Aštuoniasdešimtmetį švenčianti Gargždų „Minijos“ progimnazija: mokykla, kurioje gera būti

Švytintis Gargždų „Minijos“ progimnazijos dabartinis pastatas – tik 80 metų istorijos simbolis, mokykla anksčiau glaudėsi kituose pastatuose, o šiame – nuo 1965 m. Aštuonių dešimčių sukaktis – ilgas laikotarpis, apimantis daug reikšmingų įvykių: pokarį ir sovietmetį, atkurtą Lietuvos nepriklausomybę ir laisvos šalies augimą.
Kiekvienos mokyklos vertingiausia pridėtinė vertė – jos auklėtiniai. Buvę mokiniai sėkmingai kopia karjeros laiptais, yra žinomi šalyje mokslininkai, rašytojai, bankininkai, pedagogai ir kt. Šiandien „Bangos“ puslapiuose keletas buvusių moksleivių pasidalins savo mintimis kartu su pedagogais, dabartiniais mokiniais.
Mokykla skatins atvirumą
Mokyklos istorija vienaip ar kitaip susijusi ir su švietimo sistemoje vykusiomis ir vykstančiomis reformomis, kurios kasdienybėje yra nesibaigiantis iššūkis. Nuo vasario mėnesio „Minijos“ progimnazijai vadovaujanti direktorė Rima Gabalienė deklaruoja mokyklos atvirumą, skaidrumą, pagarbius santykius kolektyve, šiuolaikinių vadybos principų diegimą siekiant kokybiško ugdymo rezultatų.
Naujoji mokyklos vadovė džiaugiasi, kad dar prieš jai ateinant vadovauti progimnazijos bendruomenė parengė 80-mečio sukakties minėjimo programą. Ateinančią savaitę „Minijos“ progimnazija mirgės šventiniais renginiais, kurie suburs ir mokinius, ir pedagogus, ir tėvelius. Štai sekmadienį Šeimų dienoje Gargždų bažnyčioje bus meldžiamasi ir už progimnazijos garbingą sukaktį. Pirmadienis – istorinės atminties įprasminimas: bus atidengtas suoliukas, skirtas legendinei pedagogei, mokyklos muziejaus puoselėtojai Birutei Grybauskaitei. Penktadienį suplanuotas jubiliejinis renginys ir mokyklos bendruomenei, ir svečiams.
Progimnazijoje šiuo metu mokosi 1 069 mokiniai. Dirba 70 mokytojų (13 mokytojų, 33 vyr. mokytojai, 24 metodininkai, 5 ekspertai), 11 pagalbos mokiniui specialistų, 29 mokinio padėjėjos, 5 pailgintos dienos grupės auklėtojos, 37 personalo darbuotojai.
Svarbu tai, kad net 24 buvę mokyklos moksleiviai pasirinko mokytojo profesiją ir sugrįžo mokytojauti į savo progimnaziją. Įdomu, kad 5 mokytojos, baigusios tą pačią Plungės 1-ąją vidurinę mokyklą, dabar savo pedagoginę karjerą tęsia Gargždų „Minijos“ progimnazijoje.

Tegu mus vienija visaapimantis gerumas
Rima Gabalienė, Gargždų „Minijos“ progimnazijos direktorė:
– Mokykloje buvau aktyvi ir maištaujanti mokinė. Sportavau ir svajojau tapti kriminaliste arba tardytoja, o tapau maištingų paauglių fizinio ugdymo mokytoja, mokyklos direktore. Per ketverius darbo mokykloje-darželyje metus pasiilgau paaugliško šurmulio ir, žinodama, kad palieku stiprią komandą, nusprendžiau kandidatuoti į Gargždų „Minijos“ progimnazijos direktoriaus pareigas. Išties juntami nemaži darbo specifikos skirtumai tarp abiejų darboviečių. Ankstesnėje darbovietėje aš eidavau pas kolegas ir vaikus pasikalbėti, pasitarti, o progimnazijoje ir mokytojai, ir mokiniai drąsiai užsuka pabendrauti, pasidalinti idėjomis. Ypač žaviuosi mokinių drąsa ir pripažinimu.
Agluonėnų mokyklos-darželio kolektyvas išlydėjo kaip šeima: jaukiai, šiltai ir nuoširdžiai. „Nelabai tesidžiaugiame, bet linkime sėkmės“, – sakė buvę kolegos ir pajuokaudami kūrė linksmus planus, kaip man grįžti atgal. O „Minijos“ kolektyvas po trumpos pažinties leido išgerti puodelį kavos ir įsuko į darbų ratą. Praėjus tik keletui dienų atrodė, kad „Minijos“ progimnazijoje dirbu seniai seniai.
Žodis „gerumas“ koduoja tiek daug prasmių. Tai švelnumas, nuopelnas, malonumas, privalumas, kilnumas, dėmesys, naudingumas, paslaugumas. Sau ir Gargždų „Minijos“ progimnazijos bendruomenei linkiu darniai dirbti, o pirmoji svajonė tegul bus mus visus vienijantis visaapimantis gerumas.
Džiaugsmas, kai buvę mokiniai nepamiršta
Lina Zubauskienė, Gargždų „Minijos“ progimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui:
– Į Gargždų „Minijos“ progimnaziją atvykau 1990 metais baigusi Vilniaus pedagoginį institutą. Tuo laikotarpiu mokytojų buvo užtektinai, mes buvome pirmoji laida, kai nebeliko paskyrimų ir darbo ieškotis teko patiems, tad rasti pagal specialybę buvo gana sudėtinga. Iš pradžių buvau įdarbinta laikinai vietoj motinystės atostogų išėjusios pedagogės, o po metų gavau pasiūlymą likti nuolatiniam darbui. Džiaugiuosi, jog likimas lėmė taip, kad patekau į darnų ir draugišką kolektyvą, kuriame tebesu iki šiol. Didžiuojuosi, kad dirbu šioje mokykloje, daug gražių akimirkų išgyvenau su nuostabiais žmonėmis – mokytojais, mokiniais, jų tėvais. Į gyvenimą išleidau dvi abiturientų laidas. Malonu, kad buvę mokiniai aplanko mokykloje, pasveikina su šventėmis ar tiesiog užkalbina gatvėje paklausti, kaip sekasi. Pedagogo darbas yra nelengvas, tačiau šilti santykiai su mokiniais, jų tėvais, pagarba vienų kitiems teikia džiaugsmą ir pasitenkinimą savo darbu. Mokyklai gimtadienio proga linkiu būti vieta, kurioje gimsta ateities svajonės, bręsta talentai ir susitinka kartos.
Vertingos pedagogų pastangos
6c klasės mokinė Akvilė Latakaitė, mokyklos tarybos pirmininkė Laura Latakienė:
– Gargždų „Minijos“ progimnazija, mūsų akimis, prasideda nuo dainingo ir ritmingo mokyklos himno, kuris sujungia bendruomenę į vieną darnią šeimą. Svarbiausias progimnazijos turtas – jos žmonės: mokiniai, mokytojai, administracija ir visas personalas. Čia kasdien galima sutikti besišypsančius, geranoriškai nusiteikusius darbuotojus, kuriančius jaukią ir draugišką atmosferą. Mokykla išsiskiria inovatyvumu – joje vykdomi įvairūs projektai, atskleidžiantys bendruomenės kūrybiškumą ir potencialą. Netrūksta interaktyvių veiklų, skatinančių mokinių smalsumą ir saviraišką. Administracija nuolat rūpinasi modernia, įvairiapusiška mokymosi aplinka – mokiniai turi galimybę mokytis ne tik naudodamiesi naujausiais kompiuteriais, bet ir išbandyti kulinarinius įgūdžius technologijų pamokose. Džiugina mokytojų pastangos skatinant mokinius dalyvauti olimpiadose, konferencijose, konkursuose bei įvairiuose renginiuose. Taip mokiniams suteikiama galimybė išreikšti gebėjimus ir siekti aukščiausių rezultatų. Progimnazijoje ypač vertinamos patyriminės veiklos: organizuojamos įdomios ekskursijos, o projektinės savaitės metu visa mokyklos bendruomenė susiburia bendriems tikslams ir tampa vieninga. Nepamirštama ir kasdienė mokyklos rutina – valgykloje visuomet kvepia gardžiu maistu, o prie mėgstamų patiekalų nusidriekia šurmuliuojančios mokinių eilės. Gargždų „Minijos“ progimnazija – tai mokykla, kurioje gera būti ir į kurią visada norisi sugrįžti, nes čia kiekvienas yra laukiamas, girdimas ir vertinamas.
Stipri ir turininga tarptautinė tinklaveikla
Stefanija Piaulokienė, anglų kalbos mokytoja:
– Gargždų „Minijos“ progimnazijos tarptautinė tinklaveikla skaičiuoja 21 metus. Sukaupta solidi patirtis – birželio mėnesį startuos dešimtasis tarptautinis projektas. Progimnazija yra gavusi Erasmus+ programos akreditaciją 2025–2027 m.
Veiklos pradininkais buvo anglų kalbos mokytojos Asta Jonauskienė, Loreta Paulauskienė, Stefanija Piaulokienė, kurios savo iniciatyva teikė Socrates / Comenius 1 individualios kvalifikacijos tobulinimo paraiškas.
Nuo du tūkstančiai ketvirtųjų metų Comenius projektų, skirtų mokytojų kvalifikacijos tobulinimui ir organizacijos valdymo tobulinimo projektų 2005–2008 m. tema „Mokyklos bendradarbiavimas su vietos bendruomene“, mokykla vykdė tarptautinius dvišalius ir daugiašalius mokyklų strateginių partnerysčių projektus pagal Mokymosi visą gyvenimą programą (LLL), kuri startavo 2007 m. sausio 1 d.
Pirmojo programos Erasmus+ etapo (2014–2021 m.) vykdyti tarptautiniai projektai buvo orientuoti į strategines partnerystes, mezgėsi bendradarbiavimo ryšiai su Belgijos, Slovakijos, Ispanijos, Turkijos, Lenkijos, Vokietijos, Slovėnijos, Prancūzijos, Bulgarijos, Italijos, Portugalijos, Kroatijos, Graikijos, Rumunijos mokyklomis.
Bendradarbiavimo veiklos tęsiamos pagal Erasmus + programos bendrojo ugdymo srities KA1 ir KA2 projektus – galimybės dalyvauti mobilumo veiklose (kvalifikacijos tobulinimo kursai, vykti į kolegų darbo stebėjimą kitose šalyse) ar vykdyti bendradarbiavimo partnerystes arba mažos apimties partnerystes.
2015 metais progimnazija prisijungė prie „Nordplius“ programos finansuojamų tarptautinių stovyklų mokiniams organizavimo, o nuo 2018 m. progimnazija yra tarptautinės asociacijos „Mainai visiems“ („Exchanges for all“) narė. Šios asociacijos pagrindinis tikslas – užtikrinti, kad nuolat būtų vykdomos tarptautinės mainų stovyklos bei šių stovyklų finansavimas. Stovyklos vyksta du kartus per metus – rugsėjo ir gegužės mėnesį. Jos skirtos aštuntų klasių mokiniams. Kiekvienais metais 15–60 mūsų mokyklos mokinių išvyksta į šias mainų stovyklas, kuriose 40–50 to paties amžiaus mokinių iš 3–5 šalių (Danijos, Švedijos, Estijos, Latvijos, Lenkijos) gyvena ir veikia kartu visą savaitę pagal patvirtintą programą. Pagrindinis dėmesys skiriamas mokinių emociniam socialiniam ir asmeninių savybių ugdymui(si): gebėjimui bendrauti su skirtingų tautybių, religijų žmonėmis, gebėjimui priimti ir toleruoti skirtingą bei kitokį požiūrį į aplinką, išvaizdą, nuomonę. Mokiniai susiduria su naujais iššūkiais, mokosi juos priimti ir įveikti, gyvena ir mokosi jiems naujoje, nepažįstamoje aplinkoje su nepažįstamais žmonėmis, kalba ne savo gimtąja kalba, rengia muzikos, šokių, dramos pasirodymus, kuria vaizduojamojo meno darbus su pristatymu, mokosi savarankiškai priimti sprendimus.
Teko išgyventi ir šilto, ir šalto
Antanas Jacikas, buvęs Gargždų „Minijos“ progimnazijos direktorius:
– Gargždų „Minijos“ progimnazijoje teko dirbti 42 metus (iš jų 3 m. direktoriaus pavaduotoju ir 39 m. direktoriumi). Patyriau ir linksmų, ir liūdnesnių akimirkų. Iki tol, kol mokyklai buvo atiduotas Gargždų 2-ojo lopšelio-darželio pastatas, mokykla dirbo dviem pamainomis, mokėsi net 1 508 mokiniai, vakarais mokyklos patalpose vyko suaugusiųjų klasių ugdymas. Toks didelis krūvis apsunkino ir ugdymo procesą. Nors ir kilo problemų atliekant mokyklos renovaciją, bet buvo daugiau džiaugsmo negu sunkumų. Be to, buvo atnaujintas stadionas, įrengtas apšvietimas, žaidimo aikštelės, pakloti bėgimo takai, aptverta nauja tvora. Mokyklos renovacijos rezultatai tiek viduje, tik išorėje matosi ir dabar, praėjus dešimtmečiui.
Per ilgus darbo metus teko išgyventi visas švietimo pertvarkas. Didžiausi rūpesčiai ir nusivylimai buvo prasidėjus švietimo įstaigų optimizavimo procesui. Daug sveikatos ir laiko reikėjo paskirti, kad visa energija būtų nukreipiama tikslingai kūrybinei veiklai. Aš ir šiandien manau, kad drastiška pertvarka nebuvo naudinga nei vaikams, nei tėvams, nei mokytojams. Mokiniui yra geriau baigti tą mokyklą, kurią pradėjo lankyti pirmoje klasėje. O mokytojas, pradėjęs mokyti mokinį penktoje klasėje, tampa atsakingas už matomą galutinį rezultatą baigiamojoje klasėje.
Rajono valdžiai ir šiandien noriu padėkoti už nuolatinę didžiulę finansinę paramą, dėmesį švietimo įstaigai. Ugdytinių tėvams ir visai mokyklos bendruomenei dėkoju už gražų, šiltą bendradarbiavimą, nuolatinę pagalbą; mokytojams ir visam personalui, su kuriais teko dirbti daugelį darbo metų, už gerus darbo rezultatus, atsidavimą savo profesijai. Nors esu kviečiamas, bet nesu įkyrus ir į savo buvusią mokyklą dažnai neužbėgu, tačiau kviečiamas atvykstu į Mokytojų dienos paminėjimus, vykstančius renginius.
Dabartinė direktorė Rima Gabalienė pradėjo vadovauti „Minijos“ progimnazijai vis dar vykstant niekaip nesibaigiančiai švietimo sistemos pertvarkai. Iššūkių netrūks. Manau, kad kantrybės, žinių ir noro Rimai užteks. Tiek pedagogai, tiek techninis personalas man dar yra gerai pažįstami, todėl tikiu, kad kolektyvui keliami uždaviniai yra įgyvendinami.
Laikai keičiasi, esminiai poreikiai išlieka
Jūratė Grimalienė, istorijos mokytoja metodininkė:
– Baigusi tuometinę Gargždų 1-ąją vidurinę mokyklą maniau, kad su ja atsisveikinu visam laikui, nes, kaip sakoma, savo parapijoje pranašu nebūsi. Gyvenimas labai mėgsta ironiją, nes į savo buvusią mokyklą grįžau jau ne kaip mokinė, o kaip mokytoja, joje dirbu jau beveik 31 metus ir dar žadu dirbti. Darbo pradžia buvo savotiškas išbandymas, nes dirbti teko su savo buvusiais mokytojais, o vėliau – susitaikyti su tuo, kad mokiniams aš jau – „senoji karta“. Džiaugiuosi, kad esame mokykla, į kurią mokiniai ateina ne tik dėl skanių bandelių valgykloje, bet ir dėl įdomių pamokų; kad čia dirba darbštūs, ieškantys šiuolaikiškų darbo metodų mokytojai, nes mokyklos tikslas – ugdyti sparčiai besikeičiančiame šiuolaikiniame pasaulyje būtinas kompetencijas: kritinio mąstymo, skaitmeninio raštingumo, verslumo, socialinio ir emocinio intelekto. Girdžiu sakant (kartais tą dariau ir aš), kad dabartiniai mokiniai visai kitokie: neturintys autoritetų, išsiblaškę, nemotyvuoti… Tačiau, dirbdama beveik 31 metus mokytoja, suprantu, kad esminiai mokinių poreikiai per tiek laiko visai nepasikeitė. Kaip ir mano laikais, taip ir šiandien mokiniui svarbus nuoširdus pagyrimas, drąsinantis žodis, tikėjimas jo gebėjimais. Keičiasi laikai ir priemonės, bet žmogiškas poreikis būti pastebėtam, įvertintam ir paskatintam yra nuolat. Dirbant mokykloje, būna įvairių dienų – ne visada galima padaryti tai, ką planavai, kartais jautiesi užgautas arba netyčia užgauni kitą, bet visada atrandi savyje jėgų vėl pradėti iš naujo…
Kiekviena mokytojo darbo diena skirtinga
Danutė Prunskienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja:
– Šioje mokykloje prabėgo du trečdaliai mano gyvenimo – 40 metų. Atvykau 1985 metais, ir dirbu joje iki šiol. Prisimenu, kad mane labai šiltai priėmė tuometinis mokyklos direktorius Antanas Jacikas. Per ilgus savo darbo mokykloje metus tuometinėje vidurinėje mokykloje išleidau 3 šaunias abiturientų laidas. Su jais išgyvenome profilinio mokymo iššūkius. Buvo gera stebėti, kaip atėję penktokėliai tampa suaugusiais, įdomiais žmonėmis, džiaugtis pasiektais laimėjimais kuriant atgalinį ryšį. Daug išgyvenimų pareikalavo mokyklų pertvarka, mes tapome progimnazija, vėliau pavadinta Gargždų „Minijos“ vardu. Dirbdama „Minijoje“ išleidau keturias 8-okų laidas, kaip būdavo sunku skirtis po ketverių metų bendravimo. Esu laiminga, nes visi mano auklėtiniai labai šaunūs žmonės, kurie paliko tik pačius geriausius prisiminimus, mes iki šiol su dauguma palaikome ryšį. Per 40 metų šioje mokykloje daug kas pasikeitė, mokykla tapo šviesesnė, gražesnė, modernesnė. Kad joje gera, patvirtina tai, jog čia pradėjusieji dirbti užsibūna ilgam. Man mokytojo darbas yra įdomus, žinoma, jis reikalauja kantrybės ir atsakomybės, tačiau suteikia daug džiaugsmo ir prasmės. Įdomu tai, kad mokytojo kiekviena darbo diena skirtinga, nes šiuolaikiniai mokiniai nuolat kelia iššūkių, užduoda netikėtų klausimų, todėl esam priversti nuolat tobulėti. Mokytojas turi išlikti supratingas ir energingas įvairiose situacijose.
Kartais reikia surizikuoti ir panerti
Odrė Adomaitytė, mokyklos tarybos ir Lietuvos moksleivių sąjungos narė, 8 c klasės mokinė:
– Prisimenu, kaip pirmą kartą prieš aštuonerius metus nedrąsiai įmerkiau savo kojas į „Minijos“ mokslo ir žinių upę. Neapšilusi, šiek tiek išsigandusi. Tikrai būčiau nuskendusi, pasiklydusi, jei nebūčiau sutikusi savo pirmosios mokytojos Vandos Majauskienės. Darbštumo, pareigingumo, smalsumo – būtent šių savybių ji išmokė mane.
Vis drąsiau plaukiau „Minijos“ mokslo ir žinių upėje. Penktoje klasėje srovė nešė dar stipriau, kasmet reikėjo įdėti vis daugiau pastangų siekiant maksimaliai gerų rezultatų, o kur dar nenumatytos kliūtys, išbandymai. Tačiau tai vertinu kaip galimybes. Dažnai, siekdami kuo greičiau pasiekti finišą, pamirštame svarbiausia – pasimėgauti procesu. Progimnazija – tai ne tik įgytos žinios, pasiekti rezultatai, kurie kartais džiugina, kartais liūdina, – tai vieta, kur mūsų laukia draugai, scena, kur atsiveria plačios savirealizacijos galimybės pagal kiekvieno poreikius. Būtent popamokinė veikla, dalyvavimas įvairiuose renginiuose man padėjo išdrįsti ne tik vis drąsiau plaukti „Minijos“ upe, bet kartais surizikuoti ir panerti. Būna šiek tiek baugu, nedrąsu, bet tik taip įmanoma rasti perlų. Gargždų „Minijos“ progimnazija, tekėk srauniai, klestėk!
Parengė Egidijus ŽIEDAS
Mažo miesto mokyklos užaugina gabius žmones
Jolanta Venskutė (57-oji abiturientų laida), vilnietė, komunikacijos konsultantė, buvusi „Bangos“ laikraščio korespondentė:
– Su „Minijos“ progimnazija turiu ypatingą ryšį, nes mažai kam pasitaikė gyventi mokyklos kieme, girdėti skambutį iš savo kambario, o pamiršus kūno kultūros pamokai aprangą (klasika!) be streso grįžti namo ir ją atsinešti. Net ir pirmoji mokytoja buvo mano kaimynė – viskas taip stipriai čia pat, po ranka, saugu. Matyt, dėl to mokykla man niekada nekels blogų prisiminimų.
Dabartinius mokinius noriu padrąsinti, kad tie vienodi rytai, kontrolinių įtampa, namų darbai, prasti trimestro balai ir reiklūs mokytojų veidai užsimirš. Užtat išliks gražūs prisiminimai iš užklasinės veiklos, renginių, pertraukų, ekskursijų. Dar smagiau, jei ir praėjus dešimtmečiams bus išlikę draugai.
Mokykloje egzistuoja plona riba tarp pasirinkimo, kas svarbiau – draugai ar Tu pats. Linkiu, kad visos mokyklinės patirtys būtų vedančios link geresnio, ateityje stipresnio savęs. Jei laiku tai supranti, mokykloje atrandi daugiau prasmės.
Gal 8-oje klasėje auklėtoja man pasiūlė prisijungti prie Žurnalistikos būrelio. Rašinius visada rašiau dešimtukui, bet tada pasiūlymą priėmiau dėl noro įgauti drąsos, pasitikėjimo. Ta ambicija nuvedė net į Žurnalistikos studijas ir tikslas buvo pasiektas, net viršytas.
Mažo miesto mokyklos užaugina darbščius ir gabius žmones, o geriausiai tai matosi sostinėje – aukštas pareigas užimantys vadovai, valstybės tarnautojai, savų verslų kūrėjai, kilę iš mažų miestų. Linkiu „Minijos“ pedagogams neprarasti budrumo matyti vaikų talentus.

Mokykla skaičiais ir faktai
- 1945 m. vasario 20 d. įkurta pirmoji mokykla Gargžduose (progimnazijos direktoriumi paskiriamas Liudas Jurgulis).
- 1949–1950 m. progimnazija reformuota į vidurinę mokyklą, kurioje mokėsi 202 mokiniai.
- 1951 m. išleidžiama pirmoji abiturientų laida.
- 1965 m. mokykla įsikuria naujai pastatytame pastate, kuriame yra ir dabar.
- 1972 m. mokykla pervadinama Gargždų 1-ąja vidurine mokykla, nes buvo pastatyta antroji (dabartinė „Kranto“) mokykla.
- 1988 m. prie mokyklos prijungiamos buvusio 2-ojo lopšelio-darželio patalpos, kuriose dirba pradinės klasės.
- 1999 m. gruodžio 6 d. Klaipėdos rajono savivaldybės taryba suteikė mokyklai „Minijos“ vardą.
- 2012 m. rugpjūčio 31 d. mokykla reorganizuojama į Gargždų „Minijos“ progimnaziją.
- Mokykla didžiuojasi savo žymiais mokiniais: akademikais B. Juodka, E. Vilku, rašytojais P. ir P. Dirgėlomis, literatūros kritiku J. Lankučiu, poete D. Kudžmaite-Balsiene, teologijos daktaru A. Narbekovu, istoriku S. Kaubriu ir kitais.
- 1979–2018 m. mokyklai vadovavo direktorius Antanas Jacikas, 2018-08-31 iki 2024-08-26 progimnazijai vadovavo direktorius Julius Gindulis.
- Nuo 2025-02-04 progimnazijai vadovauja Rima Gabalienė.


