Aktualija

Eismo kultūros stoka prišaukia nelaimes keliuose


Per šių metų pirmąjį pusmetį rajono keliuose ir gatvėse įvyko 603 avarijos. Tai 73 daugiau nei praėjusių metų pirmajame pusmetyje. Maždaug proporcingai šiems skaičiams padidėjo ir kitų su avarijomis susijusių nelaimių rodikliai. Įskaitinių avarijų padidėjo nuo 74 iki 86, sužeistųjų – nuo 111 iki 147, žuvusiųjų – nuo 9 iki 18.


Avaringiausias laikas


Kaip teigia rajono Policijos komisariato viešosios policijos viešosios tvarkos skyriaus Viešosios tvarkos ir eismo priežiūros poskyrio viršininkas Kęstutis Vitkauskas, tai susiję su intensyvumu ir eismo dalyvių kultūros problemomis.


– Išskyrėme keletą pagrindinių priežasčių, – sako K. Vitkauskas, – kurios lemia nelaimes keliuose. Pirma, tai saugaus greičio ir eismo dalyvių distancijos nesilaikymas. Abejais atvejais tai gresia realia avarija, nes kiekvieną sekundę situacija kelyje gali keistis, o važiuojantis paskui arba viršijantis saugų greitį kažin ar visada spės sureaguoti? Antra svarbi avarijų priežastis – ženklų nesilaikymas ir transporto priemonių neatsargus lenkimas ir su tuo susijęs išvažiavimas į priešpriešinio eismo juostą. Dalis vairuotojų nesugeba saugiai pervažiuoti sankryžą. Daugiausia dėl šių priežasčių nustatyti avaringiausi paros laikai: nuo 6 valandos iki 12 ir nuo 12 iki 17 valandos. Vėliau avaringumo rodikliai sumažėja maždaug ketvirtadaliu.


– Ko gero, tai įrodymas, jog vairuotojai ir kiti eismo dalyviai dar neįprato prie itin ženkliai padidėjusio transporto intensyvumo?


– Norėčiau pasakyti, kad šiais laikais važiavimas bet kaip, nepasitikrinus, ar yra eismo dalyvių ne tik iš priekio, bet ir iš šonų, gresia nelaime. Bus sudaužyta mašina, reikės mokėti baudą. Vairuotojai, deja, negalvoja būtent apie teisines savo klaidų pasekmes. Neretai avarijos kaltininkas, atėjęs į policiją ir sužinojęs, kokios baudos nusipelnė, išsigąsta: oi, kiek daug reikia mokėti, o ką aš padariau, kad tiek daug? Taigi neprošal kiekvienam pastudijuoti atitinkamus kodeksus ir susipažinti, kokias baudas užtraukia kaltininkui jo neatsargumas ar naivumas.


Girtas vairuotojas – nenuspėjamas


– Apie tai galima kalbėti su blaiviais vairuotojais, o juk šiemet per pusmetį, kaip sakėte, išaiškintas net 391 svaigalų vartotojas?


– Tai didelė problema. Girtų prie vairo šiemet iki liepos 1 d. buvo geru pusšimčiu daugiau nei pernai. Sakyčiau, tai ne vien visuomeninės, o ir asmeninės kultūros problema. Girtam pasukti galvą į kairę ar dešinę jau pernelyg didelė fizinė prabanga. O juk kiti eismo dalyviai nežino, kad šalia automobilį vairuojantis yra girtas. Nežinia, ką jis darys užsidegus, sakykime, papildomam šviesoforo signalui, ar pats neužmirš įsijungti posūkio rodyklę?


– Šiuo metu labai daug ruošiama naujų vairuotojų. Ar kursuose pakankamai skiriama dėmesio šiems kultūros klausimams?


– Vakarų šalyse net praeivis parodys vairuotojui, kad jis užmiršo prisisegti saugos diržą. Mūsų gatvėse tai būtų suprasta kaip kišimasis į asmeninius reikalus. Drįsčiau manyti, kad naujų vairuotojų rengimas įvairiose mokyklose yra tarsi konvejeris. Kad tik greičiau, kad tik gauti pinigus už kursus. Ir dėl to vairuotojai sankryžose toli gražu ne visada persirikiuoja, ne visada perėjose praleidžia pėsčiuosius, kurie, aišku, prasčiau žino eismo taisykles. Mandagumas reikalauja atitinkamais signalais parodyti, kad jie turi pirmumo teisę pereiti gatvę.


– Iki šiol laikant eismo taisyklių egzaminus netikrinamas būsimųjų vairuotojų gebėjimas susiorientuoti kritinėje situacijoje ir jų psichinė reakcija į galimą avariją. Ar tai nebūtina?


– Nesiimu tvirtinti, kad būtina, tačiau priminsiu, jog siekiantis oficialiai gauti ginklą savigynai praeina gana atidžius psichinės būklės patikrinimus, o gaunantis vairuotojo pažymėjimą – tik patikrinamas, ar neįrašytas į psichoneurologinio dispanserio įskaitą. O abu, sakykime, yra ginkluoti. Vienas tiesiogine prasme, kitas – sėdėdamas prie vairo.


Žūva jauniausi eismo dalyviai


– Šiuo metu beveik kasdien pranešama, kad žuvo ar susižeidė motorolerio vairuotojas.


– Ši eismo dalyvių kategorija gerokai apsunkino eismo problemas keliuose ir ypatingai gatvėse. Vairuoti motorolerį gali asmuo, sulaukęs 15 metų, o pažiūrėkite, kas vairuoja! Ant vienviečio motorolerio sėdi dviese ir dar be šalmų, ir be jokių dokumentų. Ar tėvams nebrangūs vaikai, kad nedraudžia jiems leistis į rizikingas keliones nežinant nei eismo taisyklių, nei sveikatą pasitikrinus, nei motorolerio techninės būklės? Esame baudę tokių „vairuotojų“ tėvus, nes didžiausią poveikį jiems turėtų pačių tėvų įspėjimai. Deja, gatvėse motorolerininkų nemažėja. Rengiamasi priimti įstatymą, kad motorolerių vairuotojai turėtų teise, tačiau kol kas to nėra. O kiek dar jų žus po kitų mašinų ratais, niekas nežino!


– Kas labiausiai Jus dar jaudina?


– Turbūt nesuklysiu pasakęs, kad vairuotojų netolerancija vienas kitam. Anądien padaręs avariją sankryžoje savo poelgio nesmerkė, sakydamas, kad „man labai reikėjo greitai nuvažiuoti į vieną vietą!“ O jei ir kiti taip šnekėtų? Kas apskritai iš tvarkingo eismo beliktų?


– Taigi akcentuojate asmeninę eismo dalyvių kultūrą?


– Būtent taip. Jei jis negers svaigalų, bus tolerantiškas, eismo nelaimių bus ženkliai mažiau.


Antanas SAKALAUSKAS

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių

Skip to content