Biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos centralizavimo projektas – be ovacijų
Maždaug pusę milijono eurų išeitinėms išmokoms, IT programoms ir kitoms išlaidoms šiemet reikėtų rasti Klaipėdos rajono savivaldybės biudžete, jei būtų pradėta vykdyti rajono biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos centralizacija. Reformos klausimą į rytoj vyksiančio Tarybos posėdžio darbotvarkę atkakliai stumiantys kai kurie vietos politikai praėjusią savaitę komitetų posėdžiuose patys atsitokėjo, jog šių metų rajono biudžete tokių lėšų net nėra numatyta. Tačiau, jų nuomone, nors meras ir du komitetai centralizacijos klausimo į darbotvarkę neįtraukė, sprendimą išdiskutavus ketvirtadienį Taryboje vis tiek reikia priimti, reformą pradėti vykdyti.
Biudžetinių įstaigų vadovai ir buhalteriai su reformos projektu nuotoliniame susirinkime supažindinti tik praėjusią savaitę – planuojamas permainas jie įvardijo kaip perkūną iš giedro dangaus. Birželio 14 d. švietimo, kultūros įstaigų vadovai, buhalteriai išplatino atvirus laiškus rajono valdžiai tikėdamiesi, kad bus išgirsti ir suprasti.
Jaučiasi varomi į „kolchozą“
„Vėl mus bandoma suvaryti tarsi į „kolchozą“, taip atimant motyvaciją taupyti savo įstaigos lėšas, kasdien jausti savo įstaigos finansų pulsą, greitai reaguoti vykdant mūsų net tarptautinius ugdymo proceso projektus. Tai apie kokį įstaigų savarankiškumą kalbame? Kai buhalterių nebebus įstaigose, kas dirbs su finansine apskaita susijusius papildomus darbus: juk naujam padaliniui reikės perduoti duomenis ir kt. Ar tai atliekantiems įstaigos darbuotojams bus numatyti priedai? Ar tikrai ši reforma bus efektyvi ir kada ji atsipirks? Svaičiojimų, kad bus sutaupyti net milijonai, pagerės buhalterinės apskaitos kokybė, girdėjome mūsų iniciatyva birželio 8 d. suorganizuotame nuotoliniame susirinkime su rajono vadovais. Tačiau šis džiūgavimas nebuvo pagrįstas rimtais argumentais. Tai neišsklaidė mūsų abejonių, tuo labiau, kad susisiekėme su kitų rajonų, kuriuose yra jau atlikta panaši reforma, kolegomis. Jie šios reformos nepagyrė, priešingai – ją įgyvendinus išryškėjo daug spragų. Mūsų rajone kaip kituose net nenumatytas pereinamasis laikotarpis, kai įstaigoje būtų paliktas bent apskaitininkas. Kai kurių politikų raginimas nebijoti iššūkių minėtame susirinkime mums nuskambėjo kaip įžeidimas. Argi mes, pedagogai, per 30 pastarųjų metų mažai turėjome ir mažai įveikėme iššūkių? Mes, vadovai, pagal naują tvarką turėjome išlaikyti kompetencijas patvirtinančius egzaminus Vilniuje. Tai gal ir politikams turėtų būti taikomi tokie reikalavimai? Gal ir jie turėtų pasitikrinti kompetencijas, kai nesitardami su mumis rengia projektus, apie kuriuos praneša paskutinę minutę?“ – „Bangai“ telefonu penktadienį savo nuogąstavimus dėstė viena švietimo įstaigos vadovė (vardas ir pavardė redakcijai žinomi).
Po reformos dešiniąja vadovų ranka vadinamų buhalterių savo įstaigose netektų ne tik švietimo, bet ir kultūros, sporto, socialinės paramos įstaigos. 39 rajono biudžetinių įstaigų buhalterines procedūras nuo 2022 m. sausio 1 d. centralizuotai atliktų naujai įsteigtas padalinys, kuriame dirbtų 28 buhalteriai. Planuojama, kad padalinys būtų steigiamas prie Švietimo centro, darbo vietos Vasario 16-osios g. Mokesčių inspekcijos patalpose.
Komitetuose – karštos diskusijos
Karštos diskusijos dėl planuojamo rajono biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos centralizavimo klausimo įtraukimo į rytoj vyksiančio Tarybos posėdžio darbotvarkę praėjusią savaitę užvirė keturiuose Tarybos komitetuose. Pagal LR Vietos savivaldos įstatymą ir Tarybos reglamentą posėdžio darbotvarkę skelbia meras. Darbotvarkėje įtraukiami iš anksto pagal atitinkamą procedūrą ir terminą įregistruoti klausimai, tiesa, kartais darbotvarkė iki Tarybos posėdžio yra papildoma papildomais klausimais, tačiau prieš tai vis tiek turi būti atliktos procedūros. Klausimo dėl buhalterinės apskaitos centralizacijos meras nederino, nes, jo nuomone, jis teikiamas skubotai, reikia daugiau diskusijų, įsiklausymo į biudžetinių įstaigų vadovų ir buhalterių nuomonę.
Praėjusią savaitę vykusiuose Vietos ūkio ir kaimo reikalų (pirmininkas J. Dumašius) bei Ekonomikos ir biudžeto komitetuose (pirmininkas N. Galvanauskas) klausimas „Dėl Klaipėdos rajono savivaldybės biudžetinių įstaigų centralizuoto buhalterinės apskaitos tvarkymo sprendimo projekto“ naujosios valdančiosios daugumos atstovų iniciatyva buvo pateiktas į komitetų darbotvarkę. Tad šiuose komitetuose klausimas buvo svarstomas, o balsuojant priimtas sprendimas jį teikti rytojaus Tarybos posėdžiui. Švietimo, kultūros ir sporto komitetas (pirmininkas V. Macijauskas) daugumos balsų persvara nutarė šio papildomo klausimo dėl jo neišbaigtumo Tarybos posėdžiui neteikti. Sveikatos apsaugos ir socialinės rūpybos komiteto nariai komiteto pirmininkui V. Butkui posėdžio pradžioje pateikė siūlymą komiteto darbotvarkę papildyti jau minėtu klausimu. Tačiau komiteto pirmininkas, remdamasis Tarybos reglamentu, kad komiteto darbotvarkę formuoja pirmininkas, atmetė siūlymą minėtą klausimą dėl buhalterinės apskaitos centralizavimo įtraukti kaip papildomą ir pasiūlė posėdžio pabaigoje jį pateikti kaip informaciją, o tada reikšti savo nuomones.
Komitetų posėdžiuose pasisakęs rajono Savivaldybės Švietimo, kultūros ir sporto skyriaus vedėjas Algirdas Petravičius teigė, kad buhalterinės apskaitos centralizavimo reforma yra reikalinga ir būtina. Tačiau projektą dar reikėtų tobulinti, detalizuoti, aptarti plačiau su įstaigų vadovais. Tarybos narys Vaclovas Dačkauskas pastebėjo, kad modernių technologijų galimybės į Savivaldybę ateina vangiai, prisiminė iš savo vadovavimo patirties, kad Savivaldybėje reikėję dokumentų valdymo sistemą įsteigti net prievarta, kitaip tada niekas nepritaręs naujovei.
Problema visgi pripažinta
Tarybos komitetų posėdžiuose, nepaisant ar pritarta, ar nepritarta klausimo įtraukimui į rytojaus Tarybos posėdžio darbotvarkę, visgi buvo pripažinta, kad biudžetinių įstaigų centralizacijos problema yra labai svarbi, sudėtinga, liečianti ir darbo vietų praradimą, ir žmonių likimus. Tai reikalauja žymiai daugiau atvirų diskusijų su biudžetinių įstaigų vadovais, buhalteriais.
Opozicijos atstovai Sigitas Karbauskas, Martynas Pocius sakė, kad centralizacijos projekto pristatymas buvo neargumentuotas, nepagrįstas realiais skaičiavimais, nepateikti tokios reformos įtaigūs gerieji, taip pat ir blogieji pavyzdžiai, kuriuos buvo galima išsinagrinėti pagal kitų rajonų jau turimą patirtį. Jų nuomone, viską sugriauti yra lengviausia, bet kaip atstatyti geriau, o ypač nuogąstauta dėl kaimų padėties, kuriuose dėl optimizacijų jau daug ir prarasta, tarp jų ir darbo vietų.
Komitetų posėdžiuose buvo painiojamasi, kas yra biudžetinių įstaigų buhalterinės apskaitos centralizavimo projekto iniciatoriai, kas yra projekto vadovas, portfelio valdytojas? Minima, kad gal iniciatoriai liberalai, tačiau ši prielaida paneigta, nuskambėjo mintis, kad projekto vadovas – meras B. Markauskas. Tačiau vėlgi paaiškėjo, kad projekto, kuris jau planuotas nuo praėjusių metų gruodžio mėnesio, vadovas buvo tuometis Administracijos direktoriaus pavaduotojas Mindaugas Šunokas, vėliau perėmusi jo pareigas projekto vadovė buvo ir dabar yra Rasa Petrauskienė.
L. e. Administracijos direktoriaus pareigas Justas Ruškys minėjo, kad klausimas buvo planuojamas svarstyti jau gegužės Tarybos posėdyje, tačiau tuomet jis sustabdęs klausimo pateikimo procedūrą dėl to, kad reikėję daugiau laiko diskusijoms, susitikimų su įstaigų vadovais, o tai esą juk ir buvo padaryta. „Niekas nieko nestumia. Centralizavimo projektas daugiau negu pusės metų darbo rezultatas. Vykdoma pagal planą“, – teigė komitetų posėdžiuose J. Ruškys.
Komanda atliko analizę
Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus 2021 m. vasario 23 d. įsakymu „Dėl projekto „Klaipėdos rajono biudžetinių įstaigų apskaitos optimizavimas“ pasiūlymo komandos sudarymo“ buvo sudaryta projekto „Klaipėdos rajono biudžetinių įstaigų apskaitos optimizavimas“ komanda, kuri atliko Savivaldybės biudžetinių įstaigų veiklos analizę.
Nustatyta, kad šiuo metu Klaipėdos rajono savivaldybėje pavaldžių biudžetinių švietimo, sporto, kultūros ir socialinės paramos įstaigų yra 41, kurios buhalterinę apskaitą tvarko kiekviena savarankiškai, t. y. kiekviena įstaiga yra pati atsakinga už įstaigos buhalterinės apskaitos tvarkymą pagal galiojančius teisės aktus. Atliekant analizę nustatyta, kad būtina pagerinti buhalterinės apskaitos išteklių valdymą, taupant lėšas ir didinant darbo kokybę. Siekiant efektyvinti įstaigų buhalterinę apskaitą, komanda siūlo ją optimizuoti, pereinant prie centralizuotos buhalterinės apskaitos vykdymo. Tokiu atveju visos buhalterinės apskaitos operacijos būtų vykdomos naujai įsteigtame struktūriniame padalinyje. Analizėje teigiama, kad buhalterinės apskaitos centralizavimas leistų sumažinti įstaigų išteklius (ar išlaidas), užtikrintų efektyvesnį įstaigų buhalterinės apskaitos tvarkymą, sumažintų buhalterinės apskaitos klaidų tikimybę, pagerintų įstaigų finansų valdymą ir finansų kontrolę.
Klaipėdos rajono savivaldybė valdo 41 biudžetinę įstaigą, bet centralizuoti reikia 39 įstaigas (V. Gaigalaičio globos namų ir Priešgaisrinės tarnybos buhalterių etatų Savivaldybė neišlaiko). Šiuo metu 39 įstaigose dirba 64 darbuotojai, tvarkantys buhalterinę apskaitą; metinis šių pareigybių DU fondas – 807,3 tūkst. eurų. Paanalizavus esamą situaciją ir įvertinus kitų miestų bei rajonų patirtį, nustatyta, jog visiškai ar iš dalies centralizavus buhalterinę apskaitą Klaipėdos rajono savivaldybei pavaldžiose įstaigose, per metus būtų galima pasiekti 10–11 tūkst. eurų ekonominį efektą (išlaidų sumažinimas vienai įstaigai), o buhalterinės apskaitos darbuotojų etatų skaičių sumažinti iki 28.
Vedėja pasigedo viešumo
Klaipėdos rajono savivaldybės Biudžeto ir ekonomikos skyriaus vedėja Irena Gailiuvienė komiteto posėdyje akcentavo, kad buhalterinės apskaitos centralizavimo projektui tikrai ruošėsi ilgai. „Tačiau, manau, komandos darbas nėra atliktas iki galo, taip, kad jau būtų galima eiti ir priimti sprendimą ketvirtadienio Taryboje. Mano siūlymas, kad Taryba dėl centralizacijos svarstytų kaip informaciją, dar konsultuotis ir informuoti profsąjungas, kad nepadarytumėm teisinių blogų žingsnių. Tai liečia 64 darbuotojus. Siūlau Tarybai išklausyti informaciją. Ji turėtų būti platesnė. Reikia ją parengti, kad būtų lentelės, kitų savivaldybių pavyzdžiai. Siūlome Plungės rajone padarytą pertvarką. Dėl numatomo centralizavimo finansinių dalykų – metai pakankamai geri, rastume išteklių, bet reikia patalpas nuomoti, darbo vietas sukurti, kad būtų galimybė perkelti darbuotojus, nors Juridinis skyrius sako, kad dabar nėra tokios galimybės. Pati nebuvau kviesta į diskusijas su švietimo arba kultūros įstaigomis. Komanda dirba, kaip aš sakau, užsislėpusi, neviešina informacijos, tai prašyčiau viešumo“, ‒ savo nuomonę išsakė I. Gailiuvienė.
Vadovai buvo šokiruoti
Tik praėjusią savaitę nuotoliniame susirinkime išgirdę informaciją apie centralizavimą biudžetinių įstaigų vadovai ir buhalteriai pasigedo konkrečių argumentų, viešumo, skaidrumo, reformos efektyvumo pagrįstumo. Birželio 14 d. atvirais laiškais jie kreipėsi į rajono valdžią ir žiniasklaidą.
„Valstybės ir savivaldybių institucijų demokratinės veiklos principai yra skaidrumas ir viešumas. Klaipėdos rajono švietimo įstaigų vadovai ir buhalteriai buvo šokiruoti iš neoficialių šaltinių sužinoję apie parengtą projektą ,,Dėl Klaipėdos rajono savivaldybės biudžetinių įstaigų centralizuoto buhalterinės apskaitos tvarkymo“. Birželio 8 d. Klaipėdos rajono švietimo įstaigų vadovų iniciatyva, prašėme Savivaldybės atstovų supažindinti su parengtu projektu. Pasitarimas buvo ne diskusinio, bet informacinio pobūdžio. Liko daug neaiškumų. Mūsų netenkina viešumo stoka rengiant centralizuotą buhalterinės Savivaldybės biudžetinių įstaigų apskaitos projektą“, ‒ atvirame laiške rajono vadovams ir Tarybos nariams teigė biudžetinių įstaigų vadovai. Šią poziciją ir konkrečius argumentus dėl numatomos reformos spragų taip pat atvirame laiške išdėstė ir įstaigų buhalteriai. Poziciją dėl skubotų sprendimų viešame kreipimesi taip pat akcentavo ir kultūros įstaigų vadovai. Visi trys tekstai yra skelbiami laikraščio internetinėje svetainėje www.gargzdai.lt bei laikraščio FB paskyroje.
Rytoj vyksiančiame Tarybos posėdyje paaiškės, ar bus atsižvelgta į šiuos atvirus laiškus. Juk kartais ir šuns balsas į dangų eina.
KOMENTARAS
- Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotoja, projekto dėl buhalterinės apskaitos optimizavimo savininkė Rasa PETRAUSKIENĖ:– Projekto „Klaipėdos rajono biudžetinių įstaigų apskaitos optimizavimas“ komandoje yra Švietimo centro vadovė, taip pat buvo konsultuotasi su kelių įstaigų buhalteriais, su kitų miestų centralizuotomis buhalterijomis. Daugybė miestų yra centralizavusios visas biudžetinių įstaigų buhalterijas. Iš artimiausių savivaldybių Klaipėda, Telšiai, Plungė. Vilniaus mieste buhalterijos centralizuotos jau prieš 20 metų, Klaipėdoje prieš 10.Padalinio vadovo bei darbuotojų atranka bus vykdoma laikantis visų teisės aktų, konkurso būdu. Įstaigų dokumentų, duomenų teikimas naujai sukurtam padaliniui ir atsakomybes aiškiai reglamentuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas („Dėl centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos organizavimo tvarkos aprašas“ 2018 m. gegužės 23 d. Nr. 488), kuriame nustatytos ir apibrėžtos atsakomybės, funkcijos, teisės ir pareigos. Viskas bus įgyvendinama vadovaujantis įstatymais.
Šio projekto siekis – efektyvesnis ir kokybiškesnis buhalterijos tvarkymas. Buhalteriai turi vykdyti buhalterių funkcijas, nors daugelyje įstaigų jie vykdo ir įvairius kitus pavedimus, atlieka sekretorių ar personalo specialistų užduotis. Todėl šis projektas padės išgryninti funkcijas, pagerinti buhalterių darbo aplinką, kokybę. Per metus planuojama sutaupyti iki pusės milijono eurų, sieksime, kad visos sutaupytos lėšos liktų įstaigose, viskas liks taip, kaip buvę, tiesiog pats buhalteris, atsakingas už tam tikrą sritį, dirbs atskirame padalinyje. Taip žengiame link šiuolaikiškesnio finansų valdymo, taip pat centralizuotos buhalterijos jau daugelį metų veikia ir kitose savivaldybėse.
Norėčiau atkreipti dėmesį, kad buhalterijos centralizacija vyksta ir valstybės mastu. Yra sukurtas Nacionalinis bendrųjų funkcijų centras, kuris nustatyta tvarka ir apimtimi centralizuotai atlieka Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų, Vyriausybės atstovų tarnybų, atitinkamo ministro valdymo sritims priskirtų įstaigų prie ministerijos, kitų biudžetinių įstaigų, kurių savininko teises ar pareigas įgyvendina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, ir šių subjektų kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos ir personalo administravimo funkcijas.
Monika CALZONAITĖ