Skaitytojų pasiūlyta tema
Vartotojui apginti teises padeda valstybinės institucijos
Į „Bangos“ redakciją neretai kreipiasi skaitytojai, nusivylę įsigytos prekės ar paslaugos kokybe ir nežinantys, kaip apginti savo interesus. Fizinius asmenis, įsigijusius prekių tenkinti savo šeimos ūkio poreikiams, gina Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba. Klaipėdoje, I. Kanto g. 8, įsikūręs Klaipėdos apskrities skyrius. Rajono Savivaldybėje dar nepaskirtas specialistas, kuris būtų atsakingas už vartotojų teisių apsaugą ir padėtų spręsti ginčus.
Plaukia skundai
Apsilankius Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Klaipėdos apskrities skyriuje, vyriausiasis specialistas Domas Šukys paaiškino: „Tarnyba gina fizinių asmenų, kurie pareiškia norą pirkti, perka ir naudoja prekę ar paslaugą su verslu ar profesija nesusijusiu tikslu, t. y. vartotojo asmeniniams, šeimos, namų ūkio poreikiams tenkinti. Tarnyba nagrinėja ginčus dėl sutartinių įsipareigojimų nevykdymo. Tarnyba išankstinio ginčo sprendimo ne teisme tvarka nagrinėja vartotojų skundus dėl geriamojo vandens tiekimo, nutraukimo, ribojimo, apskaitos pažeidimų. Be to, mūsų tarnyba dalyvauja derinant standartines sutarčių sąlygas bei kita.“ Šios valstybinės įstaigos paslaugos nemokamos.
Šiemet iki birželio mėnesio VVTAT Klaipėdos apskrities skyrius gavo 70 rašytinių skundų, telefonu užregistruota 100. Skundžiamasi dėl nekokybiškų kompiuterių, buitinės technikos ir kt. Beje, Klaipėdos rajono gyventojų kreipėsi nedaug.
Paprašėme pakomentuoti kai kuriuos „Bangos“ skaitytojų skundus. Antai viena gyventoja teigė, jog pirkdama būstą dokumentus tvarkyti patikėjusi agentūrai, kuriai už paslaugas sumokėjusi apie 700 litų. Tačiau įsigijus nekilnojamąjį turtą paaiškėjo, kad yra skola už elektrą, nupirktoje pirtelėje nugriauta krosnis.
D. Šukys akcentavo, kad šalių santykius įtvirtinant sutartimi reikia neskubant įsigilinti į joje įtvirtinamas teises ir pareigas. „Turi būti apibrėžtas sutarties objektas. Šiuo atveju galėjo būti tik agentūros tarpininkavimas surandant būstą, bet neaptarta, kokį: su skolomis ar be jų“, – kalbėjo specialistas.
Teisė grąžinti prekę
Pasiteiravome, kokios pirkėjo, įsigijusio kokybišką prekę, teisės.
„Per 14 dienų nuo pirkimo dienos kokybiška prekė, tačiau netenkinanti dėl spalvos, dydžio, formos ir komplektacijos turi būti pakeista į pirkėją tenkinančią. Žinoma, ji turi būti nenaudota, su etikete. Jeigu pardavėjas tokios prekės neturi, grąžinami pinigai“, – paaiškino D. Šukys, pridūręs, jog yra negrąžintinų prekių grupė, tarp kurių žaislai, apatinis trikotažas ir kita.
Vartotojas su raštišku prašymu, kuriame nurodo, kodėl nepatenkintas įsigyta preke, bei reikalavimu pakeisti prekę ar grąžinti pinigus, turi kreiptis į pardavėją. Beje, privalu pateikti prekės įsigijimo dokumentą.
Nusipirkęs nekokybišką prekę (ar paslaugą), vartotojas taip pat pardavėjui pateikia prašymą, nurodydamas jos trūkumus, prašydamas pakeisti į kokybišką arba grąžinti pinigus, atsisakant daikto remonto. Ir šiuo atveju būtinas prekės įsigijimo dokumentas.
„Jeigu pardavėjas per 3 dienas negali nustatyti daikto kokybės, turi kreiptis į ne maisto produktų inspekciją. Ji ištirs, ar nekokybiška prekė įsigyta, ar tokia tapo eksploatacijos metu“, – kalbėjo D. Šukys.
VVTAT Klaipėdos apskrities skyriaus vedėjas Raimundas Kontrimas akcentavo, kad pagal Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 20 str. 2 d. pardavėjas per 10 dienų privalo atsakyti vartotojui į jo kreipimąsi, pateikdamas motyvuotus paaiškinimus ir nurodydamas juos pagrindžiančius dokumentus.
Jeigu pirkėjas nepatenkintas atsakymu, gali kreiptis į VVTAT Klaipėdos skyrių, įsikūrusį I. Kanto g. 8. Čia irgi būtina pateikti prašymą ir prekės įsigijimo dokumentą.
Privalo pateikti informaciją
Pasak Raimundo Kontrimo, pagal Civilinio kodekso 6.338 str. 2 d. pirkėjas savo reikalavimus dėl daikto trūkumo gali pareikšti per protingą terminą, bet ne vėliau kaip per 2 metus. Tai turėtų ypač įsidėmėti avalynės pirkėjai, nes dažnai nusipirkus nepigų apavą, per kelias dienas nusitrina spalva, išsitraukia dirželiai, po mėnesio nudyla padai ar didesnių defektų išlenda. Taigi patartina visada saugoti šios prekės pirkimo kvitą, kad nekokybišką galėtų grąžinti pardavėjui. Reikia įsidėmėti, jog pardavėjo perspėjimas, kad „avalynės garantija – 14 dienų“ reiškia, jog per šį laiką naujus kokybiškus batus galima grąžinti, jeigu nepatinka spalva, dydis, forma. Tačiau ne visi žino, kad juos galima grąžinti ir tada, kai padėvėjus savaitę, mėnesį ar ilgiau, išaiškėja defektai.
R. Kontrimas pridūrė, kad prekės mažareikšmis gedimas, brokas gali būti kliūtis susigrąžinti pinigus arba pakeisti. Jo teigimu, pinigai už prekę grąžinami pirkimo arba pardavėjo nurodytoje vietoje.
Beje, pagal patvirtintas prekyviečių, turgaviečių taisykles, pirkėjui pareikalavus, pardavėjas privalo išduoti prekės įsigijimo dokumentą.
Dabar populiarūs dovanų čekiai. Tačiau apdovanotieji neretai susigadina nuotaiką. Gargždiškė skundėsi, kad už dovanų čekį įsigijusi rankinę. Jį pasilikusi pardavėja, tad vėliau pakeisti prekės nebesutikusi. VVTAT Klaipėdos apskrities skyriaus vedėjas R. Kontrimas akcentavo, kad dovanų čekį pardavėjas privalo grąžinti pirkėjui, o jeigu pageidauja, gali jį nusikopijuoti.
„Bangos“ skaitytoja skundėsi, kad asmeninės šventės proga jai padovanojo daug vazoninių gėlių, nupirktų parduotuvėje. Tačiau prie jų nebuvo instrukcijos, kaip prižiūrėti.
Pasak R. Kontrimo, negali būti parduodama prekė be informacijos ar instrukcijos. Priešingu atveju tai Vartotojų teisių apsaugos įstatymo pažeidimas. „Šiandien rinkoje daug pardavėjų, todėl nereikia pirkti iš to, kuris neteikia informacijos arba instrukcijos“, – kalbėjo jis.
Savivaldybėje nėra specialisto
R. Kontrimas kalbėjo, kad Klaipėdos rajono savivaldybėje, vienintelėje apskrityje, nėra už vartotojų teisių apsaugą atsakingo asmens. „Gavome mero Vaclovo Dačkausko patikinimą, jog ši funkcija bus paskirta specialistui, tačiau iki šiol tai nepadaryta, – sakė jis. – Į šį asmenį kreiptųsi rajono gyventojai dėl pažeistų teisių.“
Beje, vartotojai, norėdami išvengti nuostolių, ginčų, pažeistų teisių atstatymo procedūrose turėtų domėtis įsigyjama preke, paslauga, iš pardavėjo reikalauti būtinos informacijos apie jos kokybę, saugumą, vartojimo būdą, kokybės garantijos terminą, taip pat saugoti visus prekės įsigijimo dokumentus.
Virginija LAPIENĖ