Kultūra – valstybės siela, arba kas yra mūsų tapatybė
Seime pagaliau priimtas Kultūros politikos pagrindų įstatymas, esu tikras, vienas iš svarbiųjų Lietuvos politinio gyvenimo įvykių, vainikavusių dar 2010 metais Seimo priimtu nutarimu „Dėl Lietuvos kultūros politikos kaitos gairių patvirtinimo“ užsibrėžtų siekių įgyvendinimą. Prireikė net keturiolikos metų, kad pačiu aukščiausiu lygiu suprastume ir pripažintume kultūros, kaip visa rišančios ir vienijančios materijos svarbą ne tik kiekvieno individo, bet ir valstybės sąrangos tvarumui ir prasmei.
Priimtas, bet dar neįsigaliojęs (įsigalios kitų metų sausio 1 d.) Kultūros politikos pagrindų įstatymas apibrėžia konceptualų Lietuvos kultūros politikos principų, sąvokų ir kultūros sektoriuje veikiančių subjektų sąveikos pagrindą. Kultūros srityje veikiančios institucijos, įstaigų tinklas, pagaliau kuriantys menininkai yra tiek įvairūs, saviti, kad jų veiklą reglamentuojantys atskiri teisės aktai tokio konceptualumo tiesiog negalėjo užtikrinti iš esmės, neatspindėjo bendrosios kultūros sampratos, kultūros politikos tikslų, jos formavimo ir įgyvendinimo principų, kultūros politiką formuojančių ir įgyvendinančių subjektų vaidmens, jų atsakomybių kultūros srityse bei tarpusavio bendradarbiavimo principų.
Dar iki svarstymo Seime procedūrų pradžios projektas sulaukė daug pasiūlymų ir iš visuomenės, ir iš valstybės pareigūnų. Iš tikrųjų suprantamas kiekvieno žmogaus, pareigūno ar kūrėjo, noras įsiamžinti arba jo sritį įamžinti įstatyme, bet vis dėlto jis nėra vartotojiško pobūdžio, yra daugiau filosofinės sampratos, konceptualus įstatymas. Pritariu, kad įstatymai yra kuriami ir mūsų valioje juos pakoreguoti, ir tikrai tai yra kūrybinis procesas, bet teisėkūroje yra tam tikros ribos, į kurias mūsų kūrybinės galios arba norai turėtų orientuotis. Tas kūrybines pajėgas viena vertus, riboja kiti įstatymai, teisėkūros kūrimo principai, kita vertus – ir pati kultūros prigimtis: ji yra visa, kas sukurta fiziniu ir protiniu visuomenės darbu, ją sudaro materialinės, dvasinės visuomenės vertybės ir ji apima proto ir sielos ugdymą.
Įstatymo kūrimo proceso metu buvo konceptualiai atsižvelgta į viziją „Lietuva 2050“. Šio teisės akto neturėtume suprasti kasdieniškai, buitiškai, vien tik kaip taisyklių rinkinį. Vis dėlto tas noras paversti, arba, tiksliau, ne paversti, o įprasminti mūsų kultūrą kaip horizontalią, mūsų tautą rišančiąją medžiagą, čia yra svarbiausia. Jis yra skiriamas ne tik ir ne tiek kultūros sričiai, kiek ir visoms valstybės sąrangos dalims ir kitų ministerijų, savivaldybių, nevyriausybinių organizacijų bei kitų institucijų veiklos sritims, kad jos pagaliau suprastų ir savo padėtį, ir atsakomybę būtent plėtojant Lietuvos kultūros politiką, kuri ir yra tikroji Lietuvos politika, nes jeigu mes išbrauksime žodį „kultūros“, politikos gali nebelikti apskritai.
Girdėti visuomenės skeptiška nuostata dėl įstatymo pavadinime įrašyto žodžio „politika“. Bet tai yra mūsų valstybės sąrangos pagrindas, o valstybė be politikos apskritai neegzistuoja. Jeigu mes kalbame apie valstybę, tai politika yra tai, kaip tas valstybės mechanizmas veikia. Tai raktinis šio įstatymo žodis. Juk Sovietų Sąjungos, o paskui ir įpėdinės Rusijos, šių fašistinės ir komunistinės ideologijų irštvose veikiantys vakarų civilizacijos ir žmoniškumo nekentėjai ilgus metus nuodijo mūsų protus ir įteigė mums, arba mūsų visuomenės daliai, įsitikinimą, kad reikia atsieti kultūros dvi dalis: čia jūs pasidžiaukite, pašokite, padainuokite, tai ir bus kultūra, o jau politika yra rimtų dėdžių reikalas. Nieko panašaus: kultūros politika yra mūsų tapatybės klausimas! Taip, įstatymų leidėjai, formuodami kultūros politiką, o tai reiškia, formuodami ir mūsų tapatybę, yra atsakingi, kaip ir vienodai atsakingi ir tie žmonės, kurie kultūroje veikia. Tai yra nacionalinio saugumo klausimas, kad mes būtume atsparūs šitų prakeiktų okupantų, kurie mus žudė, ujo, niekino iki šiol skleidžiamai propagandai ir melu grįstoms sąmokslo teorijoms, kuriomis siekiama skaldyti mūsų visuomenę, taip mėginat sugriauti kultūrinį valstybės pagrindą, o tai reiškia, ir visą valstybę.
Neatsitiktinai Kultūros politikos pagrindų įstatyme didžiulis dėmesys skiriamas švietimui, kaip kultūros dedamajai daliai nustatant, kad „valstybė plėtoja švietimą ir mokslą kaip svarbią Lietuvos nacionalinės kultūros dalį, švietimo įstaigos ir Lietuvos mokslo ir studijų institucijos puoselėja ir aktualizuoja šalies kultūros tradicijas, formuoja vertybines ir pilietines nuostatas.
Visą tekstą skaitykite www.gargzdai.lt.
Vytautas JUOZAPAITIS
Lietuvos nacionalinės kultūros ir meno premijos laureatas
Įstatymo kūrimo proceso metu buvo konceptualiai atsižvelgta į viziją „Lietuva 2050“, bet įstatymas tikrai nėra viena ir tas pat, nes vizija artikuliuoja mūsų užsibrėžtus tikslus ir siekius, o įstatymas įtvirtina konkrečius santykius bei tarpusavio ryšius. Kitais žodžiais, tas, kas vizijoje numatyta, yra atliepiama ir įstatyme. Ypač svarbus horizontalumo principas.