarį buvo tyliai numarintas, tačiau neseniai Klaipėdos apygardos vyriausiojo prokuroro sprendimu vėl atnaujintas. Kita byla, įtariant valdininko korupcinę veiklą, nagrinėjama Klaipėdos apylinkės teisme.


Komisijos korupcijos prevencijai ir kontrolei savivaldybės institucijose ir jai pavaldžiose įstaigose vykdyti visose šalies savivaldybėse parengia korupcijos prevencijos programas ir įgyvendinimo priemonių planus. Pasak STT pareigūnų, stebinčių šią veiklą, dažnai savivaldybių antikorupcinės veiklos planuose pateiktos priemonės yra „popierinės“.


Kaip turėtų keistis požiūris į antikorupcinę veiklą, kalbamės su Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoju, korupcijos prevencijai ir kontrolei Savivaldybės institucijose ir jai pavaldžiose įstaigose vykdyti komisijos pirmininku Rimantu MARTINKUMI.


Dėmesys – skaidriam teisėtumui


– Mūsų Savivaldybės 2011 m. korupcijos prevencijos programa kol kas dar neparengta? Kokius programos prioritetus ją rengdami išskirsite, ką darysite, kad įgyvendinimo priemonės nesulauktų įvertinimo esančios „popierinės”?


 – Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus įsakymu gegužės 17 d. sudaryta komisija iš šešių narių ir pirmininko korupcijos prevencijai ir kontrolei Savivaldybės institucijose ir jai pavaldžiose įstaigose vykdyti. 2011–2012 metų korupcijos prevencijos programa jau yra pradėta rengti ir artimiausiame rajono Tarybos posėdyje bus teikiama tvirtinti. Rengdami minėtą programą stengėmės įtraukti priemones, kurias tinkamai įgyvendindami galėtume pasiekti norimą, o ne „popierinį“ rezultatą. Pagrindiniai planuojami prioritetai – kuo maksimaliau užtikrinti Savivaldybės institucijų veiklos skaidrumą, atvirumą, teisinių ir antikorupcinių principų laikymąsi, užkirsti kelią korupcijos atsiradimui ir plėtrai Savivaldybės administracijoje bei Savivaldybės biudžetinėse ir viešosiose įstaigose, Savivaldybės kontroliuojamosiose įmonėse.


Korupcijos lygmuo neištirtas


– Prezidentė Dalia Grybauskaitė yra viešai pareiškusi, jog anksčiau nesitikėjusi, kad Lietuvoje yra tokio masto korupcija. Šalies vadovė išskyrė kelis korupcijos lygius – kontrabandinį, savivaldybių ir politinę korupciją. Jūsų požiūriu, kokie minėti lygmenys taikytini mūsų Savivaldybei? Kokios sritys (viešieji pirkimai, valstybės tarnybos konkursai, statybos ir t. t.) rajono Savivaldybėje yra labiausiai pažeistinos?


– Aišku, dar nesame atlikę konkretaus korupcinio lygmens vertinimo atskiruose Savivaldybės skyriuose, tačiau manytina, kad tų, kurių darbas susijęs su viešaisiais pirkimais, statybos leidimų išdavimais, kitomis administracinėmis procedūromis galimai yra labiausiai pažeidžiami korupciniu požiūriu. Tik išanalizavus veiksnius ir priežastis, sąlygojančius korupcijos atsiradimo ir pasireiškimo galimybę, stengsimės įgyvendinti tokius uždavinius, kurie tą korupcijos pasireiškimo galimybę sumažintų iki minimumo.


Pasitelks ir elektronines priemones


– 2010–2011 metais planuota įdiegti naują Savivaldybės interneto svetainę, kurioje būtų sukurtas specialusis anoniminis pranešimų forumas. Kol kas tokios svetainės nėra, tik Savivaldybės pastato fojė įrengta anoniminių laiškų dėžutė. Ar tai yra efektyvi antikorupcinė priemonė?


– Ypatingo efektyvumo anoniminių laiškų dėžutė neduoda. Pasitikėjimo telefonu (apie korupcinius teisės pažeidimus gyventojai gali pranešti tel. (8 46) 40 00 08) gaunama informacija dažną kartą yra skundai dėl valdininkų darbo trūkumų. Tačiau įgyvendinus ES lėšomis numatytą priemonę „Elektroninės demokratijos paslaugų piliečiams sukūrimas ir plėtra Klaipėdos regiono savivaldybės administracijose“, bus sukurta nauja interneto svetainė su plačiomis galimybėmis. Manome, kad šioje svetainėje, be „bėgančios“ informacijos apie pasitikėjimo telefoną, taikysime įvairias gyventojų apklausas, forumus, tiesioginius elektroninius debatus, siekdami atskleisti, kuriame rajono Savivaldybės skyriuje korupcija paplitusi labiausiai. Apie kitas rengiamas priemones informaciją pateiksime vėliau.


„Vienam langeliui“ pristigo patalpų


– Ankstesnių kadencijų komisijos Savivaldybėje planavo įgyvendinti „vieno langelio principą“, tačiau jis tik iš dalies veikia Architektūros ir urbanistikos, Statybos leidimų ir sąvadų skyriuose. Kokios minėto principo perspektyvos?


– „Vieno langelio“ principas Klaipėdos rajono savivaldybėje plėtojamas gana senokai. Tačiau dėl patalpų stygiaus ši ankstesniuose korupcijos prevencijos planuose numatyta priemonė ir liko neįgyvendinta. Manome, kad atlikus kai kuriuos suplanuotus darbus, praplėtus Savivaldybės patalpas tokia piliečių aptarnavimo „vieno langelio“ principu tvarka turėtų atsirasti. Nemanau, kad šiuo metu įgyvendinamas kai kurių skyrių „vienas langelis“ duoda teigiamų rezultatų.


Nusikaltimo skatinimas – ne kova


– Tarp įvairių pasiūlymų, kaip kovoti su korupcija, esu girdėjusi ir tokį: esą kodėl STT nevykdo kyšininkavimo imitacijų? Jei STT agentai ir jų asistentai kasdien vykdytų reidus ir aktyviai imituotų „siūlantys kyšius“, tai esą visuomenėje nebaudžiamo „pasikombinavimo“ atmosfera jei ne dingtų, tai bent jau susvyruotų. Kaip Jūs vertintumėte tokį pasiūlymą?


– Aišku, vertinti tokius pasiūlymus galiu tik kaip Klaipėdos rajono gyventojas. Tačiau nemanau, kad tokios „operacijos“ duotų apčiuopiamos naudos. Pirmiausia, kaip nustatyti, ar valdininkas sąmoningai atliko nusikalstamos veikos epizodą ar buvo „pastūmėtas“ nusikalsti STT pareigūnų. Nemanau, kad nusikaltimo skatinimas yra priemonė su juo kovoti.


Nauja pareigybė „atsipirktų“


– Prieš kelerius metus rajono Savivaldybės administracijos struktūroje buvo planuojama atsakingo už korupcijos prevenciją Klaipėdos rajono savivaldybėje valstybės tarnautojo pareigybė, kuri dėl bendros ekonominės situacijos pablogėjimo nebuvo skirta. Jūsų manymu, ar tokia pareigybė Savivaldybėje „atsipirktų“, ar turėtų teigiamos įtakos korupcijos mažėjimui?


– Pritariu anksčiau planuose įtrauktai idėjai numatyti valstybės tarnautoją, kuris būtų atsakingas už korupcijos prevenciją. Toks tarnautojas turėtų netrukus atsirasti. Jo papildomose funkcijose būtų numatyta analizių dėl galimos korupcijos atlikimas, antikorupcinis Savivaldybės teisės aktų vertinimas, ataskaitų teikimas visuomenei ir kt. Manau, kad tokio etato atsiradimas „atsipirktų“ korupcijos apraiškų mažinimui Klaipėdos rajono savivaldybėje.


Kalbėjosi Vilija BUTKUVIENĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių