„Scandbook“ – patikimas knygų partneris pasaulinei rinkai

Gargždus drąsiai galima vadinti svarbiu pasaulinės knygų leidybos žemėlapio tašku. Čia įsikūrusi moderni spaustuvė „Scandbook“ ne tik sėkmingai konkuruoja tarptautinėje rinkoje, bet ir demonstruoja įspūdingą operatyvumą bei kokybę, patikimai įgyvendindama leidyklų vizijas ir didžiąją dalį savo produkcijos eksportuodama į svečias šalis.
„Per dvidešimt veiklos metų klientų ratas išties išsiplėtė, tačiau niekas savaime neįvyko – kad galėtume didžiuotis rezultatais, kokius turime šiandien, reikėjo daug darbo bei pastangų“, – sako generalinis įmonės direktorius Paulius JUŠKA, su kuriuo kalbėjomės apie tai, kaip per tuos metus keitėsi UAB „Scandbook“ veidas ir veikla, apie iššūkius, su kuriais neišvengiamai susiduria spaudos industrija, bei ateities planus.
Didžioji dalis darbuotojų – gargždiškiai
– Vietiniams Jūsų įmonės pristatyti nereikia, tačiau kitiems ji – mažai žinoma. Trumpai pristatykite dabartinę „Scandbook“ veiklą.
– Esame knygų spaustuvė, kuri gauna užsakymus iš leidyklų. Pirminį darbą knygos gimime atlieka būtent jos – jos kontaktuoja su autoriumi, dizaineriais, nusprendžia, kaip turi atrodyti knyga, o mes jiems padarome gamybinę paslaugą – pagal jų atsiųstus failus atspausdiname knygą. Svarbu viską atlikti nustatytu laiku, nes knygų leidyklos turi tam tikrus savo veiklos principus, kur laikas vaidina itin reikšmingą vaidmenį. Jeigu yra lūkestis, jog naujai išleista knyga bus sėkminga, tai iškart pasirūpinama, kad potencialūs skaitytojai jos nepritrūktų, nes po knygų pristatymų nusidriekia eilės jų ar jų autorių gerbėjų, kurių tikslas – įsigyti norimą leidinį. Tai tikrai, gavus užsakymą, nėra laiko dairytis, iš kur popieriaus ar dažų gauti – viskas pas mus sujungta į labai operatyvią ir efektyvią mašiną, kuri veikia nesustodama. Prie tos mašinos dirba per 170 žmonių. Didžioji dalis – iš Gargždų. Žinoma, turime darbuotojų ir iš Klaipėdos bei tolimesnių taškų.
– Kas yra pagrindiniai „Scandbook“ klientai? Ar per 20 metų įvyko reikšmingų pokyčių jų bazėje?
– 95 procentai mūsų darbo tai yra darbas su užsieniu, eksportu. Eksportuojame į Skandinavijos šalis, Vokietiją, Jungtines Amerikos Valstijas. Pasirašėme naują kontraktą su Prancūzija. Smagu, kad turime teigiamą reputaciją, įdirbį, kuris pritraukia daugiau klientų. Žinoma, džiaugiamės ir Lietuvoje turėdami šiek tiek projektų. Bendradarbiavimo su klientais vaisius – knyga, kuri vienam yra tik viršelis ir turinys, o kitam – kažkas daugiau. Dėl to „daugiau“ labai stengiamės. Dabar vis madingesnės knygos dažytais šonais, kurios itin patrauklios jaunajai kartai. Šis dizainas, kurį, modernėjant technologijoms, nebėra sudėtinga išgauti, atėjo iš amerikiečių.
– Kaip manote, kuo Jūs skiriatės nuo konkurentų?
– Mūsų didžiausias pranašumas – maksimali kokybė. „Scandbook“ yra pasiruošusi užtikrinti, kad užsakovas kokybe liktų patenkintas. Tačiau, kad galėtume tai pasiūlyti, prireikė laiko. Jo reikėjo ir užsitarnauti pasitikėjimą, įrodyti, kad esame pajėgūs priimti didesnius užsakymus, kaip sakoma, prasukti juos per mašinas ir laiku pristatyti. Tai ypač svarbu per darbymetį – rudenį, – kada rašytojai per vasarą baigia rašyti savo knygas ir perduoda jas leidybai.
Keitėsi pavadinimas
– Dvidešimt veiklos metų – gana ilga laiko atkarpa. Sakykite, kaip per šį laiką keitėsi įmonė?
– Aš įmonei vadovauju nuo 2015 metų. Tai didžiausias pokytis man pradėjus dirbti buvo tai, kad ji perkrikštyta – „Print IT“ tapo „Scandbook“. Priežastis – susijungėme su Švedijos įmone tokiu pavadinimu, kuris jau buvo įsitvirtinęs ir žinomas. Taip sutapo, kad persivadinus gavome galimybę įsigyti dar patalpų, į kurias perkėlėme daugybę įrangos iš Švedijos ir gamybą tęsėme jau nebe Švedijoje, o čia, Lietuvoje. Mūsų gamybos mastai išaugo – šiuo metu per metus galime atspausdinti apie 40 mln. knygų. Tai jau šis tas.
Kito ir pati knyga – iki 2014 metų spausdindavome tik minkštais viršeliais, o, instaliavus pirmąją kietviršių liniją, pradėjome spausdinti ir kietais viršeliais. Nuo pernai turime ir skaitmeninės spaudos liniją, kuri padeda taupyti popierių, lengviau suvaldyti kokybę, tik tiek, kad pajėgumai yra silpnesni. Lėtai, bet einame į priekį.
– Pokalbio pradžioje užsiminėte apie Jūsų klientų – leidyklų – veiklos principus, kurie, žinoma, turi įtakos ir Jūsų įmonės darbui. Tačiau būtų įdomu sužinoti, kokiais veiklos principais vadovaujasi „Scandbook“.
– Mes pirmiausia žiūrime, ką sako mūsų klientai. Pagrindiniai mūsų klientai yra labai viešos įmonės, žinomos leidyklos, darbą grindžiančios atitinkamais reikalavimais, kurie susiję su tvarumu, ekologija, su etišku verslo principu. Prie tų reikalavimų prisitaikome ir mes, tai tampa papildomu konkurenciniu pranašumu prieš tuos, kurie neina tuo keliu.
Viskas prasideda nuo popieriaus – jį perkame tik sertifikuotą iš tinkamai puoselėjamų ir tvarkomų miškų. Daugiausia tai skandinaviški miškai. Atitinkami duomenys, susiję su veikla, žaliavomis, skelbiami tam tikrose platformose, kurias seka klientai. Tai nėra pamojavimas lozungais, tai yra tikras darbas. Europa nuo žaliojo kurso neatsisakė ir neatsisakys, todėl svarbu suprasti šiuos visus niuansus, nuo jų krūmuose nepasislėpsi. Atvirkščiai – su tuo turi dirbti, nes visa tai neatsiejama ir nuo darbo su pačiais žmonėmis. Esi priverstas permąstyti, ką gali padaryti, kad žmonėms būtų geriau ir saugiau dirbti, mažiau neapibrėžtumo bei nesaugių situacijų. Žmones reikia saugoti.
Modernizacija neaplenkė
– Kokias naujausias technologijas bendrovė „Scandbook“ yra įdiegusi savo veikloje? Kaip tai paveikė darbo efektyvumą ir paslaugų kokybę?
– Pagrindinis pokytis yra skaitmeninė spauda. Skaitmeninė technologija ypatinga tuo, kad nuo pirmo centimetro, skirtingai nei pasitelkiant tradicinę – ofsetinę – spaudos technologiją, gauni tinkamą atvaizdavimą ant popieriaus. Dėl to nebereikia prarasti popieriaus, atitinkamai nėra ir atliekų, sąnaudos mažesnės. Tiesa, reikia akcentuoti, kad skaitmeninis spausdinimas yra efektyvus, kai reikia mažesnio kiekio.
Kalbant apie naujas technologijas, galima išskirti ir tai, jog savo įrangą esame papildę skaitmeninio lakavimo mašina, kuri padeda išgauti tam tikrus efektus, kurie jaučiami liečiant knygą. Tai suteikia jai išskirtinumo, patrauklumo. Tai dar vienas triukas, kaip pritraukti skaitytoją, suteikti jam ne tik skaitymo malonumą, bet ir estetikos.
– Per 20 metų spaudos industrija patyrė didelių transformacijų – skaitmenizacija, naujos technologijos, net pačią knygą perkėlusios į virtualią erdvę. Kaip tai atsiliepė spaudos pramonei?
– Išties buvo laikas, kai buvo labai nuogąstaujama dėl atsiradusių elektroninių knygų. Tačiau lūžio tašku, leidusiu spaustuvėms atsikvėpti, tapo kovidinis laikotarpis, kai žmonės atsikando žiūrėjimo į ekranus ir vėl griebėsi knygų skaitymo. Būtent tada ir kiek elektroninių knygų augimas sustojo. Pajutome, kad žmonės jų nebenori. Kiek kitaip yra su audioknygomis, kurios yra patogios keliaujant, sportuojant, vykstant į darbus, – įsidedi ausines ir klausaisi.

Svarbus kiekvienas darbuotojas
– Pokalbio pradžioje kalbėjote apie kokybės svarbą. Jai išlaikyti, ne paslaptis, reikalingi geri darbuotojai. Ar susiduriate su kvalifikuotos darbo jėgos trūkumu?
– Pastebime, kad labai yra sumažėjęs ar beveik išnykęs akademinis spaudos pramonės darbuotojų parengimas. Tai dauguma darbuotojų yra vietoje apmokomi, kaip dirbti. Pas mus žmonės gauna kvalifikuotą pagalbą, stengiamės sudaryti galimybes naujiems įgūdžiams įgyti, tobulėti.
– Kodėl darbuotojai turėtų rinktis „Scandbook“?
– Mes stengiamės matyti ir skatinti žmones. Svarbus ir bendravimas, jei to nėra, žmogus greitai pasijaučia užmirštas. Kaskart sau primenu ir galiu kitiems priminti, jog ryšys su darbuotoju, jo įvertinimas, paskatinimas visada atsiperka. Tikrai galiu pasidžiaugti geru mūsų įmonės mikroklimatu, kas dabar itin svarbu, renkantis darbovietę.
Pernai vyko auditas. Jis buvo kitoks, nes auditorius jį papildė individualiais pokalbiais su atsirinktais darbuotojais. Jie parodė, kad žmonės patenkinti darbo sąlygomis, atmosfera, yra pozityviai nusiteikę.
Kitas dalykas – dirbdamas „Scandbook“ žmogus turi galimybę pamatyti visą procesą, kaip gimsta knyga. Tai išvydęs darbuotojas supranta ir savo vertę, kad jis nėra mažas sraigtelis didžiulėje sistemoje. Tai sukuria tam tikrą aureolę, kad tu darai prasmingą ir vertingą darbą.
– Sakykite, kokią matote „Scandbook“ ateitį artimiausius 5–10 metų?
– Matau, kad toliau modernėsime – pereisime prie skaitmeninės spaudos technologijos, dirbsime su vis mažesniais tiražais, nes keičiasi tam tikri logistikos principai – leidyklos vis atsargiau užsako didelius tiražus. Jos nori apsidrausti, todėl stengiasi užsakyti tiek knygų, kiek jų reikia knygynų lentynoms, internetinei prekybai, kad kuo mažiau būtų sandėliuojama. Smulkėjimo principas yra labai aktualus ir svarbus. Taip pat manau, kad dar labiau išpopuliarės knygų gražinimas, kuris auga stulbinamu greičiu – iš amerikiečių tai jau perėjo pas vokiečius, skandinavus, po truputį su susidraugauja ir Lietuva.
– Koks būtų Jūsų pagrindinis patarimas kitoms įmonėms, kurios siekia sėkmingai veikti? Kur slypi verslo sėkmė?
– Labai svarbu geras kolektyvas, tinkami vadovai, jų dešiniosios rankos, padedančios susivokti net patiems vadovams. Šiais laikais nebegali būti visų sričių specialistas. Tai nebeįmanoma. Ir jei su tavimi tie žmonės, kurie yra savo srities profesionalai, tu sugebi turėti bendrą kalbą su visais, ir darbuotojai tarpusavyje ją randa, tai galima kalnus nuversti. Skaudžių klaidų galima išvengti, jei viskas visada savo vietose, aptarta, kai nėra kažkokių nutylėjimų, intrigų.
Be to, šiais laikais įmonė, ypač eksportuojanti, turi būti aiškiai įsivardijusi, su kuo ji eina, kur eina ir su kuo dirba. Taip pat labai svarbu aktyviai sekti, kas vyksta pasaulyje. Globalumas, nepaisant visų turbulencijų, vis tiek išliks, todėl mes turime labai aiškiai žinoti, kas ir kur vyksta, kas keičiasi, ar turime naujų reikalavimų atitinkamose rinkose, ar yra kokių rizikų dėl valiutų kursų smukimo ir panašiai. Tiesiog turi jausti visapusišką savo veiklos pulsą.
Gintarė KARMONIENĖ
Autorės nuotr.