Gargždai pasirinko Žaliojo kurso kryptį: plečiami pėsčiųjų ir dviračių takai

Viena iš Gargždų seniausių Kvietinių gatvė nuo šiol bus draugiška pėstiesiems ir dviratininkams, kurių takus skirs žalioji medžių ir krūmų juosta, kasdien primenanti, jog svarbu kiekvienam gyventi darnoje su gamta.

Nepaisant to, kad pasaulį kaustanti koronaviruso pandemija aplinkosaugos problemas nustūmė į antrą planą, Europos Sąjungos šalys tvirtai pasiryžusios toliau eiti Europos žaliojo kurso keliu – iškeltas ambicingas tikslas iki 2050 metų tapti pirmuoju klimatui neutraliu kontinentu.

Žaliojo miesto vardą pasiryžęs susigrąžinti ir Gargždų miestas. Gerinamos pėsčiųjų ir dviratininkų susisiekimo sąlygos mieste. Miestelėnams kalėdine dovana tapo baigiama tvarkyti Kvietinių gatvė, kurioje jau matyti kokybiškas dviratininkų takas, medeliais atskirtas nuo pėsčiųjų tako.

Išvystytos infrastruktūros siekis

Dar praėjusią savaitę vykusiame virtualiame piliečių dialoge su eurokomisaru Virginijumi Sinkevičiumi buvo akcentuota, jog be švarių vandenynų, sveikų miškų klimato neutralumo pasiekti neįmanoma. Biologinės įvairovės užtikrinimui būtina stabdyti klimato atšilimą. Daugiausia šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmetama energetikos sektoriuje, kur liūto dalis atitenka transportui. Tad kiekvienas užuot automobiliu važiavęs iki prekybos centro, raginamas rinktis dviratį ar keliauti pėsčiomis ir taip prisidėti prie Žaliojo kurso politikos įgyvendinimo.

„Tenka apgailestauti, kad iki šiol, kaip ir kituose Lietuvos miestuose, Gargžduose nepakankamai išvystyta dviračių takų infrastruktūra. Tai kelia nepatogumų tiek važiuojantiesiems dviračiais, tiek mamoms, stumiančioms vežimėlius, tiek neįgaliesiems. Yra fragmentai dviračių takų, kuriuos būtina toliau nuosekliai vystyti. Tokiu būdu vis daugiau žmonių kelionę automobiliu iškeis į dviračio pasirinkimą“, – neabejoja Gargždų seniūnijos patarėja Indrė Žiedienė.

Projektui – ir europinės lėšos

Klaipėdos rajono savivaldybė pamažu gerina pėsčiųjų ir dviratininkų susisiekimo sąlygas Gargždų mieste. Siekiama padidinti gyventojų mobilumą ir prisidėti prie aplinkos taršos mažinimo. Jau nuo 2018 m. vasario įgyvendinamas projektas „Pėsčiųjų ir dviračių takų įrengimas Pušų gatvėje, Kvietinių gatvėje ir palei Kretingos plentą Gargždų mieste“. Bendra projekto išlaidų suma sudaro kiek daugiau nei 478 tūkst. Eur, iš kurių 160 613 Eur – Europos regioninės plėtros fondo lėšos. Likusi dalis – Savivaldybės biudžeto. Ambicingą projektą numatoma įgyvendinti iki 2022 metų rugpjūčio. Projektu iš viso bus įrengta daugiau nei 2 km naujų pėsčiųjų ir dviračių takų.

Pėsčiųjų ir dviračių takas Kvietinių g. jau beveik baigtas, rangovas UAB „Inkomsta &Co“ darbus planuoja baigti dar šiemet. Rangovo projekto vadovas Artūras Andriejauskas „Bangai“ teigė, jog Kvietinių gatvėje darbai vyksta sklandžiai, oro sąlygos iki šiol buvo palankios. „Žinoma, karantino ribojimai apsunkina projekto įgyvendinimą. Yra darbuotojų, kurie turi nedarbingumo pažymą, tačiau darbo pajėgų užtenkame – vykdome, ką suplanavę. Logistikoje jokių trikdžių nėra“, – kalbėjo A. Andriejauskas. Svarbu tai, kad Kvietinių gatvėje ne tik įrengtas pėsčiųjų ir dviračių takas, bet paraleliai atliekama Kvietinių gatvės (nuo Klaipėdos g. iki Parko g.) rekonstrukcija. Tad bendras miesto centro vaizdas iš esmės pasikeis.

Suvešės augmenija

Kvietinių gatvės pėsčiųjų ir dviračių taką skiria naujai pasodintų medelių, krūmų juosta. Iš viso bus pasodintos 66 mažalapės liepos, 8 trakiniai klevai, 800 raugerškio krūmų. Šie krūmai užims 200 m2 plotą, o 1 m2 bus pasodinta 4 vnt.

Prie Kvietinių gatvės tvarkymo projekto rengimo prisidėjusios Gargždų miesto bendruomenės narys Vytautas Čeledinas prisiminė, kad viskas prasidėjo nuo to, jog buvo siekta plėtoti dviračių takus, o kaip čia įrengsi dviračių taką senoje gatvėje, tad logiška atnaujinti infrastruktūrą iš esmės: spręsti ir apšvietimo, požeminių tinklų klausimus. „Natūralu, kad viskas užtruko, Savivaldybė tuomet neturėjo finansinio rezervo, ir dabar jie riboti. Praėjo jau aštuoneri metai nuo to pradinio projekto vystymo etapo, projektas ne kartą keitėsi, juolab kad kito ir naudojamos medžiagos, ir reikalavimai. Kaip atrodys Kvietinių gatvė pavasarį, kai pėsčiųjų ir dviračių takas sužaliuos, dar sunku pasakyti. Kol kas pilkas metų laikas, neįmanoma suprasti, kas iš to bus. Gerai, jei lūkesčiai bus išpildyti 80 proc., o 100 proc. juk niekada nebūna. Kol nauja žaluma pasivys anksčiau buvusią, gali praeiti penkeri metai, tad nenuostabu, kad yra ir skeptikų. Svarbiausia, kad medžiai, krūmai prigytų“, – akcentavo gargždiškis, Kvietinių g. įsikūrusios UAB „Aisė“ vadovas V. Čeledinas.

Gargždų seniūnijos patarėja I. Žiedienė pastebėjo, kad daliai žmonių išties reikės priprasti prie pasikeitusio Kvietinių gatvės vaizdo, daug naujų medžių, krūmų kardinaliai pakeitė situaciją.

Rangovas nevykdė įsipareigojimų

Lėkti dviračiais su vėjeliu bus galima ir nauju pėsčiųjų ir dviračių taku Pušų g. (nuo Dariaus ir Girėno g. iki Gamyklos g.). Sutarties vertė su rangovu UAB „Šilutės automobilių keliai“ – daugiau nei 244 tūkst. eurų. Didžioji dalis dviračių tako šioje atkarpoje jau nutiesta, tačiau ties žiedu, kurį visai neseniai išasfaltavo, dar trūksta.

Problematiškiausia situacija dėl pėsčiųjų ir dviračių tako palei Kretingos plentą. Čia darbus pradėjo UAB „Valda“, tačiau Klaipėdos rajono savivaldybė išplatintame pranešime spaudai pranešė, jog bendrovė neįvykdė sutartinių įsipareigojimų: „Savivaldybė reikalauja sumokėti draudimo sumą bei kreipiasi į Viešųjų pirkimų tarnybą dėl įmonės įtraukimo į Nepatikimų tiekėjų sąrašą. Klaipėdos rajono savivaldybei su UAB „Valda“ pasirašius sutartį, rangovas įsipareigojo šalia Kretingos plento nutiesti daugiau kaip pusės kilometro dviračių taką. Tačiau darbai ėmė strigti. Ne kartą įmonė buvo raginta vykdyti sutartį, bet situacija nesikeitė.“

Savivaldybės pranešime spaudai rašoma, jog buvo priimtas sprendimas ne tik iš draudimo bendrovės pareikalauti sumokėti draudimo sumą, rangovui neišmokėti 5 proc. nuo atliktų darbų vertės, bet ir prašyti Viešųjų pirkimų tarnybos įtraukti UAB „Valda“ į nepatikimų tiekėjų sąrašą. Tuo pačiu ieškoma sprendimų, kaip kuo greičiau užbaigti pradėtus darbus. „Bangos“ korespondentei susisiekti su UAB „Valda“ vadovu, siekiant gauti jo komentarą dėl susiklosčiusios situacijos, nepavyko: pažadėjęs perskambinti to nepadarė, vėliau nekėlė ragelio.


KOMENTARAS

  • Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Architektūros ir teritorijų planavimo skyriaus vedėjas Gytis KASPERAVIČIUS: „Projektuodami gatves nesivaikome trumpalaikių madų, tačiau, žinoma, lygiuojamės į Vakarų valstybes, stebime pasaulines tendencijas. Džiugu, kad dešimtmetį brandintos idėjos pamažu pradedamos įgyvendinti. Matau Gargždus kaip žalią miestą, kuriame medžiai, krūmai ir daugiamečių augalų kompozicijos integruoti į miesto erdves. Kvietinių gatvė yra pirmoji gatvė, kuri tvarkoma pagal tą bendrą žalio miesto viziją. Šios gatvės projektas buvo rengtas kartu su Gargždų bendruomene, kuri ir nusprendė, kad ji visų pirma turi būti skirta žmonėms. Todėl šiandien jau matome, kad plačių, nesaugių gatvių sąskaita yra atvertos erdvės pėstiesiems, įrengiami pėsčiųjų, dviračių takai, sodinami želdiniai.“

Agnė ADOMAITĖ

Autorės ir „Bangos“ archyvo nuotr.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių

Skip to content