„Minijos“ penktokams – danų pamokos
Danijos pedagogai kartu su Gargždų „Minijos“ progimnazijos pavaduotoja ugdymui L. Zubauskiene ir anglų kalbos mokytoja R. Anužiene.
Gargždų „Minijos“ progimnazijoje paskutinę vasario mėnesio savaitę netilo skardus juokas ir koridoriuose skraidė parašiutai. Tai atvykusių dviejų charizmatiškų pedagogų iš Danijos indėlis. Penktokams jie vedė integruotas gamtos mokslų pamokas. Pastarosios padėjo ne tik pagilinti žinias, bet ir išplėsti kultūrinį, socialinį akiratį, lavinti anglų kalbos įgūdžius.
Grįžo laiku atgal
Gargždų „Minijos“ progimnazijos pavaduotoja ugdymui Lina Zubauskienė ir anglų kalbos mokytoja Renata Anužienė pasakojo, jog progimnazija yra tarptautinės asociacijos „Exchanges for All“ narė. Jai priklauso daug Baltijos jūros regiono šalių: Vokietija, Lenkija, Latvija, Estija, Suomija, Danija, Švedija ir kt. „Susirinkę rašome projektus įvairiems tarptautiniams fondams. Pavyzdžiui, „Erasmus +“, „Nordplus“. Kadangi pažinčių ratas didelis, greitai randame partnerių. Šįkart danų mokyklos atstovai parašė projektą „Getting closer 2“, orientuotą į mokytojų mobilumą. Taip du jų mokyklos pedagogai – Lise-Lotte Bogvad, Bo Gunthel – atvyko iš Sophieskolen pas mus vesti integruotų pamokų, susipažinti su lietuvių švietimo sistema, kultūra ir perteikti savo pedagoginę patirtį“, – pasakojo R. Anužienė.
Medaus šokoladas – naujovė Lietuvos rinkoje. Danai į „Miniją“ atvyko iš modernios, naujos mokyklos (jos įrengimas kainavo 4 mln. Eur). Šnekučiuojantis prie kavos puodelio ir paklausus, kaip vertina „Minijos“ progimnaziją, nuolat aidintį juoką perskrodė tyla. „Jaučiamės lyg grįžę laiku atgal“, – prasitarė danai. Tačiau abu it susitarę tvirtino, kad tiek lietuvių, tiek danų švietimo sistemoje yra teigiamų ir neigiamų dalykų. Danų vizitas Gargžduose ne pirmas, projektas jau tęsiasi antrus metus. Pernai buvo atvažiavusios dvi mokytojų komandos, šiemet dėl mažesnio finansavimo – viena. Anuomet buvo vestos integruotos istorijos pamokos apie Egipto piramides ketvirtokams ir penktokams. Šiemet mokytojų iš Danijos duetas vedė gamtos mokslų integruotas pamokas penktokams, buvo atrinkta po 16 mokinių, atsižvelgiant į pažangumą, motyvaciją. „Mokiniai gamino parašiutus, matavo jų leidimosi pagreitį, atliko įvairius skaičiavimus“, – pasakojo svečiai iš Danijos. Pasak Lise-Lotte ir Bo, Danijos mokyklose yra žymiai daugiau praktinių užduočių nei Lietuvoje, tai ir buvo stengiamasi atspindėti.
Mokosi tiek, kiek nori
Dalis „Minijos“ pedagogų taip pat jau yra lankęsi minėtoje Danijos mokykloje. „Jie į visas problemas žvelgia paprastai – viskas yra išsprendžiama. Ten pats vaikas yra atsakingas už savo mokymosi rezultatus. Pas mus vis dėlto norima atsakomybės naštą paskirti mokytojui. Tačiau pedagogas dirba savo darbą, pamokoje šimtu procentų atiduoda save, o mokinys pasiima tiek, kiek nori. Danijoje niekad nebruka mokslo per prievartą. Egzaminai nėra gyvenimo ir mirties klausimas. Jei vaikas kurią dieną nenusiteikęs mokytis, jis gali kad ir
„Jei Danijoje vaikas kurią dieną nenusiteikęs mokytis, jis gali kad ir klasėje pamiegoti – niekas į tai nekreipia dėmesio“, – patirtais įspūdžiais dalijosi R. Anužienė.
klasėje pamiegoti – niekas į tai nekreipia dėmesio. Juk netrukdo kitiems. Danijoje – didžiulė tolerancija. Mokytoją ir vaiką sieja abipusė pagarba“, – Danijoje patirtais įspūdžiais dalijosi R. Anužienė. Anot jos, svečioje šalyje klasės yra labai mobilios, baldai – daugiafunkciai. Galima keisti erdves, net kai kurias sienas perstumti. Nėra Lietuvai būdingos koridorinės sistemos, viskas išdėstyta korpusais, atitinkamomis erdvėmis.
„Minijoje“ dirbę danai patikino, kad jų mokykloje laisvesnė atmosfera. „Su mumis mokiniai gali kalbėti apie bet ką: tiek apie savo atostogas, tiek apie kažkokį incidentą šeimoje per pusryčius – nėra skirtumo. Tarpusavio sutarimui skiriame labai daug laiko, nes tikime: kai bus geri santykiai, bus geri ir mokymosi rezultatai. Galbūt ne visada galime vienam ar kitam mokiniui padėti, tačiau išklausyti juk nesunku, galbūt kažką patarti“, – mokytojo ir mokinių bendravimo prioritetą akcentavo danai.
Pertraukos – lauke bet kokiu oru
Pedagogai iš Danijos patikino, kad jų šalyje yra užtikrinta visa mokymosi techninė bazė. Moderni aparatūra prieinama bet kuriuo metu. Mokiniams niekas nekainuoja. Tėvai moka tik už jų ekskursijas. Galima mokiniui turėti savo kompiuterį, tuomet technika labiau saugoma, ir mokinys yra pripratęs prie savo kompiuterio. Tačiau tai nėra privaloma.
„Tarpusavio sutarimui skiriame labai daug laiko, nes tikime: kai bus geri santykiai, bus geri ir mokymosi rezultatai“, – mokytojo ir mokinių bendravimo prioritetą akcentavo danai.
Danijos mokyklos mokytojų bendruomenę taip pat sieja kolegiški šilti santykiai. Jie susitinka mokytojų kabinete, taip pat jų poreikiams yra įrengta virtuvė, kur galima ne tik kolegiškai pasišnekučiuoti, bet ir pasigaminti maisto. Svečiai iš Danijos prisipažino, kad „Minijos“ progimnazijos valgyklos maistas jų nesužavėjo. „Jūs valgote labai daug kopūstų. Mūsų mokykloje mokiniai gali ir neštis maistą, ir pirktis valgykloje. Populiariausi yra tradiciniai sumuštiniai (jie primena kebabą). Tačiau taip pat orientuojamasi į sveiką mitybą, mokykloje negalima valgyti šokoladų, traškučių, gerti energetinių gėrimų ir pan.“, – vardijo Lise-Lotte ir Bo. Per kiekvieną pertrauką Danijos mokiniai bet kokiu oru privaloma tvarka eina į lauką.
Danijos mokytojų kolektyvą sudaro 60 proc. moterys ir 40 proc. vyrai. „O pas mus tik keturi vyrai“, – palygino „Minijos“ pedagogės. „Danijoje pedagogo profesija nėra prestižinė, tačiau iš viešojo sektoriaus viena iš geriausiai apmokamų. Šalia rikiuojasi medicinos darbuotojai, policijos pareigūnai“, – sakė danai. L. Zubauskienė pastebėjo, kad daug kas priklauso nuo valstybės požiūrio į žmogų. „Pas mus pažiūrėjus į pedagogo veidą neretai pamatysi visos švietimo sistemos sopulius. O danai spinduliuoja gerą nuotaiką, pozityvumą. Tenka pripažinti, kad pas mus jo gerokai mažiau“, – apgailestavo pavaduotoja ugdymui.
Agnė ADOMAITĖ
Autorės nuotr.