Išgirskite pirmieji: dirbtinis intelektas pirmą kartą uždainavo lietuviškai
Panašu, kad dirbtinis intelektas (DI) jau gali kurti ir muziką – išleista lietuviška daina, sukurta naudojant DI įrankį. Šios dainos ir netrukus pasirodysiančio viso dirbtinio intelekto muzikos albumo autorius Lukas Keraitis, „Tele2“ Inovacijų ekspertas, sako, kad kurti muziką DI įrankiais tampa vis lengviau, bet klausimų kelia tokios muzikos etiškumas – ar DI nėra apmokomas lietuviškais kūriniais, šių autoriams to net nenutuokiant?
Lūžis muzikos pasaulyje
Muzikos platformose jau galima išgirsti jaunajai kartai skirtą „hyper-pop“ stiliaus kūrinį „Dyrikė“. Jo kūrėjas, muzikantas ir technologijų entuziastas L. Keraitis sako, kad dirbtiniu intelektu kurti muziką vis dar sudėtinga, bet jau įmanoma.
„Tikiu, kad matome lūžį. Į muzikos kūrimą ateis vis daugiau DI technologijų ir tai turi potencialo būti ne mažiau revoliucingu pokyčiu, nei prieš dvidešimt ar daugiau metų atsiradę asmeniniai kompiuteriai, leidę kurti muziką be įrašų studijos, tiesiog savo miegamajame“, – pastebi L. Keraitis.
Pasak jau aštuonerius metus bosine gitara grupėje „Abudu“ grojančio L. Keraičio, galimybę kurti muziką pasitelkiant DI jis pastebėjo metų pradžioje. Iki šiol tokie įrankiai veikė gana primityviai ir leisdavo sukurti tik trumpas ir neįmantrias melodijas.
„Sausio viduryje vienas įrankis atsinaujino, leisdamas dainoje kurti nuoseklumą. Jei iki tol galėjau sukurti keliasdešimties sekundžių iškarpą, dabar pavyko sukurti kelias dainas su įprasta struktūra – įžanga, uždainiu, priedainiu. Paskyrus kelias naktis pavyko „išlaužti” ir pakankamai įtikinamai skambantį lietuviškų žodžių tarimą. Nuoseklumo tarp dainų pasiekti dar nepavyksta – bet dėl to tik įdomiau“, – sako L. Keraitis.
Taps iššūkiu muzikantams?
Klausantis kūrinio galima suabejoti, ar jį tikrai sukūrė ir atlieka DI, tačiau L. Keraitis pasakoja, kad visuose kūriniuose beveik visa muzika sukurta ne žmogaus. Tiesa, šįkart kurti dainų žodžius muzikantas nusprendė pats.
„Nors galėjau ir tai palikti DI, pats kūriau dainų žodžius – norėjau, kad ir man patiktų. Tačiau melodijos, vokalai yra sugeneruoti. Su prodiuseriu padarėme kelis pataisymus, pavyzdžiui vietoje vieno priedainio „suklijavome” du ar parinkome geriausią priedainio versiją iš kelių generavimų. Sudėtinga papasakoti, kūrybos procesas iš esmės skiriasi. Bet skeptikams galėsiu paleisti originaliai DI programos „išspjautą” garsą – girdėsis, kad nuo originalo tai skiriasi visai minimaliai“, – patikina L. Keraitis.
Jis neslepia, kad sukurti albumą paskatino ne tik noras kurti muziką: „Esu tarp technologijų ir muzikos pasaulių, abu jie man artimi. Su DI sugeneruotos muzikos albumu noriu atkreipti kitų muzikantų dėmesį – tai jau tampa įmanoma. Žinau, kad daliai tai kelia nerimą. Man itin sudėtingos atrodo autorių teisių ir atlygio problemos. DI muziką kurti leidžiantys įrankiai sako, kad viskas, kas sugeneruota priklauso generuojančiam, o pats įrankis veikia teisėtai. Tačiau mes nežinome, kokiais duomenimis buvo apmokyti DI įrankiai. Gal jie dainuoja gerai tik todėl, kad apmokyti lietuvių atlikėjų dainomis?“
Trumpas klipas – taip pat DI darbas
Kūrinys „Dyrikė“ – viena iš 6 dainų, kurias bus galima išgirsti L. Keraičio sukurtos grupės „Prompto“ (angl. „prompt“ – užklausa dirbtiniam intelektui) albume „Algoritmika“. Pirmasis albumo kūrinys skatina atsisakyti blogų įpročių ir pasakoja apie rūkyti ir maivytis neleidžiančią mokyklos direktorę. Visi albume pasirodysiantys kūriniai bus skirtingo stiliaus ir bus sudainuoti skirtingais DI „balsais”. Visus kūrinius lydi ir trumpi DI sugeneruoti vaizdo klipai.
„Vaizdo įrašų generavimas tobulėja greitai, bet dar tik žengia pirmuosius žingsnius. Dainoms sukūrėme vizualiai palydinčius klipus, bet nedarėme jų pilno ilgio – iki to technologija dar turi „suaugti”. Grupės, jos albumo pavadinimas, viršelis – taip pat sukurti su DI“, – sako „Tele2“ Inovacijų ekspertas.
L. Keraitis išduoda, kad geram rezultatui reikėjo net keliasdešimties valandų darbo: „Dėl 6 dainų sugeneravau tarp 500–600 dainų ištraukų, atsirinkau labiausiai patikusias. Lyginant su įprastu albumo kūrimu, tokia kūryba be abejo kainuoja mažiau – nereikia atlikti studijinių įrašų, leisti laiko galvojant melodijas. Manau, kad sukurti įprastą albumą kainuotų 8–15 kartų brangiau.“
Albumą „Algoritmika“ generavo L. Keraitis, prie prodiusavimo prisidėjo Benas Kukenys, postprodukciją atliko Jurgis Masilionis. Klipo vaizdus generavo L. Keraitis ir Birutė Vaičiūnaitė, albumą leidžia ir vadybą koordinuoja „DamnGood“.
Kūrinį „Dyrikė“ galite išgirsti čia.
Pranešimas spaudai