Įspūdingas krovinys stovėjo ir Klaipėdos rajone
![](https://gargzdai.lt/wp-content/uploads/DSC04649-1024x683.jpg)
Vidurnaktį iš šeštadienio į sekmadienį prasidėjo rekordinio krovinio – 1,5 tūkst. tonų sveriančio žaliavos likučio konversijos įrenginio reaktoriaus, skirto „Orlen Lietuva“ gamyklai, kelionė iš Klaipėdos į Mažeikius.
Neįprastas krovinys vežamas iš anksto suplanuotu maršrutu per Klaipėdos, Kretingos, Skuodo ir Mažeikių rajonus vidutiniu 3 kilometrų per valandą greičiu ir stoja specialiai įrengtose poilsio aikštelėse. Maksimalus pervežimo greitis – 5 kilometrai per valandą. Didžiulis reaktorius dažniausiai gabenamas naktį, ankstyvą rytą bei vėlyvą vakarą. Iš viso 145 kilometrų ilgio kelionė truks beveik dvi savaites. Planuojamas atvykimo laikas į „Orlen Lietuva” gamyklą – rugpjūčio 18 d. 12.45 val.
Iš rugpjūčio 5 d. į 6 d. vidurnaktį išvykęs krovinys per Klaipėdą judėjo sklandžiai. Pirmasis etapas užtruko dvigubai trumpiau nei planuota. Krovinys važiavo apie dvi valandas ir sustojo Tilžės g. netoli geležinkelio pervažos. Pirmadienį krovinys judėjo toliau ir sustojo Klaipėdos rajone ties Žiobriais. Kelionė buvo trumpai sustabdyta dėl liūčių, tačiau ir antra maršruto atkarpa įveikta greičiau nei planuota. Antradienio naktį krovinys turėjo pasiekti Jokūbavą, o trečiadienį vakare toliau tęs kelionę link Mažeikių.
Maksimalus sunkvežimio svoris, kuriuo be papildomo leidimo galima važiuoti Lietuvoje, yra 40 tonų, o ilgis 12 metrų. Per Klaipėdą, Klaipėdos rajoną ir toliau Kretingos, Skuodo, Mažeikių rajonų keliais gabenamo reaktoriaus svoris kartu su transporto priemone siekia apie 2 200 tonų (paties reaktoriaus – beveik 1 500 tonų), bendras ilgis – 93 metrai. Aukštis siekia daugiau nei 10 metrų, plotis – apie 6,5 metro. Pagal platformos, ant kurios gabenamas rekordinis krovinys, matmenis, vienas šalia kito dviem eilėmis galėtų išsirikiuoti net 16 sunkiasvorių vilkikų. Maksimaliai pakrauto tokių vilkikų svoris būtų maždaug 640 tonų. O štai „Orlen Lietuva” krovinys yra 3,5 karto sunkesnis. Kad būtų sumažinta apkrova, kuri veikia važiuojamąją dalį, krovinys gabenamas ant bendrai 88 ašis turinčių sudvejintų platformų. Ant vienos ašies yra sumontuoti 8 ratai. Iš viso gabenimo įrenginys turi net 704 ratus. Tai leidžia sumažinti teorinę vienos ašies apkrovą maždaug iki 12,5 t. Toks rodiklis prilygsta maždaug tai 11,5 tonos apkrovai, kuri maksimaliai leidžiama Lietuvoje vedančiajai sunkiasvorės transporto priemonės ašiai. Įprastai vienos ašies apkrova neturėtų viršyti 10 tonų. Kad tolygiau būtų paskirstomas svoris, krovinį gabenant per uostamiesčio gatves ant jų buvo klojami šiam tikslui iš Nyderlandų atvežti specialūs lakštai.
Bendrovė „Energijos skirstymo operatorius” (ESO) pranešė, kad gabenant krovinį reiks išmontuoti, o reaktoriui pravažiavus atstatyti 178 oro linijų sankirtas. Kelio ruožuose, kuriuose oro linijos trukdys važiuoti transportui, numatomi iki 10 val. elektros energijos atjungimai. ESO teigimu, remiantis vežėju sudarytu reaktoriaus judėjimo maršrutu elektros tiekimą laikinai reikės nutraukti beveik 3 tūkst. vartotojų.
Krovinio pervežimui buvo ruoštasi nuo 2019 metų. Krovinio pervežimo maršrute praplatinta 40 posūkių, praplatinta ar sustiprinta 80 kilometrų kelių. Įrengtos keturios pralaidos. Buvo suremontuoti du tiltai. Iki 970 mln. eurų šiuo metu pabrangęs „Orlen Lietuva” gamyklos Mažeikiuose modernizavimas yra didžiausias investicijų projektas Lietuvoje per „Orlen” veiklos istoriją nuo 2006 metų, jį numatoma baigti iki 2024 metų pabaigos. Neoficialiai kalbama, kad reaktoriaus transportavimas gali kainuoti apie 80 milijonų eurų. Į sąnaudas įtraukti ne tik jau minėti darbai, bet ir, pavyzdžiui, tokie pirkiniai kaip privatus namas Jokūbave.
Pagal pranešimus spaudai
Andriaus JOKUBAIČIO nuotr.