Galvosūkis dėl Tūkstantmečio mokyklų programos: kam atiteks investicijos?

Tauragės STEAM regioniniame atviros prieigos centre įrengtos standartizuotos gamtamokslinė ir mechatronikos laboratorijos bei Fablab – speciali skaitmeninės gamybos technologijų erdvė.

Tūkstantmečio mokyklų programoje ketina dalyvauti net 54 šalies savivaldybės. Tarp jų – ir Klaipėdos rajono savivaldybė, kuriai planuojamos 2,5 mln. Eur investicijos. Džiaugiamasi, kad Klaipėdos rajone norą dalyvauti programoje pareiškė visos 9 mokyklos, atitinkančios programos kriterijus. Tačiau rajone neseniai viešėjusi švietimo, mokslo ir sporto ministrė Jurgita Šiugždinienė akcentavo, kad politiškai patogiam sprendimui – pabarstyti lėšų visoms devynioms įstaigoms – čia ne vieta. Tokiu atveju nebūtų pasiekta norimų pokyčių ugdymo procese.


Pretenduoja 9 įstaigos
Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėjas Algirdas Petravičius informavo „Bangą“, kad Tūkstantmečio mokyklų programoje išreiškė norą dalyvauti Gargždų „Vaivorykštės“ gimnazija, „Kranto“ pagrindinė mokykla, „Minijos“ progimnazija, Vėžaičių, Dovilų, Ketvergių, Kretingalės pagrindinės mokyklos, Veiviržėnų Jurgio Šaulio, Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos.
Įstaigų vadovai atliko namų darbus ir pateikė Savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriui savo viziją, kaip jie galėtų šitoje programoje dalyvauti. Direktoriai buvo išvažiavę į Tauragę, kur susipažino su STEAM atviros prieigos centru – tyrimų, atradimų ir inovacijų erdve viso regiono moksleiviams. Pavaduotojai ugdymui lankėsi Vilniaus universiteto Šiaulių akademijoje, kur taip pat įvertino naujoves. Visos devynios Tūkstantmečio mokyklų programoje pasiryžusios dalyvauti įstaigos atitinka kriterijų – jose mokosi ne mažiau nei 200 vaikų.
Rajone viešėjusi ministrė J. Šiugždinienė paaiškino, kodėl šis kriterijus toks svarbus: „Tai Europos Komisijos reikalavimas, su kuriuo sutinku. Ateinančių investicijų siekis – pokytis. Nenorite pokyčio – neimkite ir gyvenkite kaip gyvenę. Jau būta atvejų, kai anksčiau investuota į mažas mokyklas, kurios šiandien yra tuščios, nors pastatai, infrastruktūra yra sutvarkyta. Demografija yra kokia yra.“

Tauragės STEAM atviros prieigos centrą įvertino ir Klaipėdos rajono švietimo įstaigų vadovai.

Išbarstyti visoms neefektyvu
Ministrė J. Šiugždinienė pabrėžė, jog dalyvaudama Tūkstantmečio mokyklų programoje Klaipėdos rajono savivaldybė privalo matyti bendrą rajono vaizdą ir įvertinti, kuriose mokyklose būtų pasiekta didžiausia pažanga. „Investuoti ten, kur yra didžiausia problematika, įvertinti, kas kilstelėtų rajono švietimą į kitą lygmenį. Jei jūsų rajonui numatytus 2,5 mln. Eur išbarstysite visoms devynioms norą programoje pareiškusioms dalyvauti rajono įstaigoms, tai proveržio nebus. Tos mokyklos ir bus nei luptos, nei skustos“, – dėstė J. Šiugždinienė ir ragino Savivaldybės vadovybę prisiimti atsakomybę.
Pasak švietimo, mokslo ir sporto ministrės, nors Tūkstantmečio mokyklų programa skirtingose savivaldybėse bus kiek kitokia, visur bus telkiamas dėmesys į pažangos skatinimą keturiose srityse: lyderystė, įtraukusis ugdymas, kultūrinis ugdymas ir STEAM ugdymas. „Norime, kad mokyklos būtų pasiruošusios priimti įvairiausių poreikių turinčius vaikus, todėl investicijos reikalingos ne tik į mokymosi turinį, bet ir į infrastruktūrą. Siekiama sudaryti tinkamas ugdymo sąlygas tiek sėdinčiam neįgaliojo vėžimėlyje, tiek turinčiajam regos negalią ir pan.


Reikės dalintis
Tinklaveika – dar vienas Tūkstantmečio mokyklų programos raktinis žodis. Nebūtina visoms devynioms įstaigoms dalyvauti programoje, kad galėtų naudotis, pavyzdžiui, įrengta laboratorija. „Mokykla, kuri dalyvaus programoje, netaps išskirtine. Joje sukurta laboratorija ir pan. galės naudotis ir kitos rajono švietimo įstaigos. Atsiranda prievolė priimti kitus. Tai programa ne konkrečiai mokyklai, o savivaldybei“, – aiškino ministrė J. Šiugždinienė. Anot jos, nesiūloma investuoti į labai geras mokyklas, verčiau pažvelgti į tinklą geografiškai, taip pat atkreipti dėmesį į silpnesnes, vidutines švietimo įstaigas.
Vedama link to, kad savivaldybė turėtų daugiau galių ugdymo prasme. „Skandinavijoje yra labai geri rezultatai, nes daug sprendimų priimama vietos lygmeniu“, – pastebėjo J. Šiugždinienė. Bendra Tūkstantmečio mokyklų programos vertė – 210 mln. Eur, jie skiriami iš Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo plano „Naujos kartos Lietuva“ lėšų. Konkreti parama savivaldybei priklausys nuo jos pažangos plano vertės ir mokinių skaičiaus savivaldybėje.

KOMENTARAS
Gargždų „Kranto“ pagrindinės mokyklos direktorius Egidijus ŽIEDAS: „Kiek žinau, situacija bus analizuojama Savivaldybės sudarytoje darbo grupėje. Pats įžvelgiu pagrindinę problemą – patalpų trūkumą. Paprastai džiaugiamės, kad gyventojų daugėja, vaikų daugėja, mokesčių į Savivaldybės biudžetą surenkama vis daugiau, tačiau patalpų stygius vis aktualesnis. Jei žvelgsime į Gargždų mokyklas, tai tiek „Kranto“ pagrindinė, tiek „Minija“ – užkištos. „Vaivorykštėje“ taip pat nemanau, kad yra laisvų patalpų. Tad, mano nuomone, reikėtų kurtį atskirą STEAM`Ą – kaip yra Tauragėje. Būtų viena laboratorija gamtos mokslų, kita – technologijų ir pan. Vienas iš variantų – Žemdirbystės instituto Vėžaičių filialo patalpos. Galima svarstyti apie Šiūparius, Lapius… Reikėtų pirkti didelį autobusą, kuris vežiotų vaikus pagal grafiką. O galbūt bus nuspręsta, pavyzdžiui, investuoti į dvi rajono mokyk­las. Dar neaišku.“


Agnė ADOMAITĖ
Tauragės STEAM centro nuotr.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių