Katkuose kurti kitokią ugdymo įstaigą skatino asmeninės patirtys

Katkuose, Kretingalės seniūnijoje, įkurtas vaikų darželis „Saulė ir mėnulis“ – viena iš 18 Klaipėdos rajone veikiančių nevalstybinių ikimokyklinio ugdymo įstaigų. „Mūsų darželio išskirtinumas – meile ir pagarba pagrįstas ugdymas, – kalbėjo jo įkūrėja Ramunė Žilienė. – Ateinantį rudenį atidarysime mokyklėlę – pakviesime pirmaklasius, kuriuos ugdysime tuo pačiu humanistiniu principu.“
Priims iki 16 pirmaklasių
Penkerius metus Katkų kaime veikiantis vaikų darželis „Saulė ir mėnulis“ šį rudenį taps ir mokyklėlė – priims iki 16 pirmaklasių. „Tai – darželio tęstinumas, – kalbėjo vadovė R. Žilienė. – Savo humanistinio ugdymo įstaigoje kuriame jaukią atmosferą, gražų santykį su vaikais. Jie nenori išeiti į grubią aplinką.“
Šalia darželio kyla mokyklos pastatas. Pasak pašnekovės, jame bus laboratorijos, sporto salė, jaukios klasės.
R. Žilienės teigimu, į vaikų darželį „Saulė ir mėnulis“, apjuostą pušyno, savo atžalas veža tėvai, kurie nori, kad šie augtų gražioje, ekologiškoje aplinkoje, nes joje geriau ugdomi vaikai. Daug laiko mažieji praleidžia gamtoje, bet tai nėra lauko darželis.
Šią įstaigą renkasi ne tik Katkų kaimo, bet ir Plikių, Mazūriškių, Baukštininkų, Trušelių gyventojai, kelią į jį rado kelios klaipėdiškių šeimos. Čia priimami vaikai nuo pusantrų iki 7 metų amžiaus – lanko 50 mažųjų. Yra 4 grupės, kuriose po 12–14 vaikų. Trečdalį jų mokykliniu autobusu atsiveža darželis, už kelionę sumoka tėvai. Už darželį jie moka po 200 eurų per mėnesį, o rajono Savivaldybė per mėnesį dar prideda po 250 eurų. Jei įstaigą lanko du ar daugiau vaikų iš tos pačios šeimos, taikoma nuolaida.

Humanistinė pedagogika
„Mane nuo jaunumės traukė pedagogika, – prisipažino Klaipėdos universitete lietuvių kalbos ir etnokultūros studijas baigusi R. Žilienė. – Įgijusi diplomą 3 metus dirbau valstybinėje uostamiesčio mokykloje, bet išėjusi vaiko auginimo atostogų nebenorėjau grįžti – svajojau sukurti gražią mokyklą be streso, nereikalingų dalykų mokymosi.“
Klaipėdoje užaugusi pedagogė prisiminė savo patirtis vaikų darželyje, kur buvo griežtos, rūsčios auklėtojos. Mokykla jai asocijavosi su streso, įtampos vieta. „Tikiu, kad mokymosi procesą galima padaryti gražų, įdomų, kad vaikai jaustųsi oriai, turėtų gerą santykį su mokytoju. Dirbdama mokykloje patyriau, jog, turint gerą santykį su mokiniu, galima išmokyti ir neklusniausią, jeigu tik šis jaučia mokytojo geranoriškumą. Tada mokinys atsipalaiduoja ir mokosi – įsitempęs, baimindamasis neišmoks“, – įsitikinusi Ramunė.
Prieš kelerius metus uostamiestyje išsinuomojusi patalpas R. Žilienė įkūrė vaikų darželį „Saulė ir mėnulis“. Prie 5 metus su vyru įsigijo patikusį sklypą su miškeliais Katkų kaime. Erdvioje teritorijoje pastatė ir įrengė ikimokykliniam ugdymui reikalingas patalpas, atitinkančias visus reikalavimus. Vaikų balselių prisipildė dar vienas, anot įkūrėjos, vidutinio dydžio darželis „Saulė ir mėnulis“.
Jame dirba 20 ikimokyklinio mokymo mokytojų ir padėjėjų, yra ir logopedas, psichologas. „Siekiame pritraukti kūrybiškus žmones, jiems mokame didesnį atlyginimą“, – atskleidė R. Žilienė.
Darželyje veikia sensomotorikos, muzikos, šokių būreliai, organizuojami žygiai į mišką. Vaikai turi galimybę pažinti gyvūnų pasaulį šerdami, glostydami darželio teritorijoje gyvenančius triušius, ponius, miške stebėdami voveraites, klausydamiesi čiulbančių paukščių.
„Mūsų darželyje nėra muštro, nėra taisyklės, kad visi privalo kažką daryti. Visi čia jaučiasi laisvai: ugdymas vyksta per žaidimą, – patikino vadovė. – Penkiamečiai šešiamečiai vaikai skaito ir rašo.“
Katkų darželyje nėra vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, bet R. Žilienė sakė suprantanti šias problemas, nes pati augino pirmagimę dukrą, kuri niekada nekalbėjo ir nevaikščiojo. Ji jau žvelgia iš anapusybės… Ramunės šeimoje – studentė dukra, vienuoliktokas sūnus ir pustrečių metų dukrelė darželinukė.

Išskirtinumas – kontekstinis principas
Humanistinio ugdymo principai bus taikomi ir mokykloje. „Man rūpi vaikų ugdymas – galima jį padaryti netraumuojantį, sudominantį, – įsitikinusi 4 vaikų mama. – Mūsų mokyklos išskirtinumas – mokysime kontekstiniu principu. Pavyzdžiui, vieną savaitę pasirinkę paukščių temą, visose pamokose ją nagrinėsime: skaičiuosime, kalbėsime apie biologines savybes, piešime, kursime istoriją. Toks mokymas yra efektyvesnis, jis taikomas užsienyje.“
R. Žilienė kuria ugdymo programą, kaip vaikus mokys savo mokyklėlėje. Valstybiniai standartai nustato, ką vaikai turi išmokti pirmoje, antroje, trečioje ir kitose klasėse.
Virginija LAPIENĖ
Autorės nuotr.