Tarpmiestinius autobusus marina vežėjų pilnas internetas
Šią savaitę Lietuvą sukrėtė tragedija, kai pakeleivinga mašina iš Saugų gyvenvietės į Klaipėdą važiavusi studentė buvo nužudyta. Mergina keliavo bene populiariausiu tarp jaunimo būdu – internete rado jos kryptimi važiuojantį kitą jaunuolį. Deja, šis turėjo žiaurių kėslų.
Studentų saugumu susirūpinę tėvai baimę sėja ir Gargžduose. Nemaža dalis jaunimo taip pat sėda į bet kieno mašinas, nes Gargždų autobusų stotyje (o ką jau kalbėti apie kaimus), tarpmiestiniai autobusai stoti nelinkę.
Į Kauną – per 4 valandas
Klaipėdos rajone problemų į studijas nusigauti neturi tik besimokantieji Klaipėdoje. Iš Gargždų autobusų stoties į uostamiestį kursuoja Klaipėdos autobusų parko autobusai, kas pusvalandį – mikroautobusai. Tačiau važiuojantieji į Kauną ar Vilnių teturi menką pasirinkimą. Iš Gargždų į Vilnių galima važiuoti kasdien 6 val. ryte. Į Gargždus iš Vilniaus grįžti – irgi kasdien 21.05 val. Tačiau kelionė trunka beveik penkias valandas.
Į Kauną galima nusigauti minėtu maršrutu, jei turite, kas jus paims prie IX forto. Tiesiai į Kauną iš Gargždų autobusų stoties galite važiuoti kasdien autobusu Palanga–Druskininkai. Tačiau kelionė truks apie 4 val. Taigi nenuostabu, kad važiuojantieji renkasi patogesnį susisiekimą. Kad ir pakeleivingas mašinas, kurių vairuotojai paima tiesiai iš namų ir nuveža į reikiamą vietą. Už tokį patogumą dažniausiai prašoma prisidėti 20–30 Lt kurui. Vairuotojo vairavimo įgūdžiai, automobilio techninė būklė ir net ekipažo psichinė būklė – rizika, kurios studentai nematuoja.
Nėra poreikio
Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Statybos ir kelių priežiūros skyriaus vyresnioji specialistė Violeta Brazlauskienė „Bangai“ teigė, kad Savivaldybė neturi įtakos tarpmiestinių autobusų maršrutams reguliuoti. Gal tai politinis klausimas? „Visa politika atsiremia į pinigus. Šiuo metu Savivaldybė nedotuoja nė vieno tarpmiestinio maršruto. Mes organizuojame tik vietinį susisiekimą visuomeniniu transportu, o tarpmiestinių maršrutų organizatorių galime tik gražiai paprašyti užsukti į Gargždus. Tačiau kiek yra tekę šiuo klausimu bendrauti, vežėjai paslaugos neteikia, nes jiems finansiškai nenaudinga“, – sakė V. Brazlauskienė.
Tą patį tvirtina ir UAB „Stotis“, organizuojanti Gargždų autobusų stoties veiklą. Anot įmonės buhalterės Elenos Vitkienės, į Kauną ir Vilnių važiuojantys autobusai keleivius išbarsto pakeliui: „Matome, kad tie autobusai į Gargždus grįžta pustuščiai. Kiek teko važiuoti, į Kauną ar Vilnių tebūna 2–3 važiuojantieji. Visi kiti, kurie įsėda Gargžduose, išlipa Endriejave, Rietave ar kitur.“ Per dieną Gargždų autobusų stotyje sustoja 9 tarpmiestiniai autobusai, daugumos jų kryptis artimesnė – Šilutė, Tauragė, Telšiai, Mažeikiai.
UAB „Stotis“ direktorius Modestas Grumblys užsiminė, kad nuo sausio 1 d. į Gargždus užsukantiems autobusams sustojimas kainuos brangiau – 2 Lt, o anksčiau sustojimas perone kainavo 1,5 Lt. Tikimasi, kad dėl to vežėjai neturėtų atsisakyti maršruto.
Tinklas – sugriautas
Kitokį požiūrį į tarpmiestinių maršrutų dotavimą dėsto ilgametė Klaipėdos autobusų parko generalinė direktorė Jelizaveta Daugininkienė. „Mes važiuojame tada, kai yra užsakovas. Jeigu Klaipėdos rajono savivaldybė būtų suinteresuota užtikrinti susisiekimą savo gyventojams, ji mūsų paslaugos prašytų. Taip, už tai reikėtų skirti dotacijas, nes visuomeninis transportas valstybei niekada neatsiperka. Tačiau visada lengviausia pasakyti, kad nėra pinigų. Tada nėra ir atsakomybės. Galima sėdėti ir nieko nedaryti“, – įsitikinusi J. Daugininkienė.
Iš Klaipėdos autobusų stoties autobusai į Vilnių važiuoja 16 kartų per parą, paslaugas teikia kelios vežėjų kompanijos. Tačiau dauguma maršrutų – ekspresai, tad vairuotojai gyvenvietėse nestoviniuoja. „Per pastaruosius 10 metų viešojo transporto tinklas rajone sugriautas. O buvo jis gerai organizuotas, nemažai bendradarbiavome šiuo klausimu ir žmonės turėjo gerą susisiekimą su visomis gyvenvietėmis. Kiekvienas žinojo, kad autobusas atvažiuos kelis kartus per dieną ir galėjo planuoti laiką – važiuoti ar nevažiuoti aplankyti giminių. Dabar sakoma, kad nebėra poreikio. O iš kur jis bus, jei žmogus nežino, atvažiuos ar ne jo autobusas? Rajone gerai beveikia tik du maršrutai: Klaipėda–Gargždai ir Klaipėda–Vėžaičiai, jie pagrindiniai,“ – įsitikinusi J. Daugininkienė.
- Klaipėdos rajono savivaldybės mero Vaclovo DAČKAUSKO komentaras:
– Pastaruoju laikotarpiu Savivaldybė konkrečių prašymų dėl tarpmiestinio susisiekimo intensyvinimo nėra gavusi. Į mane dėl tokios problemos anksčiau yra kreipęsis vienas gyventojas. Artimiausiu metu Savivaldybė planuoja atlikti gyventojų apklausą šiuo klausimu. Remiantis apklausos rezultatais, bus siūloma Savivaldybės tarybai priimti vienokius ar kitokius sprendimus. Taip pat noriu pažymėti, kad šiandieną galiojantis teisinis reguliavimas numato savivaldybėms prievolę užtikrinti gyventojų susisiekimą tik vietiniais maršrutais.
Gal sustotumėte prie „Kilenos“?
Tokį klausimą vairuotojui užduoda dažnas visuomeniniu transportu grįžtantis gargždiškis. Būtent šioje vietoje jų jau laukia namiškiai. Tačiau pastaruoju metu autobusų vairuotojai pro „Kileną“ lekia nestodami. Vienas kitas priprašo vairuotoją stabtelti pasiūlęs „į kišenę“. Kitiems tenka į Gargždus ar jų apylinkes grįžti iš Klaipėdos.
Tarpmiestinių autobusų organizatoriai aiškina, kad užsukti į Gargždų autobusų stotį nėra kaip – maršrutas nuklydimo nenumato. Tačiau „Kilena“ vis dar yra skiriamasis objektas. „Sustoti prie šio baro iš tiesų negalima, nes ten nėra stotelės. Tačiau mes to daryti nedraudžiame. Vairuotojai irgi žmonės – jie užjaučia kitus“, – sakė Klaipėdos autobusų parko vadovė Jelizaveta Daugininkienė.
Draustina vieta sustoti prie „Kilenos“ nelaiko ir policija bei kelininkai. „Toje vietoje yra pratęstas metalinis atitvaras – toks, kokio reikalauja KET automagistralėse. Jis būtinas saugumui užtikrinti. Tačiau į „Kilenos“ aikštelę galima koncentruotai įvažiuoti ir išvažiuoti. Žinoma, kyla rizika, kad žmonės sugalvos pereiti magistralę“, – saugumą akcentavo VĮ „Automagistralė“ direktoriaus pavaduotojas Mindaugas Rinkevičius.
Anot Klaipėdos AVPK Kelių policijos biuro Administracinės veiklos ir eismo įvykių tyrimo skyriaus viršininko Mindaugo Džermeikos, policija vairuotojams už sustojimus čia baudų tikrai neskiria: „Policija neturi duomenų apie ten pavojingai sustojančius autobusus. Juolab kad įvažiuoti leidžiama, yra lėtėjimo juosta, aikštelė. Jei vairuotojo nespaudžia laikas, jis sustoti gali. Svarbiausia, kad transporto priemonės nesustotų važiuojamojoje dalyje“, – akcentavo M. Džermeika.
„Kilenos“ administratorė Gitana Grenčevičienė „Bangą“ patikino, kad baras autobusams nesipriešina. „Priešingai, sustos – pas mus užeis. Nežinau, kodėl autobusai nebestoja. Patys į juos nebeatkreipiame dėmesio, tad net nepastebėjome“, – sakė ji ir svarstė, esą galbūt autobusams pro pailgėjusį atitvarą sunku „išsiraityti“.