Su švietimo pokyčiais susijusių projektų pristatymo ir tvirtinimo laikas – vasara – ydinga praktika
Švietimo, mokslo ir sporto ministerija 2024-07-22 visoms su švietimu susijusioms profesinėms organizacijoms išsiuntė įsakymų, reglamentuojančių mokytojų darbo sąlygas, pakeitimų projektą.
Prašoma pastabas ir siūlymus pateikti iki 2024 m. rugpjūčio 2 d. (per 10 darbo dienų). Nors pačiame projekte yra teigiamų nuostatų, tačiau kyla nemažai įvairių klausimų, suijusių su galimomis rizikomis ir problemomis. Reikėtų platesnio išaiškinimo, kaip bus sprendžiami kilsiantys iššūkiai, galbūt kai kurių sprendimų kvestionavimo. Tačiau laiko diskusijoms, skaičiavimams, pagrindimams nepalikta – susidaro įspūdis, kad derinimo procedūra formalizuota, atliekama tik tam, kad nebūtų pažeisti tam tikri teisiniai reikalavimai. Lietuvos švietimo darbuotojų profesinė sąjunga (toliau LŠDPS) turi esminių pastebėjimų dėl tokios ydingos daugiametės praktikos.
Labai svarbūs klausimai, susiję su mokytojų darbo apmokėjimo tvarkomis ar kitais pokyčiais, tradiciškai pateikiami derinimui vasarą, kai švietimo bendruomenė atostogauja ir tiek teisiškai, tiek ir etiškai nėra teisinga prašyti gilintis į dokumentus, diskutuoti, išsakyti savo įžvalgas ir pasiūlymus. Projektams derinti pasirinktos vasaros atostogos ir sąlyginai trumpas laikas suponuoja rizikas, kad pokytis bus svarstomas labai siaurame rate, nesudarant deramų sąlygų susipažinti ir išsakyti poziciją visoms suinteresuotoms pusėms. Tai netampa bendru darbu ir bandymu surasti tinkamus sprendimus. Dėl minėtų aplinkybių tai labiau simbolinė procedūra, supažindinanti su sprendimais, bet ne sudaranti prielaidas realioms diskusijoms ir tikram pozicijų derinimui.
Minėtame projekte yra nemažai aspektų, kurie reikalauja, remiantis jau buvusiomis patirtimis, galimų grėsmių ir rizikų analizės. Apie tai net nebuvo diskutuota, neaišku, kaip/ar siūlomi sprendimai pagerins situaciją, ar nebus dar daugiau sumaišties ir įtampų. LŠDPS nuomone, projektas turėjo būti pristatytas pavasarį, kad išdiskutavus ir suderinus pozicijas pakeitimai būtų buvę patvirtinti prieš išeinant ugdymo įstaigų bendruomenėms atostogauti – tada pokyčiams būtų pasiruošta, ugdymo įstaigos būtų laiku susiplanavusios krūvius, etatus ir darbo apmokėjimo tvarkų pokyčius.
LŠDPS siūlo projektų pristatymui, svarstymui ir derinimui skirti gerokai daugiau dėmesio – pradedant tam skirtų procedūrų trukme, jų pateikimo laiku, bendradarbiavimo formomis ir baigiant realiais sprendimais įsiklausius į keliamas problemas ir galimas grėsmes. Šitą projektą, kaip ir visus kitus pokyčius, būtina analizuoti, ne tik konstatuojant faktus, kaip bus, bet ir kokios yra rizikos, kokias grėsmes ir problemas jis gali sukelti, kaip bus sprendžiami klausimai tokiais atvejais. O tam reikia daugiau laiko, duomenų, skaičiavimų ir išsamesnės diskusijos su socialiniais partneriais.
Pasikeitus ŠMSM ministrei susiklostė ypač sudėtinga situacija, susijusi su naujais dokumentais ir planuojamais pokyčiais: ministerijoje įsigalėjusi derinimo ir sprendimų priėmimo tvarka ydinga, iš dalies lemianti tas krizines situacijas, į kurias nuolat pakliūna švietimo bendruomenė. Tačiau ji pristatoma kaip ilgalaikė nekvestionuojama praktika. Tai reikėtų kuo greičiau keisti, kad būtų iš tiesų įsiklausoma į socialinių partnerių poziciją. Atsižvelgdama į susidariusią situaciją LŠDPS kviečia ŠMSM ministrę R. Morkūnaitę-Mikulėnienę artimiausiu metu susitikti aptarti Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministro įsakymo „Dėl švietimo, mokslo ir sporto ministro 2019 m. kovo 1 d. įsakymo Nr. V-186 „Dėl Mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo, profesinio mokymo ir neformaliojo švietimo programas (išskyrus ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas), darbo krūvio sandaros nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą ir atvykti į rugpjūčio 19 d. organizuojamą LŠDPS diskusiją Birštone „Naujausi pokyčiai švietimo sistemoje: iššūkiai, problemos ir galimybės“, kad kartu su dalimi aktyviausios švietimo bendruomenės aptartų planuojamus pokyčius ir susidarytų realų vaizdą, kokiais rūpesčiais gyvena mokytojai praktikai, pasitikdami naujus mokslo metus. Galbūt išgirdusi ne tik valdininkų poziciją ir keliamas problemas ministrė priims sprendimus, įgalinsiančius realiai spręsti kylančius iššūkius.
Pranešimas spaudai