Skaitytojp atgarsiai
Kodėl nemokame važiuoti saugiai?
Užsienio šalys nuėjo ilgą demokratijos kelią ir pasiekė žymią pažangą daugelyje sričių. Lietuva tik stojo ant demokratijos bėgių. Kodėl neperėmus iš kitų šalių to, kas akivaizdžiai pažangu, ir nepritaikius savo šalyje. Juk kiek daug Lietuvos piliečių dirba užsienyje, keliauja po įvairias šalis kaip turistai. Seimo ir Vyriausybės nariai nuolat vyksta į komandiruotes po įvairiausias šalis, o ką gero pritaikėme savo šalyje visų mūsų gerovei. Gal užduokime tokių ar panašių klausimų būsimiesiems Seimo nariams per priešrinkiminius susitikimus? Juk nuo įstatymų leidėjų priklauso visų mūsų gyvenimo kokybė.
Atvažiavęs į svečius iš Vokietijos pilietis, turintis per 50 metų vairuotojo stažą, pasiūlymo vairuoti automobilį griežtai atsisakė, nes jam pasidarė baisu kaip mes važiuojame. Teko stebėti eismą Vokietijoje, pačiam vairuoti. Keista buvo ir man, kai vairuotojai ir pėstieji man padeda važiuoti, užleidžia, niekas neskubina, niekas nesignalizuoja ir nesikeikia.
Nemokėjau važiuoti ir Danijos keliais bei gatvėmis. Mums sunku patikėti, kad lenkimo manevras ir garsinio signalo naudojimas uždrausti. Važiuojama greičiu kokį nurodo kelio ženklas, jeigu važiuoja kas lėčiau, priekyje važiuojantis paraginamas tik šviesų pagalba, jeigu negali greičiau važiuoti, paraginamas pasitraukti į pakraštį. Prie susikirtimo su šalutiniu keliu asfalte pažymėtas leistinas lėtėjantis greitis. Neteko matyti autoinspektoriaus nei gatvėje, nei kelyje. Neteko matyti, kad kas pažeistų eismo taisykles, neteko matyti ir avarijos. Tarnybinis transportas turi specialius spalvotus numerius. Todėl tokiu transportu nesustosi prie parduotuvės ar vaiko neveši į darželį, nes tuoj būtų pranešta kontroliuojančiai įstaigai. Daugybė valdininkų, ministerijos darbuotojų į darbą važiuoja dviračiu, nes automobiliu vienam važiuoti neekonomiška, nemadinga, be to, gali būti išjuoktas. Teko stebėti, kaip kunigas į bažnyčią atvažiavo dviračiu ir ėmėsi pjauti apie bažnyčią veją. Palaistęs gėles išvažiavo apie 2 km namo dviračiu. Apie girtą vairuotoją niekas negalėjo prisiminti. Visi be išimties paiso eismo taisyklių ir kelio ženklų, todėl ir avarijų Danijoje būna per metus tiek, kiek Lietuvoje per savaitgalį.
Lietuvoje, kurioje didžiulis avaringumas, ar nevertėtų imtis drastiškų priemonių, pritaikyti kitų šalių gerą patirtį. Paeksperimentuoti pradžioje vienoje gyvenvietėje, vėliau mieste ir pažiūrėti, kokia bus vairuotojų, pėsčiųjų, eismo saugotojų reakcija. Pasiteisinus eksperimentui, galima pritaikyti visos Lietuvos teritorijoje.
Gargždų miesto visose gatvėse gal reikėtų uždrausti lenkimą, juo labiau kad nesutvarkyti šaligatviai, kitur jų iš vis nėra. Abejoju, ar reikalingas šviesoforas prie Savivaldybės, kylant į kalną nuo Minijos pusės, kaip važiuosime žiemą: apledėjus kelio dangai bent mechaninės avarijos užprogramuotos iš anksto.
Iniciatyvos naujiems pokyčiams Gargždų mieste ar visame Klaipėdos rajone galėtų imtis rajono Savivaldybės Saugaus eismo komisija. Manau, kad visuomenė tam pritartų. Kur yra didžiulė netvarka visuomenėje gyvuoja posakis: ,,pasikvieskime šlubą vokietį ir jis įves tvarką“. Taigi, jeigu mums patiems trūksta išminties, pasikvieskime gal pagal mainų programą eismo specialistų iš Vokietijos, Danijos ar kitos šalies. Jie pasižiūrėtų savo patyrusiomis akimis, ką ir kaip galėtumėme pakeisti, kad sustabdytumėme kelyje beprasmiškas žūtis ir sužalojimus žiauriose avarijose. Jos dažniausiai ir įvyksta dėl greičio, lenkimo ir girto vairuotojo.
Kita mūsų bėda Lietuvoje, kad visose gyvenimo srityse yra įsivyravęs nebaudžiamumas. Tiek eisme, tiek teisme. Kodėl nebaudžiamas teisėjas, kuris priėmė neteisingą nuosprendį, nes aukštesnis teismas priėmė kitokį sprendimą. Kad ir pačia minimaliausia bauda, gal reikėtų sumažinti mėnesio atlyginimą 5 procentais. Bet apie baudžiamumą gal kitame rašinyje pakalbėsime.
Važiuokime visi pagal eismo taisykles, kelio ženklus, būkime dėmesingi ir atlaidūs vieni kitiems – ir avarijų sumažės.
Patarimas: jeigu jums gatvėje užgeso variklis ir negalite jo užvesti, o už jūsų stovintis vairuotojas plūstasi ir be paliovos pypina, reikia ramiai prieiti prie vairuotojo ir pasisiūlyti už jį papypinti, o jis tegu užveda jūsų automobilio variklį. Tikiu, kad problemą išspręsite taikiai.
Juozas GIRDŽIUS