Savivaldybėje

Rizikingai Savivaldybės planai įsigyti turtą privačioje žemėje


Gargžduose jau pusantrų metų sklandžiusios kalbos apie mažąjį „Akropolį“ S. Dariaus ir S. Girėno gatvėje kitapus daugiabučių namų plytinčiuose laukuose jau buvo beveik pritilusios. Tačiau šiam sumanymui, matyt, bus lemta išsipildyti. Tačiau kiek tokia privati iniciatyva kainuos rajono biudžetui, t.y., visiems mokesčių mokėtojams?


Savivaldybės taryba praėjusią savaitę paskutiniame šio šaukimo posėdyje pritarė galimybei dalyvauti UAB „Pamario namas“ siūlomame projekte. Tai reiškia, kad atveriamas kelias Savivaldybei viešam interesui įsigyti ar nuomoti ir eksploatuoti objektus (baseiną, kino teatrą, moksleivių ir jaunimo užimtumo centrą, universalų sporto maniežą), kuriuos savo privačioje žemėje pastatys minėta bendrovė.


Konkurentui – šaltas dušas


UAB „Pamario namas“, iš privačių asmenų Gargžduose įsigijusi 8,2 ha žemės, rengė ir teikė rajono Savivaldybės tarybai tvirtinti detaliuosius planus gyvenamiesiems namams ir komerciniams objektams statyti. Verslininkams ne taip lengva įsikurti Gargžduose, tačiau UAB „Pamario namas“ planai Tarybos posėdžiuose slydo kaip per sviestą. Dar nedaugeliui žinant, kas, ką planuoja statyti, Savivaldybės administracijos direktorius K. Cirtautas pranašavo gargždiškiams ledo areną ir baseiną. Taryba net patvirtino prekybos centrų išdėstymo Gargžduose planą, pagal kurį nė vienas verslininkas neįsteigs prekybos įmonės šalia UAB „Pamario namas“ numatomo statyti taip vadinamo mažojo „Akropolio“. Tuo pat metu Savivaldybėje buvo šaltai priimtas ir dideliais reikalavimais prislėgtas jauno gargždiškio verslininko pasiūlymas rengti pramogų ir poilsio kompleksą įsigytuose pastatuose prie miesto parko. Pristatant jo viziją Savivaldybės administracijos direktorius primygtinai klausė gargždiškį, ar pajėgs konkuruoti su stipriu verslininku, kuris rengs baseiną ir ledo areną. <sk>Analizei – 50 000 litų


UAB „Pamario namas“ Taryboje pasirodė praėjusiais metais. Taryba paskubomis ir be diskusijų patvirtino detalųjį planą prekybos ir paslaugų centrui statyti S. Dariaus ir S. Girėno gatvėje, kitoje daugiabučių namų pusėje. Netrukus minėta bendrovė pasiūlė Savivaldybei bendradarbiauti nuomojant, perkant ar įsigyjant išsimokėtinai planuojamus pastatyti objektus – baseiną su pagalbinėmis bei kitomis patalpomis, universalų sporto maniežą, moksleivių ir jaunimo užimtumo centrą bei kino teatrą. Klaipėdos rajono savivaldybė nedelsdama priėmė pasiūlymą ir skyrė 50 tūkst. Lt galimybių dalyvauti bendradarbiavimo projekte analizei parengti. Administracijos direktorius K. Cirtautas pasirašė sutartį su VšĮ Klaipėdos ekonominės plėtros agentūra bendradarbiavimo galimybėms išanalizuoti.


Sprendimai – be kliūčių


Kovo 29 d. Tarybos posėdyje savivaldybės administracijos Strateginio planavimo ir investicijų skyriaus vedėjas V. Pučkorius trumpai pristatė parengtą analizės ataskaitą. Pasak pranešėjo, prieš teikiant ataskaitą Tarybai, įvyko viešas susirinkimas, su ataskaita galėjo susipažinti Tarybos nariai bei visuomenės atstovai. Pranešėjas teigė, jog esminių pastabų pareikšta nebuvo. Ne itin daug pastabų turėjo ir Tarybos nariai. Į klausimą, ar be 50 tūkst. Lt analizei parengti skirtų pinigų reikės ir daugiau, V. Pučkorius teigė, jog dar gali prireikti techninei užduočiai ir sutarčiai parengti. Tarybos nariai švelniai paabejojo dėl žemės nuosavybės bei kainos. Dar pastebėjo, kad analizuojant jaunimo poreikius ataskaitoje kalbama apie rajono jaunimą, nors kažin ar rajono pakraščių jaunimas savo veiklai naudosis patalpomis Gargžduose. Tuo diskusija išsisėmė. Kadenciją baigiantys Tarybos nariai, neparodę didesnio dėmesio ataskaitoje numatytoms alternatyvoms, nurodytoms teigiamoms pusėms ir grėsmėms, vieningai pritarė ataskaitai. Tiesa, nepamiršta paminėti, jog pramogų verslas, ypač šalia uostamiesčio esančiuose Gargžduose vargu, ar gali būti pelningas, tad verslininkai, įrengę objektus, siekia juos naudingai parduoti.


Taip su dideliu triukšmu Vilniaus miesto savivaldybei teko įsigyti „Siemens“ areną. Jei rajono Savivaldybė baigs šį sandorį, ji bus antroji šalyje, įsigijusi objektą iš privataus partnerio. Mums įprastas atvirkštinis veiksmas – privatizuojami valstybės ar savivaldybių objektai.


Privalumai ir grėsmės


Apie 100 puslapių minėtoje ataskaitoje pateikiami kitų Europos Sąjungos šalių privačiojo ir viešojo sektorių bendradarbiavimo pavyzdžiai. Akcentuojama, jog jie skiriasi vieni nuo kitų svarbiausiu aspektu – kokius vaidmenis prisiima abu partneriai. Dažniausiai privatusis partneris, kaip rašoma ataskaitoje, projektuoja, stato, prižiūri, valdo ir teikia viešąsias paslaugas vartotojams. Klaipėdos ekonominė plėtros agentūra, suderinusi su Savivaldybės sudaryta analizės priežiūros grupe, vertino modelį, kai privatusis partneris (UAB „Pamario namas“) projektuoja, stato, finansuoja ir perduoda objektą, o viešasis (Klaipėdos rajono savivaldybė), perėmęs objektą (baseiną, sporto maniežą, jaunimo užimtumo centrą ir kino teatrą), pats jį prižiūri, valdo ir teikia viešąsias paslaugas.


22 metams (kol Savivaldybė išsipirktų objektą) parengtoje analizėje įvertinti planuojamos partnerystės privalumai: sudaroma galimybė viešajam sektoriui (Savivaldybei) paskirstyti investicinius kaštus ir sukurti turtą visuomenės poreikiams. Privatusis investuotojas (UAB „Pamario namas“) suinteresuotas kuo greičiau baigti projektą, kad galėtų pradėti susigrąžinti kaštus. Projektas leidžia dalį jo įgyvendinimo rizikos perkelti privačiajam investuotojui. Pvz.: projekto baigimo laiko, neteisingai apskaičiuoto investicijų poreikio, turto sugadinimo ar rinkos ir kt. rizikas.


Analizės autoriai primena, jog viešosios ir privačiosios partnerystės įgyvendinimas Lietuvoje neturi patirties, projekto įgyvendinimas 1-2 proc. brangesnis už kitus būdus, sakysim, skolinantis lėšas. Jei privačiojo partnerio įsipareigojimai, kaip numatyta analizuojamoje alternatyvoje, apsiribos tik pastatų statyba bei įrengimu, jis nebus suinteresuotas statyti kokybiškai, naudoti šiuolaikines medžiagas, nes jam nerūpės viešajam sektoriui atiteksiantys eksploatacijos ir priežiūros kaštai. Kaip svarbų rizikos faktorių tenka įvertinti ir nekilnojamojo turto objektų pirkimą visuomenės poreikiams privačioje žemėje.


Finansiškai – nuostolinga


UAB „Pamario namas“ ir Savivaldybės sutarties galutinis tikslas – viešasis gyventojų interesas. Ataskaitoje išnagrinėti vartotojų poreikiai, galimybės jiems įgyvendinti. Analizuojami du Savivaldybės finansinio dalyvavimo projekte būdai – Savivaldybė, pradedant įgyvendinti projektą, atitinkama dalimi prisideda prie išlaidų finansavimo arba moka metinius mokėjimus. Visa investicija įvertinta 22 4444 748 Lt. Parengtoje Savivaldybės metinių mokėjimų suvestinėje turtą išpirkti numatyta per 22 metus, iš viso sumokant 38 516 tūkst. Lt. Pagal atliktą analizę už paslaugas per minėtą laikotarpį prognozuojama gauti 14 253 tūkst. Lt pajamų ir patirti 47 802 tūkst. Lt išlaidų. Tad suteiktoms paslaugoms subsidijuoti per minėtą laikotarpį Savivaldybė turėtų skirti 33 549 tūkst. Lt. Vadinasi, per 22 metus, kol objektai galutinai taps jos nuosavybe, tektų pakloti 72 065 tūkst. Lt.


Pritarusi ataskaitai, buvusio šaukimo Taryba išsiskirstė. Balandžio 13 d. rinksis nauja. Ateitis parodys, ar pajus naujieji Tarybos nariai šio sandorio svarbą ir atsakingai analizuos sutarties projektą, ar taikysis prie privačiojo partnerio poreikių. Dalis gargždiškių jau dabar džiaugiasi būsimu baseinu, kino teatru, sporto maniežu. Savivaldybei tenka didžiulis uždavinys užtikrinti, kad būsimos paslaugos iš tiesų džiugintų visuomenę. Tai priklausys nuo sutartyje įtvirtintų galimybių ir apsaugos nuo grėsmių faktorių.


Jadvyga SURPLIENĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių

Skip to content