Profsąjungų veikla

Dialogas su ministerija vis dar formalus


Praėjusių metų pabaigoje Klaipėdoje Lietuvos švietimo darbuotojų profsąjungos Žemaitijos regiono aktyvas surengė forumą „Socialinis dialogas – sėkmingos švietimo politikos garantas“, kuriame dalyvavo švietimo ir mokslo ministrė R. Žakaitienė. Jame buvo aptarti darbo užmokesčio, mokinių skaičiaus mažinimo klasėse ir mokyklose, klasės vadovo pareigybės, ikimokyklinio ugdymo, 2006 m. birželio 15 d. Seimo rezoliucijos „Dėl švietimo politikos įgyvendinimo“ ir kiti aktualūs švietimo darbuotojams klausimai.


Susitarimai nevykdomi


2005 m. lapkričio 10 d. pasirašius Švietimo ir mokslo ministerijos bei Švietimo darbuotojų profsąjungos susitarimą, sudarytos jam įgyvendinti 5 darbo grupės: darbo užmokesčio tobulinimo, mokinio krepšelio metodikos, mokinių skaičiaus mažinimo mokyklose ir klasėse, klasės auklėtojo pareigybės įvedimo, ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojų, švietimo reformos analizės. Ministrei teko išgirsti daug forumo dalyvių priekaištų dėl šio susitarimo nevykdymo ir grupių darbo. Nors buvo dėl daug ko derėtasi ir susitarta, priimdama sprendimus Švietimo ir mokslo ministerija, kaip pastebėjo ir savivaldybių švietimo padalinių vedėjų asociacijos atstovai, profsąjungą tiesiog apgavo. Pedagogų atlyginimų didinimas nuo 2006 m. rugsėjo 1 d., nuskriaudęs metodininkus ir ekspertus bei nemažai lėšų skyręs vadovams (apie juos net nebuvo kalbos), su profesine sąjunga nebuvo derinamas.


Nėra mokytojo darbų aprašo. Iki šiol nieko nepadaryta mažinant mokinių skaičių klasėse ir mokyklose. Tai ruošiamasi daryti tik nuo 2007 metų.


Darbo grupės pogrupyje, kuriame svarstytas klasės auklėtojo pareigybės įvedimo klausimas ir kuriame teko dirbti šių eilučių autorei, buvo sutarta pridėti klasės auklėtojui 2 val. Atlikti net skaičiavimai, o Švietimo ir mokslo ministerijos atstovai buvo pažadėję iki 2006 m. birželio pabaigos parengti klasės auklėtojo darbų aprašą. Deja, jo iki šiol nėra, žadėto apmokėjimo – taip pat.


Ikimokyklinio ugdymo pedagogams nuo rugsėjo 1 d. pridėta viena nekontaktinė valanda, tačiau įstaigose šis sprendimas traktuojamas įvairiai, valanda išskirstoma dalimis, auklėtojai tuo metu verčiami būti darželyje. Nuo naujųjų metų nekontaktinių valandų skaičius bus didinamas iki 3 val.


Švietimo ir mokslo ministrei forumo dalyviai pasakė daug priekaištų dėl švietimo reformos vykdymo. Nepasiteisinęs profiliavimas keičiamas ugdymo individualizavimu, nors dar neaišku, kas slypi po šiuo siekiu. Mokyklų bendruomenės nepripažino ideografinio vertinimo, mokyklų tinklo pertvarkymo ir kt. abejotinų reformų.


Atlyginimas mažesnis nei šalies vidurkis


Nuo šių metų sausio 1 d. pridedama mokytojams dar viena valanda, ministrės įvardinta kaip atlyginimo didinimas, sukėlė forumo dalyvių nepasitenkinimą. Deja, tą valandą „lydi“ nemažas darbų, kuriuos jau seniai atlieka mokytojas, sąrašas. Todėl tai ne atlyginimo didinimas, o užmokestis už atliktą darbą. Visi pripažino, kad realus pedagogų darbo užmokesčio padidinimas bus tuomet, kai didės jų darbo valandos įkainis. Valdžios labai išgarsintas pedagogų darbo užmokesčio padidinimas 2006 m. 20 proc. pridėjo vos kelias dešimtis litų. Šią realybę patvirtina ir faktas, kad pedagogo, dirbančio sudėtingą, didelės psichinės ir emocinės įtampos reikalaujantį darbą, vidutinis atlyginimas iki šiol yra mažesnis už vidutinį šalies darbuotojų atlyginimą.


Profsąjunga ne kartą kėlė ir tebekelia klausimą dėl stažinės pensijos, pedagogų pensinio amžiaus mažinimo, pensijos dydžio, nes mano, kad švietimo darbuotojų darbo sąlygos yra ypač sunkios ir lydimos nuolatinės psichinės bei emocinės įtampos. Tai buvo įvardinta ir Seimo rezoliucijoje, tačiau rezultatų kol kas nėra. Todėl švietimo sistemos situacija blogėja: mokyklose dirba daug priešpensinio amžiaus pedagogų, didėja jų sergamumas sunkiomis ligomis, o aukštųjų mokyklų absolventai į mokyklas neina. Vaikų saugumui ir jų teisėms skiriamas didžiulis dėmesys, tačiau mokytojo saugumu niekas nesirūpina, bet jei kas atsitiktų vaikui, iš pedagogo gali būti pareikalautos tūkstantinės kompensacijos. Todėl profsąjunga reikalauja privalomai socialiai drausti nuo nelaimingų atsitikimų ir įvykių tiek mokinius, tiek ugdymo įstaigos darbuotojus.


Forumo, kuriame dalyvavo ne tik profsąjungos nariai, dalyviai pasakė daug kritikos, nes nėra patenkinti tuo, kas vyksta ir kaip vyksta Lietuvos švietimo sistemoje. Tuo tarpu ministrė R. Žakaitienė džiaugėsi „vis didėjančiu švietimo biudžetu“, „atliekamais darbais“. Daug kalbėta apie ministerijos ir profsąjungos dialogą, apie jo rezultatyvumą. Tiesa, ministrė bent jau kvietė aktyviai dalyvauti svarstant naują ministerijos ir profsąjungos Susitarimo projektą, o kolektyvuose daugelį klausimų spręsti per kolektyvines sutartis.


Laima TUČIENĖ


Švietimo darbuotojų profsąjungos rajono susivienijimo pirmininkė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių

Skip to content