Dirbtinio intelekto specialistų krizė: kodėl Lietuvoje ir visoje Europoje trūksta DI programuotojų?
Ekspertų teigimu, tradiciniai mokymo metodai nebeatitinka DI programuotojams keliamų reikalavimų – geram ekspertų paruošimui reikalinga bendruomenė.
2025, vasario 19 d. DI revoliucija įsibėgėja, tačiau Europa, įskaitant ir Lietuvą, nespėja koja kojon su ja ir rizikuoja atsilikti DI inovacijų srityje. Remiantis paskutiniais duomenimis, net 75 % Europos darbdavių susidūrė su sunkumais ieškodami DI specialistų, ir ši spraga kasmet auga.
To priežastis paprasta – tradicinės programavimo ar duomenų mokslo studijos neparuošia specialistų DI programavimo darbams. Norint užpildyti įgūdžių trūkumą, būsimiems DI programuotojams reikia naujo mokymosi metodo – tokio, kuris būtų lankstus, orientuotas į praktiką ir glaudžiai susijęs su DI bendruomene.
„DI programuotojai yra jungtis tarp DI tyrėjų ir realių produktų,“ – teigia „Turing College“ švietimo vadovas Giedrius Žebrauskas. „Šių specialistų trūkumas stato Europą į sudėtingą padėtį: čia DI programavimo užduotys atitenka programuotojams, mašininio mokymosi programuotojams ir duomenų mokslininkams, kurie neturi reikiamų įgūdžių. O kadangi DI technologijos vystosi taip greitai, mokytis savarankiškai gali būti per daug sudėtinga. Esminis vaidmuo čia tenka bendruomenei – dirbdami kartu su kitais specialistais, programuotojai gali dalintis žiniomis ir neatsilikti nuo technologijų raidos.“
DI programuotojai užima kritinę nišą tarp DI tyrėjų ir programinės įrangos kūrėjų – tai jie pritaiko DI inovacijas funkcionalių produktų kūrimui. „IBM“ duomenimis, tik 24 % programuotojų save laiko ekspertais generatyvinio DI srityje.
Kas yra geras DI programuotojas?
DI programuotojai dirba sandūroje tarp programinės įrangos kūrimo ir DI tyrimų. Jų užduotis – ne kurti naujus DI modelius nuo nulio, o integruoti ir optimizuoti esamus, kad jie taptų konkurencingais produktais. Tai reiškia, kad DI programuotojai turi ne tik sekti naujausius DI proveržius, bet ir turėti techninių įgūdžių, padedančių paversti tyrimus praktiškais sprendimais.
DI programuotojų paklausa sparčiai auga, ypač dviejose srityse. Didelės įmonės bando integruoti DI funkcijas į esamus produktus, tačiau neturi tam reikalingų specialistų. Tuo tarpu DI startuoliai ieško programuotojų, kurie galėtų greitai pritaikyti DI tyrimus konkurencingų produktų kūrimui.
„Įmonės supranta, kad DI plėtrai reikia specialistų,“ – aiškina G. Žebrauskas. „Bendro profilio programuotojas gali imtis DI užduoties, bet neturėdamas tinkamų įgūdžių jis jos neatliks gerai, galbūt net pats nesuvokdamas savo žinių ribotumo. Tai tarsi manyti, kad stalius gali pastatyti kokybišką mūrinį namą. Be abejo, jis gali kažką sukonstruoti, bet rezultatas nebus tvirtas. Kadangi patyrusių DI programuotojų vis dar trūksta, turime jų paruošti daugiau.“
Kurgi mokymų programos?
Nepaisant augančio poreikio, DI programavimo mokymo studijų Europoje nepakanka. Tokios platformos, kaip „Coursera“, siūlo pavienes kursus, tačiau daugumai trūksta struktūrizuoto, bendruomeninio požiūrio, kuris DI programuotojams būtinas.
Šią spragą užpildo „Turing College“. Šios mokyklos DI programavimo studijos sujungia savarankišką mokymąsi internetu su realiais projektais ir individualia mentoryste. Besimokantieji taip pat gauna prieigą prie išskirtinio startuolių akceleratoriaus, kurį organizuoja Baltijos rizikos kapitalo fondas „Firstpick“. Akceleratorius suteikia įrankius ir paramą, reikalingą norint DI idėjas paversti sėkmingais verslais.
Apie „Turing College“
„Turing College“ yra internetinė technologijų mokykla, taikanti edukacijos inovacijas, kurios užtikrina ypač patogų mokymą net labai užsiėmusiems profesionalams. „Turing College“ siūlo dirbtinio intelekto, duomenų mokslo ir analitikos, web programavimo bei rinkodaros ir analitikos mokymus. Mokykla ugdo darbo rinkos poreikius atitinkančius specialistus bei padeda įmonėms tiek tobulinti darbuotojų kompetencijas, tiek rasti naujus talentingus darbuotojus, kurie dar tik žengia į rinką.
Pranešimas žiniasklaidai