• 14 rugpjūčio, 2022
|

Gamta už žmogų stipresnė

Artėjanti žiema jau primena, kad eismo sąlygos tampa sudėtingesnės: slidūs keliai, pablogėjęs matomumas. Ne kiekvienas vairuotojas sugeba apskaičiuoti atstumą iki kitos transporto priemonės, kelyje tampa mažiau pastebimi pėstieji, dviratininkai, vadeliotojai – įvyksta eismo nelaimė. Tai nemalonus įvykis tiek eismo įvykio dalyviams, tiek ir kelininkams, kurie dažniausiai būna „kalti“, jog „žiema užklupo netikėtai“.

Tūkstančiai kilometrų

Žiema – toks metų laikas, kai vasariškų kelių nebūna ir būna slidu. Turbūt mažai kas susimąsto, kad norint maksimaliai sumažinti kelio dangos slidumą, neužtenka vien tik turėti mechanizmų, darbo jėgos, medžiagų. Esminis faktorius kokybiškai kelių priežiūrai žiemą – finansavimas. Pagal dabartinį finansavimą didžiausias dėmesys skiriamas valstybinės reikšmės magistraliniams, krašto ir rajoniniams keliams, kuriuose paros eismo intensyvumas didesnis nei 1000 automobilių. Mažesnio intensyvumo rajoniniai keliai lieka „žiemiški“. Jie dažniausiai būna tik nuvalomi, o pabarstomi tik esant ekstremalioms eismo sąlygoms. Finansavimas jau daug metų nedidėja, o kylant kuro, medžiagų, eksploatacinių išlaidų kainoms, kelių priežiūros apimtys mažėja. Stengiantis kuo efektyviau vykdyti kelių priežiūrą bei jos atlikimo kontrolę, kiekviename kelių priežiūros mechanizme yra įrengta palydovinė navigacijos sistema, kuri tiksliai parodo, kokią valandą ir kokiame kilometre kelias buvo tvarkomas. Taip pat šią informaciją galima panaudoti sprendžiant įvairius klausimus, susijusius su kelių priežiūros organizavimu. Kelių priežiūra vyksta griežtai pagal Lietuvos automobilių direkcijos patvirtintą tvarką. Apie priežiūros tvarką, eismo sąlygas keliuose, visuomet galima rasti naujausią informaciją internetiniuose tinklalapiuose www.eismoinfo.lt, www.klrk.lt.

Žiemą VĮ „Klaipėdos regiono keliai“ prižiūrės ir valys visus valstybinės reikšmės magistralinius, krašto ir rajoninius, taip pat skirtingų lygių sankryžų jungiamuosius kelius. Iš viso prižiūrima 1875 km valstybinės reikšmės kelių.

Nuolat bus barstomi magistraliniai, krašto ir rajoniniai keliai, kuriuose eismo intensyvumas yra didesnis kaip 1000 automobilių per parą. Taip pat barstomi skirtingų lygių sankryžų jungiamieji keliai ir rajoninių kelių pavojingi ruožai.

Priežiūros lygiai

Magistralinių kelių II priežiūros lygis. Darbas 400–2200 val. Naktį nuo 2200 iki 400 val. nedirbama. Iš viso – 77 km magistralinių kelių.

Krašto kelių II priežiūros lygis. Darbas 600–900 val. (nuo 1900 iki 600 val. nedirbama). Iš viso – 456 km krašto kelių.

Rajoninių kelių I priežiūros lygis. Darbas 600–1900 val. Naktį nuo 1900 iki 600 val. nedirbama.

Rajoniniai keliai, kuriuose EI ≥ 1000 automobilių per parą – 118 km.

Rajoninių kelių III priežiūros lygis. Likusieji rajoniniai keliai – 1224 km. Nuolat nebarstoma. Valoma baigus darbus pagrindiniuose keliuose. Paprastai po pūgos nuvaloma iki antros dienos vakaro. Barstomi tik intensyvaus eismo rajoninių kelių pavojingi ruožai (staigios įkalnės ir pavojingi posūkiai Iš viso – apie 89 km rajoninių kelių.)

Žiemos tarnyboje dirbs 4 kelių tarnybos; 59 valymo mechanizmai (traktoriai, greideriai, rotoriai); 22 automobiliniai valytuvai-barstytuvai; 13 druskos ir mišinio krautuvų.

Per žiemą išberiama 2500–3500 tonų druskos. Šiuo metu sandėliuose yra apie 4252 tonų druskos ir 3035 m³ druskos-smėlio mišinio.

Žiemai paruošti 4 druskos ir 6 smėlio-druskos sandėliai.

Verta žinoti

Vienas didelis automobilinis barstytuvas (8–9 tonos druskos) per 2 valandas vienu reisu nuvalo ir pabarsto apie 30 km kelio. Vieno tokio mechanizmo reiso kaina – iki 3000 Lt.

Kelių priežiūros žiemą ypatumai, kuriuos reikia įsisąmoninti ne tik kelininkams, bet ir vairuotojams:

– kokia stipri bebūtų kelių priežiūra ir kiek daug technikos bedirbtų keliuose, kai sninga ir pusto, eismo sąlygos vis vien bus prastos – gamta už žmogų stipresnė;

– kelias nenuvalomas ir nepabarstomas akimirksniu, tam reikia laiko:

magistraliniams keliams – 3 valandų,

krašto keliams – 4 valandų;

– dauguma rajoninių kelių nebarstomi, o valomi tik nuvalius pagrindinius kelius. Jeigu pūga stipri ir trunka ilgai, dalis rajoninių kelių kurį laiką gali būti nevalomi. Jie gali būti visiškai nuvalomi maždaug per 2 dienas pasibaigus pūgai.

Kaip rodo eismo įvykių statistika, eismo įvykių, kuriuose nukenčia žmonės, žiemą įvyksta mažiau. Visgi 90% atsakomybės kelyje tenka žmoniškajam faktoriui. Metų laikai, o kartu su jais besikeičiančios meteorologinės sąlygos, turi įtakos transporto priemonių eismo intensyvumui, važiavimo greičiui, nuo kurių priklauso ir eismo įvykių skaičius, jų padariniai. Žiema visiems eismo dalyviams – pakankamai sudėtingas laikotarpis. Na, o transporto priemonių vairuotojas yra atsakingas ne tik už savo, vežamų keleivių, krovinio saugumą, bet ir už savo darbą, t. y. vairavimą. Vairuoti – vadinasi, numatyti. Sugebėjimas prognozuoti – viena svarbiausių transporto priemonės vairuotojų savybių. Kuo didesnis važiavimo greitis, tuo mažiau lieka laiko stebėti, prognozuoti ir pavojui išvengti. Sumanus vairuotojas moka greitį pasirinkti atsižvelgdamas į eismo sąlygas – važiuoja greičiau, kai galima, lėčiau, kai būtina. Eimo saugumas keliuose yra visų bendras tikslas. Žinant, koks metų laikas yra, vairuotojas turi pasirinkti saugų važiavimo greitį, laikytis didesnio atstumo iki kitos transporto priemonės, pasirūpinti savo transporto priemonės technine būkle. Tuomet sudėję vairuotojų ir kelininkų pastangas, tikrai ženkliai sumažinsime skaudžių nelaimių ir netekčių skaičių keliuose.

Gintaras RAMANAUSKAS

VĮ „Klaipėdos regiono keliai“ saugaus eismo ir kelių priežiūros skyriaus vyresnysis specialistas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių