Vaiko teisių apsaugos kontrolierė: vaikų darželiai turi užtikrinti poilsio formų įvairovę
Lietuvos darželiuose vaikams turi būti sudarytos galimybės ilsėtis įvairiomis formomis – ne tik miegant ar gulint. Tai patvirtino Vaiko teisių apsaugos kontrolierė Edita Žiobienė atsakydama į jau virš 1500 asmenų vienijančios iniciatyvos kreipimąsi įvairioms Lietuvos institucijoms, kuriuo prašoma užtikrinti, kad Lietuvos darželiuose būtų įtvirtintos alternatyvios miegui ar gulėjimui poilsio formos.
Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus įstaigos iniciatyvinei grupei ir ją palaikančiai Šeimų asociacijai atsiųstame dokumente nurodoma, kad susiklosčiusią situaciją dėl ydingos praktikos, kai dažniausiai darželiuose visi vaikai be išimties po pietų guldomi į lovas, lemia ne reguliavimo problemos, nes Higienos normoje nėra nustatytos prievolės miegoti vaikams dieną. Šią praktiką lemia ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigų ir steigėjų galimas nelankstumas ar kitos priežastys trukdančios spręsti susiklosčiusią situaciją, argumentuojant žmogiškųjų išteklių ar patalpų stoka ir pan.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierės E. Žiobienės pasirašytame rašte pritariama išreikštam susirūpinimui dėl kylančių praktinio įgyvendinimo problemų ir ydingos prievartinio miego taikymo praktikos vaikų poilsiui skirto laiko metu. Vaiko teisių apsaugos kontrolierė palaiko iniciatyvos raginimą atsakingoms institucijoms imtis atsakomybės spręsti šią problemą ne individualiu, o sisteminiu lygmeniu – nustatyti lygiavertes įvairaus poilsio formas, atliepiančias individualius vaiko poreikius.
„Esama situacija skatina ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigas ir jų steigėjus lanksčiau ieškoti ir įgyvendinti poilsio formas vaikams ir jų įvairovę“, – teigiama dokumente.
E. Žiobienė primena, jog Jungtinių Tautų Vaiko teisių konvencijos 3 straipsnio 1 dalyje vaikui suteikiama teisė, kad jo ar jos interesai būtų vertinami (ir į juos būtų atsižvelgiama) kaip pagrindinis prioritetas visuose su juo ar ja susijusiuose veiksmuose ir sprendimuose, tiek viešojoje, tiek privačioje sferoje.
Vaiko teisių apsaugos kontrolierė rašte teigė, kad ikimokyklinio ugdymo įstaigos, bendradarbiaudamos ir aptardamos situaciją su vaikų tėvais, turėtų siekti užtikrinti galimybes vaikams saugiai užsiimti kita ramia veikla pritaikytose patalpose ar erdvėse, netrukdant kitiems miegantiems vaikams. Kontrolierės teigimu, vadovaujantis vaiko interesų prioritetiškumo principu, ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigose organizuojamas poilsis dienos metu turėtų būti suprantamas kaip vaiko teisės į poilsį, sąlygų, atitinkančių jų poreikius, realizavimu.
Nemiegoti dieną vaikui yra taip pat normalu kaip ir miegoti. Remiantis moksliniais šaltiniais, medikų, psichologų, miego specialistų išvadomis, kurias iniciatyvinė grupė pateikė atsakingoms institucijoms, skirtingo amžiaus vaikai turi skirtingus pietų miego poreikius: daliai 3-5 metų vaikų reikia apie 10-13 val. miego per parą, kuris gali būti išmiegotas per vieną kokybišką nakties miegą, o daliai vis dar labai svarbu pamiegoti dieną. Teisė į įvairias poilsio formas privalo būti užtikrinta kaip ir teisė į kitokią mitybą alergiškiems vaikams. Kokiu būdu vaikas ilsėsis darželyje, turėtų nutarti jo tėvai, geriausiai pažįstantys savo vaiką ir jo fiziologinius ypatumus.
Nors darželiai privalo užtikrinti vaiko fiziologinius poreikius atitinkantį poilsį, atsisakydamos neguldyti vaiko ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigos dažnai argumentuoja etatų ir patalpų stoka. Atliepdama šias kliūtis, iniciatyvinė grupė surinko geruosius pavyzdžius iš ugdymo įstaigų, kuriose kiekvienam vaikui tinkamiausias poilsis užtikrinamas be papildomų etatų ar patalpų:
- Kai kurie darželiai veiklas nemiegantiems vaikams organizuoja sporto salėje, sensoriniame kambaryje ar kitose erdvėse.
- Jeigu ilsimasi grupėje, mokytojas gali stebėti ir miegančius, ir kitaip besiilsinčius vaikus.
- Jeigu yra atskiras miegamasis, galima pasirūpinti, kad jo erdvė būtų matoma iš ugdymo erdvės – miegančių vaikų stebėjimui gali būti pasitelkiamos ir vadinamosios „mobiliosios auklės“ su vaizdo kameromis.
- Kai kurie darželiai poilsio metu jungia grupes, kad viena auklėtoja galėtų prižiūrėti visus miegančius, o kita – visus nemiegančius vaikus.
- Derėtų iš anksto numatyti, kuris iš įstaigos darbuotojų bus atsakingas už nemiegančių vaikų poilsio laiko organizavimą.
- Svarbu nuo lopšelio vaikus mokyti suprasti ir gerbti savo bei aplinkinių fiziologinius poreikius: aš noriu pamiegoti, tad einu prigulti, o mano draugui (-ei) geriau ilsėtis kitaip, todėl jis (ji) eina prie stalelio spalvinti ar kitaip ilsėtis.
- Ramias veiklas galima organizuoti ir toje pačioje aplinkoje, kurioje ilsisi miegantys vaikai (jeigu nėra atskiro miegamojo). Tai gali būti spalvinimas, dėliojimas, karpymas, istorijų klausymasis per ausinuką ir pan.
- Nemiegančių vaikų šeimos gali vaikui sudėti „poilsio kuprinytę“, kurioje būtų jų mėgstamai tyliai veiklai reikalingos priemonės, jeigu darželis jų neturi.
Kaip pažymima Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos iniciatyvinei grupei pateiktame dokumente, jei įstaigoje kokiu nors metu organizuojamas ne vaikų ugdymas pagal ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo programas, o vaikų priežiūra, pedagoginio išsilavinimo prižiūrėti vaikams nereikia. Tad praleisti poilsio laiką su nemiegančiais vaikais gali meninio, sportinio ar papildomo ugdymo pedagogai bei kitas darželio personalas: pavaduotojai, sveikatos specialistai, socialiniai pedagogai, psichologai.
Kokia poilsio forma vaikui palankiausia, reikėtų išsiaiškinti tariantis su vaiko tėvais (globėjais) ir, jei vaikui geriau ilsėtis ne miegant, o užsiimant kita ramia veikla, darželis privalo tai užtikrinti.