Problema
Siautėjantys motorolerininkai – pavojinga pramoga
Dauguma gargždiškių jau spėjo pastebėti naują jaunimo pramogavimo būdą – važinėjimąsi motoroleriais. Tiesa, daug kam tai kelia siaubą, mat besivažinėjančių šia transporto priemone šiemet kaip niekada daug.
Kas pasirūpins saugumu?
Motorolerininkų sezonas, prasidedantis pavasarį, anksčiau šitiek diskusijų nesukeldavo, tačiau šiemetinė situacija jau piktina žmones.
Nors motorolerio vairuotojas privalo turėti 16 metų, daug jaunesni paaugliai ar net 12 – 13 metų vaikai be menkiausio baimės jausmo raižo gatvėmis. Negana to, nedaugelis dėvi šalmus, nors tai irgi privaloma. Kai pro šalį praskrieja penki ar daugiau motorolerių, ant kurių sėdi ne vienas ar du, o kartais net trys keleiviai, pašiurpsta ir visko matę žmonės.
Tuomet kyla klausimas, ką apie tokius savo vaikų žaidimus mano tėvai? Ar nevertėtų policijai daug rimčiau žiūrėti į šį reikalą?
Baisu pagalvoti, kad besivažinėjantys vaikai nežino kelių eismo taisyklių, bet drąsiai važiuoja per sankryžas ar kai eismas itin judrus.
Merginoms – didesnis dėmesys
Patys motorolerių vairuotojai, be abejo, čia neįžvelgia itin didelės problemos. Priešingai – jiems tai puiki pramoga.
Šešiolikmetės Evelina Piaulokaitė ir Martyna Miciutė motoroleriu važinėjasi jau ne pirmą vasarą. Martynai jį nupirko tėvai. Anot merginų, joms tai puiki susisiekimo priemonė, nes abi gyvena skirtingose miesto pusėse.
Pasak Evelinos, kai motorolerį vairuoja merginos,vaikinai labiau į jas atkreipia dėmesį, važiuodami mašina bando susipažinti, prašo telefono numerių.
Jos pasakojo, jog važiuodamos ne kartą buvo atsidūrusios nepavydėtinoje situacijoje. Labiausiai jas išgąsdino atvejis, kai smėlėtame kelyje vos neapsivertė. Merginos pripažįsta, kad važinėti be šalmų pavojinga, tačiau pačios jų neturi.
Gargždiškės įžvelgė ir dar vieną problemą – tai, kad motorolerio negalima ilgesniam laikui palikti lauke. “Vaikai tuoj pat pradeda apžiūrinėti, liečia, o kiti net atsisėda,“ – sakė jos.
Važinėja su teisėmis
Ne kartą gargždiškiai matė ištisą koloną pravažiuojančių motorolerių. Vienas šio būrio narių Džordanas Beržonskis pasakojo, kad dažnai vienu metu jų važiuoja net šešiolika. Nenuostabu, kad toks skaičius daug ką gąsdina, tačiau jie patys tuo net didžiuojasi, esą kiti bendraamžiai pavydi jiems, pravažiuojant mojuoja.
Gargždiškiai tikino, kad nė vienas neturi galingesnio motorolerio nei jiems leidžiama, o maksimalus greitis, kurį galima išvystyti, 45 kilometrai per valandą.
Džordanas yra turėjęs jau kelis motorolerius. Jis parduoda senesnįjį ir už gautus pinigus perka naują. Už vieną jis mokėjo net 3000 litų.
Paklausti, kur važinėjasi, vaikinai pasakojo neapsiribojantys vien Gargždais. “Nuvažiuojame į Klaipėdą, Palangą, dažnai į Rietavą,“ – sakė jie.
Pakalbinti vaikinai teigė turintys leistiną amžių ir visuomet važiuojantys su šalmais. “Tai jau tapo įpročiu“, – sakė jie. Taip pat gargždiškiai tikino nė karto nepapuolę į jokį eismo įvykį.
Paaugliai neslėpė, kad juos ne kartą stabdė policija, o tuos, kurie neturėdavo šalmų, siųsdavo namo jų pasiimti. Pasak jų, dėl to policininkai yra gan priekabūs. Tėvai vaikams važinėtis tokiu būriu nedraudžia, mano, jog tai saugu.
Vaikinai turi ir dviračio bei mopedo vairavimo pažymėjimus – teises. Jie išduodami vienoje Klaipėdos vairavimo mokykloje. Pakanka turėti penkiolika metų, išklausyti kursą bei teisingai atlikti testą. Vaikinai pasakojo, kad Gargždų policininkai nustemba pamatę teises, kai kurie net nežino, kad tokios išduodamos.
Gargžduose tokios teisės bus išduodamos V. Kerulio vairavimo mokykloje. Pasak firmos vadovo, kol kas dar neatsirado norinčių gauti tokį vairavimo pažymėjimą, nes ši paslauga – visai nauja. Kursai, kaip ir Klaipėdoje, truktų dešimt akademinių valandų, be praktinio vairavimo, bei kainuotų septyniasdešimt litų.
Klaipėdos rajono policijos komisariato Viešosios tvarkos ir eismo priežiūros poskyrio specialisto inspektoriaus Audriaus Varnelio komentaras:
– Pagal įstatymą motoroleriu leidžiama važiuoti nuo šešiolikos metų ir tik su šalmu. Vairuotojas privalo turėti asmens dokumentą bei vairuojamosios priemonės dokumentus.
Neseniai gavome raštą iš Vilniaus dėl motociklų, mopedų, motorolerių ir dviračių vairavimo taisyklių sugriežtinimo. Jame nurodoma, jog nuo rudens turėtų įsigalioti įstatymas, kad motoroleriai bus registruojami kaip ir automobiliai. Jei taip būtų, situacija tikrai pagerėtų.
Standartinių motorolerių vairuotojams už pažeidimus gresia baudos nuo 20 iki 40 litų, o galingesnių motorolerių, kurių variklio darbinis tūris didesnis nei 50 kubinių centimetrų, vairuotojams gresia kur kas didesnės baudos – nuo 300 iki 500 litų. Tai gali būti už vairavimą be teisių ar kategorijos. Tokią transporto priemonę vairuojantis asmuo turi būti pilnametis.
Būna, kad tėvai patys paskambina mums ir teiraujasi dėl motorolerio vairavimo taisyklių, nuo kelerių metų galima vairuoti ir panašiai.
Galima teigti, kad Gargžduose motorolerininkų situacija dar nėra tokia kritiška kaip Klaipėdoje ar kituose didžiuosiuose miestuose, kur eismas daug judresnis.
Jolanta VENSKUTĖ