Problema

Karas Lietuvos keliuose: kasdien – 2 žuvę ir 23 sužeisti


Mūsų šalyje kasmet užregistruojama apie 6000 eismo įvykių, kuriuose žūva ar būna sužalojami žmonės, apgadinamos transporto priemonės ir infrastruktūros objektai. Dėl eismo įvykių nuostoliai kasmet siekia apie 1,5 mlrd. litų ir tai yra apie 3 proc. BVP. Kitose Europos šalyse šie nuostoliai siekia tik 1-2 proc. BVP.


Seimo Narkomanijos prevencijos komisija pavasario sesijoje nagrinėjo, kaip yra vykdoma asmenų, apsvaigusių nuo alkoholio, narkotinių ir psichotropinių medžiagų bei vairuojančių transporto priemones, kontrolė. Minėtos komisijos pirmininkė Ramunė Visockytė apie sudėtingą eismo situaciją pasakoja “Bangos” skaitytojams.


Eismo kultūra – pamiršta


– Ką byloja eismo įvykių statistika?


– Pernai Lietuvoje įvyko 6 790 eismo įvykiai (2004 m. – 6357), kurių metu 760 žmonių žuvo ir 8497 buvo sužeisti, t.y. vidutiniškai kasdien 2 žmonės žūsta, o dar 23 sužalojami. Ar tai nėra karas keliuose? Jį net pavadinčiau tyliu pilietiniu karu, kurio metu tautiečiai, pamiršę eismo kultūrą ir net eismo taisyklių egzistavimą, vienas kitą keliuose daužo tarsi kėglius…


Ypač didelį nerimą kelia neblaivūs vairuotojai. Nuo 2001 metų iki šių metų birželio mėnesio pabaigos dėl neblaivių vairuotojų kaltės žuvo 448 žmonės ir dar apie pusšešto tūkstančio buvo sužeisti. Kasmet išaiškinama beveik 30000 neblaivių vairuotojų ir, deja, kasmet jų daugėja.


Reikalingi narkotikų testai


– Atrodo, kad mūsų vairuotojai svaiginasi ne tik alkoholiu?


– Narkomanijos prevencijos komisija ypač domėjosi vairuotojų, apsvaigusių nuo narkotinių ir psichotropinių medžiagų, problema. Per pirmąjį šių metų pusmetį policijos pareigūnai sulaikė 47 asmenis, kurie transporto priemones vairavo būdami apsvaigę nuo narkotikų ar kitų svaigiųjų medžiagų. Pernai nustatyti 105 vairuotojai, užpernai – 139. Sumažėjo? Nemanau. Ko gero, tikroji priežastis, jog policija neturi pakankamai priemonių šiuos procesus kontroliuoti. Ir, beje, ne visi policininkai yra profesionaliai paruošti , kad sugebėtų atpažinti nuo narkotikų apsvaigusį žmogų.


Džiaugiuosi, jog Lietuvos policijos eismo priežiūros tarnyba šią vasarą pirmą kartą įsigijo vienkartinių narkotikų testų. Per tūkstantį testų nėra daug. Jei kurortuose ir kituose didesniuose miestuose suorganizuotų kelias akcijas, kurių metu būtų tikrinami iš naktinių klubų ir barų išvažiuojantys vairuotojai, tai tie testai greitai pasibaigtų…


Iki šiol vykdytos saugaus eismo kompanijos prieš neblaivius ir nuo narkotinių medžiagų apsvaigusius vairuotojus buvo neefektyvios. Priešingai, pastarosiomis savaitėmis, atrodo, vairuotojai net rungtyniauja, kuris taps rekordininku įpučiant į alkotesterį kuo daugiau promylių.


Paskaitos apie žalą – neefektyvios


– Nedrausmingi eismo dalyviai privalo išklausyti paskaitų ciklą. Kokie rezultatai?


– Narkomanijos prevencijos komisija domėjosi, kaip vykdoma Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo 12 straipsnio 6 dalis, numatanti privalomą paskaitų kurso apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai išklausymą asmenims, kuriems už vairavimą neblaiviems ar apsvaigusiems nuo narkotikų buvo atimta teisė vairuoti transporto priemones. Kai baigiasi šios teisės atėmimo laikas, vairuotojo pažymėjimas grąžinamas tik po medicininės ir švietėjiškos atestacijos.


Paskaitų kursą apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai 2004 m. baigė 6 273 asmenys, 2005 m. – 7 365 asmenys. Bet net pradėjus taikyti tokią drausminančią priemonę, vis daugiau apsvaigusių vairuotojų dalyvauja tyliame pilietiniame kare, kuris vyksta Lietuvos keliuose. Kodėl?


Visuomenės sveikatos ugdymo centras 2004-2005 m. fiziniams asmenims yra išdavęs 185 sertifikatus, suteikiančius teisę skaityti paskaitas apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai. Dar tokias paslaugas gali teikti ir 34 juridiniai asmenys. Šio privalomo mokymo apie alkoholio ir narkotikų žalą žmogaus sveikatai paslaugos organizavimą ir kokybę kontroliuoja Visuomenės sveikatos ugdymo centras. Pernai patikrino 4 įstaigas. Man norisi paklausti, ar kartais šių paskaitų organizavimas netapo lengvu pasipelnymo šaltiniu apsukriems vertelgoms? O kas, jei už atskirą mokestį pažyma parduodama net nelankiusiam paskaitų? Juk kontrolės beveik ir nėra – per metus patikrinamos tik 4 įstaigos…


Būtina sugriežtinti atsakomybę


– Situacija keliuose esame visi nepatenkinti. Ką siūlo Parlamentas?


– Ką daryti, kad būtų sustabdytas karas keliuose? Dviračio išradinėti nereikia. Bent jau Seimo nariams.


Saugaus eismo komisija (pirmininkas – Susisiekimo ministerijos sekretorius Rimvydas Gradauskas) jau pasiūlė:


– diferencijuoti ir sugriežtinti atsakomybę vairuotojams, kurie transporto priemones vairavo neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotikų.


– sugriežtinti atsakomybę vairuotojams, kurie, būdami neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotikų, padarė Kelių eismo taisyklių pažeidimą, sukėlusį nežymų kūno sužalojimą arba nulėmusį transporto priemonių ar kitokio turto sugadinimą.


– sugriežtinti atsakomybę asmenims, kurie, neturėdami teisės vairuoti transporto priemones, vairavo transporto priemones būdami neblaivūs arba apsvaigę nuo narkotikų ir numatyti, kad už šį pažeidimą gali būti taikomas administracinis areštas nuo 20 iki 30 parų. (Tokias bylas nagrinėtų ne policija, o apylinkės teismo teisėjas).


– numatyti atsakomybę už pakartotinį transporto priemonės vairavimą neblaiviam arba apsvaigus nuo narkotikų. Už šį pažeidimą numatyti administracinį areštą ir transporto priemonės konfiskavimą. (Bylas nagrinėtų teismai).


– asmenims, neturėjusiems teisės vairuoti transporto priemones ir vairavusiems transporto priemones būnant neblaiviems arba apsvaigusiems nuo narkotikų, nebūtų suteikta galimybė tam tikrą laikotarpį įgyti teisę vairuoti transporto priemones.


– numatyti atsakomybę už dviračių ir mopedų vairavimą, esant neblaiviems ar apsvaigusiems nuo narkotikų.


– numatyti, kad už transporto priemonės vairavimą esant neblaiviam, apsvaigusiam nuo narkotikų, policijos pareigūnai turėtų teisę priverstinai nuvežti transporto priemonę.


Girtuokliams – privalomas gydymas


– Ir visgi: ką daryti su vairuotojais, kurie sėdo už vairo išgėrę? Juk jie nusikalsta visuomenei.


– Susisiekimo ir Vidaus reikalų ministerijos pritarė siūlymams sugriežtinti apsvaigusių vairuotojų atsakomybę. Pernai liepą Vyriausybės teikimu Seime buvo užregistruotas projektas “Dėl Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 126, 127 ir 129 straipsnių pakeitimo”. Deja, šis projektas Seimo narių nebuvo svarstytas. Negana to, dabar rengiama Administracinių teisės pažeidimų kodekso nauja redakcija, kurioje sankcijos už pavojingiausius Kelių eismo taisyklių reikalavimų pažeidimus yra sušvelninamos. Atsisakoma net taikyti teisių atėmimą ir finansinę baudą. O juk jau reikėtų galvoti apie baudžiamosios atsakomybės numatymą vairuotojams. Gal jau reikėtų pradėti taikyti ir privalomą gydymasi žmonėms, kurie už vairo sėdo apsvaigę nuo alkoholio ar narkotikų. Juk privalomas paskaitų klausymas nepadeda sumažinti skaudžių eismo įvykių skaičiaus. Vien šiemet dėl neblaivių vairuotojų kaltės užregistruoti 347 eismo įvykiai, kurių metu žuvo 27 žmonės. Asmenys, neturintys teisės vairuoti, padarė 243 eismo įvykius, 109 iš jų buvo neblaivūs. Pažeisime žmogaus teises? Nemanau, nes valstybei per brangiai kainuoja, kai stikliuko mėgėjas negerbia kitų žmonių teisių, neretai net teisės gyventi…


Goda SINTAUTAITĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių

Skip to content