Konfliktinė situacija
Mokymosi lygio problema įžiebė nuoskaudą
“Bangos“ redakcija sulaukė dviejų buvusių „Minijos“ vidurinės mokyklos moksleivių ir vienos jų mamos skundo. Jos tikino, kad šios mokyklos fizikos mokytoja neleido joms pasirinkti žemesnio mokymosi kurso.
Įtikino nekeisti lygio
Šiemet „Minijos“ vidurinę mokyklą baigusios Gintarė Banytė ir Kristina Čarnauskaitė „Bangai“ pasakojo, kad vienuoliktoje klasėje rinkdamosi lygius nusprendė fiziką mokytis A lygiu. Tačiau vėliau merginos persigalvojo. „Rinkdamosi fizikos kurso lygį dar nežinojome, kur stosime. Vėliau nusprendėme, kokias specialybes rinksimės, ir pamatėme, kad į jas stojant fizika nereikalinga. Mokytis A lygiu buvo sunku, todėl nusprendėme pereiti į B lygį“, – pasakojo pašnekovės. Jos teigė, kad fizikos mokytoja Justina Šalminienė nelabai norėjo tai leisti. Kristina sakė, kad paprašė mamos, jog nueitų pasikalbėti su mokytoja. Merginos mama Nijolė Čarnauskienė prisiminė, kad paprašyta dukros išties spalio ar lapkričio mėnesį per atvirų durų dieną mokykloje apsilankė pas fizikos mokytoją Justiną Šalminienę. Moteris tikino, kad užsiminus apie tai, jog dukra norėtų pereiti į B lygį, pedagogė ėmė ją įkalbinėti pasilikti: „Mes su mokytoja gyvename toje pačioje laiptinėje, tad ji sakė, kad esame kaimynės, susitarsime gražiuoju. Tikino, kad neverta pereiti į žemesnį lygį, žadėjo atlaidžiau vertinti Kristinos žinias, atleisti nuo pamokų, pakelti pažymį“. N. Čarnauskienės teigimu, mokytoja įtikinėjo, jog pereidama į kitą lygį dukra sukels daug problemų administracijai, reikės keisti tvarkaraščius ir panašiai.
Pažadėjo išvesti aštuonis
N. Čarnauskienė tą kartą iš mokyklos išėjo nusprendusi įtikinti dukrą, jog ši nekeistų fizikos lygio. „Kai parėjau namo ir apie tai pasakiau Kristinai, ji puolė į ašaras, sakė, kad vis tiek nori pereiti į žemesnį lygį“, – prisiminė pašnekovė. Tad kitos dienos vakarą moteris nuėjo pas kaimynystėje gyvenančią fizikos mokytoją į namus. „Norint pereiti į kitą lygį reikia užpildyti anketą, joje turi pasirašyti mokytojas, kuris dėstė, ir mokytojas, kuris mokys perėjus į kitą lygį. Pasiėmiau tą anketą ir nuėjau pas mokytoją Justiną į namus, kad ji vis dėlto ją pasirašytų“, – pasakojo N. Čarnauskienė. Moteris tikino, jog mokytoja paėmė iš jos rankų anketą ir užlipo į viršų į jos butą. Kristina sakė, kad pas ją į namus atėjusi mokytoja ragino nieko nekeisti ir toliau fiziką mokytis A lygiu: „Ji prašė, kad negadinčiau mamai nervų, jog saugočiau savo sveikatą. Žadėjo, kad, jei nepereisiu į žemesnį lygį, ji į mane žiūrės atlaidžiau, leis nelankyti pirmų pamokų, išves aukštesnį balą“. Kristina tikino, kad mokytoja net klausė, kokį pažymį ji norėtų turėti semestre, o vėliau tvirtai pažadėjo, jog išves aštuonis. Jos draugė Gintarė Banytė pridūrė, kad mokytoja ir jai pažadėjo išvesti aštuonis. Merginos sakė, kad patikėjo mokytojos pažadais ir nusprendė nekeisti lygio. Tačiau jos tikino, kad nė vieno savo pažado mokytoja taip ir neįvykdė.
Skundėsi direktoriui
Artėjant semestro pabaigai Kristina ir jos mama pradėjo įtarti, kad ir žadėto aštuoneto mokytoja neišves. „Nujaučiau, kad mokytoja semestre neišves aštuonių, viename tėvų susirinkime net prašiau auklėtojos parodyti, kokie yra Kristinos fizikos pažymiai. Tačiau auklėtoja sakė, kad fizikos mokytoja turi savo sistemą, pažymius žino tik ji viena“, – prisiminė moteris. N. Čarnauskienė teigė, kad bandė su fizikos mokytoja pasikalbėti apie dukros pažymius, tačiau ji griežtai pareiškusi, kad apie tai nekalbės. N. Čarnauskienė ir jos dukra Kristina buvusios šokiruotos, kai semestre vietoj žadėto aštuoneto pamatė šešis. Tokį pat balą mokytoja išvedė ir merginos draugei Gintarei.
Moteris sakė, kad nusprendė šios istorijos nenutylėti. Ji teigė laukusi, kol Kristina išlaikys brandos egzaminus, mat bijojo, kad pradėjusi kalbėti gali pakenkti dukros egzaminų įvertinimams. „Po egzaminų nuėjau į mokyklą ir apie konfliktinę situaciją su fizikos mokytoja papasakojau vadovybei“, – sakė pašnekovė. Ji tikino net raštu parašiusi skundą direktoriui. Moteris teigė, kad jis šią problemą bandė spręsti: „Direktorius pasikvietė į savo kabinetą mane, tą mokytoją, bandėme aiškintis situaciją, tačiau ji viską neigė. Tas pokalbis nieko neišsprendė, tik kainavo man daug nervų“, – pasakojo Kristinos mama.
Nusprendė netylėti
Ji teigė, kad grįžusi iš mokyklos po minėto pokalbio buvo pasiryžusi visa tai pamiršti. Tačiau vėliau persigalvojo ir nusprendė šią situaciją paviešinti kitų mokinių labui. „Esu girdėjusi daug nusiskundimų dėl šios mokytojos. Tik visi bijo garsiai kalbėti, juk žinote, po to galima užsitraukti ne tik šios, bet ir kitų mokytojų nemalonę. Mano dukra jau baigė mokyklą, todėl mes nieko nebebijome. Nusprendėme atvirai viską papasakoti, kad į tokias situacijas nepapultų kiti“, – sakė moteris. Paklausta, kodėl, jos manymu, mokytoja nenorėjo leisti jos dukrai pasirinkti žemesnio lygio fizikos kurso, N. Čarnauskienė sakė nežinanti. „Tikrai nesuprantu, kodėl. Iš pradžių galvojau, jog dėl to, kad nuo to nukentės jos alga. Tačiau vėliau sužinojau, kad mokinių skaičius tam įtakos neturi. Galbūt ji jaučia pažeminimą, jei kuris iš mokinių pasirenka kitą mokytoją“, – svarstė moteris.
Pasirinkti kitą lygį nesudėtinga
Apsilankius “Minijos“ vidurinėje mokykloje, direktorius Antanas Jacikas sakė, jog puikiai prisimena šią situaciją. Jis teigė, kad be konkrečių faktų negali kaltinti mokytojos ar ginti mamos: „Aš juk negirdėjau jų pokalbių, tai iš kur man žinoti, kuri teisi, o kuri ne“. Direktorius pripažino, kad fizikos mokytoja yra sunkoko charakterio, tačiau tikino, jog kaip specialistė ji išties gera ir puikiai paruošia vaikus. Jis sakė, kad tokių nesusipratimų būtų išvengta, jei mokiniai ir tėvai tokiais atvejais iškart kreiptųsi į mokyklos vadovybę. „Jei mokytoja nenorėjo leisti pereiti į žemesnį lygį, reikėjo tada ateiti pas mane ir šią problemą būtume išsprendę“, – akcentavo jis. A. Jacikas teigė, kad pereiti iš vieno lygio į kitą nėra sudėtinga. „Keisti lygį galima kas pusmetį. Norint tai padaryti reikia prieš mėnesį parašyti prašymą. Pereinant į aukštesnį lygį dar reikia laikyti įskaitą“, – pasakojo direktorius. Jis tikino, kad mokymosi lygį moksleivis keisti gali kiekvieną pusmetį, išskyrus paskutinį pusmetį dvyliktoje klasėje.
Nieko nežadėjo
Fizikos mokytoja Justina Šalminienė „Bangai“ sakė, kad nesutinka su buvusių moksleivių išsakytais priekaištais. „N. Čarnauskienė teigė, kad buvo atėjusi 2005 metais, bet tais metais ji mokykloje tikrai nebuvo pasirodžiusi, pas mane per atvirų durų dieną ji lankėsi 2004 lapkritį. Tačiau tada jokio pokalbio apie lygio keitimą nebuvo. Ji tiesiog skundėsi, kad Kristinai sunkokai sekasi fizika“, – prisiminė J. Šalminienė. Mokytoja tikino, kad jokios kalbos apie lygio keitimą su N. Čarnauskiene nebuvo ir vėliau: „Esame kaimynės, dažnai sutikdavau ją laiptinėje, bet ji niekada nėra paklaususi, kaip sekasi jos dukrai“. Fizikos mokytoja pripažino, kad apie N. Čarnauskienės nepasitenkinimą mokytojais buvo girdėjusi ir anksčiau: „Puikiai prisimenu, kai Kristina buvo šeštoje klasėje ir iš matematikos kontrolinio gavo dvejetą, ponia Nijolė jau po pusvalandžio pas direktorių pasirodė su prašymu pakeisti mokytoją“.
Mokytojos nuomone, Kristinai fizika išties sekėsi nekaip: „Jos žinios buvo silpnos, tad maniau, kad visai normalu, jog išvedžiau jai šešis. Be to, visi žino, kad pažymys A lygyje nuo B lygio skiriasi dviem balais. Tad B lygyje ji būtų turėjusi aštuonis“. Mokytoja tikino niekada nedraudusi Kristinai pasirinkti žemesnio lygio fizikos kursą. „Pereinant iš vieno kurso į kitą mokykloje yra nustatyta griežta tvarka, kurios visi laikosi. Pas pavaduotoją reikia užpildyti dokumentą, kurį turi pasirašyti mokytojas, iš kurio moksleivis išeina, ir mokytojas, pas kurį mokinys mokysis pasirinkęs kitą lygį. Jau kilus konfliktui, pavaduotoja peržiūrėjo dokumentus ir tokios pažymos nerado“, – sakė mokytoja. J. Šalminienė taip pat retoriškai klausė, kodėl, jei jau tokia situacija buvo ir ji neleido pasirinkti kito lygio, mergina nesikreipė į mokyklos vadovybę: „Juk reikėjo eiti tiesiai pas direktorių ir pranešti apie tokią problemą“. Persakius Kristinos žodžius, jog ši į B lygį nebeperėjo, nes patikėjo išsakytais pažadais, mokytoja sakė: „Aš tikrai nieko nežadėjau. Nieko panašaus nebuvo, tai yra tik kalbos. Pažadėjimas jau yra korupcija, o aš tuo neužsiimu“.
Galbūt nesusikalbėjo
<tex>Moteris teigė nesuprantanti, kodėl apskritai ji turėjo neleisti pereiti į B lygį: „Neturėjau tam jokių interesų. Mano alga nepriklauso nuo to, kiek vaikų yra grupėje“. Tai patvirtino ir mokyklos direktorius. Jis teigė, kad nėra skirtumo, ar fizikos A lygiu mokosi 11, ar 20 vaikų, mokytoja gauna tą pačią algą.
Kristinos mamos N. Čarnauskienės parašytą skundą J. Šalminienė pavadino rašinėliu: „Apskritai man labai keista, kad jos šią problemą iškėlė tik pasibaigus mokslo metams. Kodėl ji nesikreipė į direktorių dar mokslo metais. Jei jai atrodė, kad ją skriaudžiu, kad neįvertinu jos žinių, reikėjo eiti pas direktorių. Kažkodėl mama atbėgo skųstis tik vasarą“. Paaiškinus, jog mama bijojo, kad jos skundas nepakenktų dukros egzaminų balams, J. Šalminienė teigė: „Tai visiškas absurdas. Ar aš, fizikos mokytoja, galiu nueiti pas kolegę anglistę ir liepti jai iš egzamino parašyti vieną ar kitą balą?“
Pokalbio pabaigoje J. Šalminienė geranoriškai sakė, kad galbūt ji ir ponia Nijolė ne taip viena kitą suprato, gal viena ar kita kažkur suklydo: „Klysta visi, net popiežius. Gal ir šioje situacijoje nesusikalbėjome, ne taip viena kitą supratome“.
Milda JUDELYTĖ