Žiemos sezonas prasideda: kelininkai iššūkiams ruošėsi dar vasarą
AB „Kelių priežiūra“ skelbia apie pasiruošimą žiemos sezonui – šiuo metu beveik 100 proc. „Kelių priežiūros“ sandėlių Lietuvoje jau užpildyta slidumą mažinančiomis medžiagomis. Druskos sandėliai yra pilnai užpildyti visoje Lietuvoje, nauja dalis siuntos nuolat vežama ir žiemos metu pagal poreikį. Pernai sunaudota 140 tūkst. tonų druskos, šiemet planuojama, kad prireiks panašaus kiekio.
„Saugumas keliuose yra visų mūsų prioritetas numeris vienas. Privaloma nuolat užtikrinti bendrovės veiklos efektyvumą, nes pastaraisiais metais žiemos eismo sąlygų sudėtingumas ir iššūkiai nuolat augo. Esu įsitikinęs, kad bendrovės specialistai, remdamiesi įdiegtomis technologijomis ir savo ilgamete patirtimi, užtikrins, kad visi eismo dalyviai kelyje jaustųsi kiek įmanoma saugiau“, – teigia susisiekimo viceministras Julius Skačkauskas.
Praėjusiais metais „Via Lietuva“ iš Kelių plėtros ir priežiūros programos (KPPP) biudžeto lėšų kelių priežiūrai žiemos metu, kurią vykdė AB „Kelių priežiūra“, iš viso skyrė 64,9 mln. Eur. Šiais metais šiems darbams numatyta panaši suma. Iš viso periodinei kelių priežiūrai šiais metais „Via Lietuva“ planuoja skirti apie 108 mln. eurų, ši suma apima kelių priežiūros darbus žiemos (sniego valymas, kelių barstymas ir pan.) ir vasaros sezonais (žolės pjovimas ir pan.), periodinę valstybinės reikšmės kelių priežiūrą reaguojant ir taisant atsivėrusias duobes ar išdaužas bei kitus darbus.
„Siekiant užtikrinti, jog keliauti Lietuvos keliais būtų saugu, greita ir patogu, didelį dėmesį skiriame periodinei ir kasdieninei kelių priežiūrai: reaguojame į eismo dalyvių poreikius ir kasmet peržiūrime ir atnaujiname normatyvinius kelių priežiūros reikalavimus, vykdome patikrinimus, ar užsakyti priežiūros darbai yra atliekami tinkamai taip, kaip numatyta kokybinius parametrus reglamentuojančiuose dokumentuose. Vienas pagrindinių šių metų kelių priežiūros žiemos sezonu reikalavimų pakeitimų – svarbiausiuose ir intensyviausiuose šalies keliuose, automagistralėse, įvestas prevencinių darbų poreikis, t. y. žiemos priemonių keliuose taikymas, prieš susidarant ledui“, – teigia „Via Lietuva“ Infrastruktūros ir palaikymo vystymo grupės vadovas Martynas Gedaminskas.
Praėjusio žiemos sezono metu „Kelių priežiūra“ išbarstė daugiau kaip 140 tūkst. tonų ledą ir sniegą tirpdančių medžiagų bei iš viso nuvažiavo daugiau kaip 2 mln. kilometrų. Tai – vienas didžiausių skaičių per pastaruosius metus, kuris iš esmės parodo žiemos orų sudėtingumą ir nepastovumą.
„Ne paslaptis, kad žiemos sezonas – vienas iš sudėtingiausių laikotarpių ne tik vairuotojams, bet ir kelininkams. Per praėjusį sezoną teko susidurti su intensyviu snigimu, ypač sudėtingų meteorologinių sąlygų susidarymu, sunkiomis eismo sąlygomis pavasario metu“, – sako AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus.
Pasiruošimas vyko dar vasarą
Nors daugeliui vasara asocijuojasi su atostogomis ir ramybe, kelininkams tai – intensyvaus pasiruošimo žiemos sezonui laikotarpis. Šiuo metu beveik 100 proc. „Kelių priežiūros“ sandėlių Lietuvoje užpildyta slidumą mažinančiomis medžiagomis, įskaitant ir specialios sudėties druską su kalciu, kuri naudojama vyraujant itin šaltiems orams, kai temperatūra nukrenta žemiau -10°C.
Esami druskos sandėliai yra pilnai užpildyti visoje Lietuvoje, nauja dalis siuntos nuolat vežama ir žiemos metu pagal poreikį. Valstybinės reikšmės kelių priežiūroje žiemą bus naudojama egiptietiška druska. Per praėjusį žiemos sezoną viso sunaudota druskos už daugiau nei 9 mln. eurų.
Bendrovės duomenimis, nuo 2019 m. žiemos sezono slidumą mažinančių medžiagų poreikis išaugo net keturis kartus. Pernai sunaudota 140 tūkst. tonų, šiemet planuojama, kad druskos prireiks panašaus kiekio. Tai rodo, kad žiemos oro sąlygos tampa vis sudėtingesnės, daugėja plikledžio susidarymo atvejų, todėl kelių priežiūrai reikia skirti vis daugiau dėmesio ir resursų.
Skandinaviška patirtis – Lietuvos keliuose
AB „Kelių priežiūra“ siekiama išlaikyti aukščiausius kelių priežiūros standartus, todėl pasitelkiama ir Skandinavijos šalių – Švedijos ir Danijos – praktika.
Praėjusį žiemos sezoną Ukmergės rajone buvo įgyvendintas pilotinis projektas, kurio metu 1 tūkst. kilometrų valstybinės reikšmės kelių buvo prižiūrima remiantis tik IT sprendimų paramos sistemomis. Tai leido operatyviai ir tiksliai organizuoti prevencinius darbus – barstyti slidumą mažinančias medžiagas, valyti kelius. Ši inovacija vertinama teigiamai, todėl bus tobulinama, plečiant KOSIS (kelių ir oro sąlygų informacinės sistemos) stotelių tinklą bei įgyvendinant kitas technologines naujoves.
„Skandinavijos šalių patirtis rodo, kad modernios technologijos ir IT sprendimai gali padėti efektyviau panaudoti slidumą mažinančias medžiagas, sumažinti jų poveikį aplinkai. Šiuo keliu judame ir mes“, – teigia dr. A. Vaitkus.
Primenama, kad gyventojai ir vairuotojai apie pavojingas išdaužas, pažaidas ar kitas kliūtis, keliančias pavojų eismo saugumui kviečiami informuoti trumpuoju tel. nr. 1871 (trumpojo tel. nr. kaina Telia, Tele2 tinkluose – 0,12 Eur/min., Bitė – 0,15 Eur/min.) arba +370 5 232 9600 (kaina pagal mob. operatoriaus planą). Gyventojų patogumui bendrovė „Kelių priežiūra“ taip pat suteikia galimybę nemokamai užpildyti pranešimo formą internetinėje svetainėje keliuprieziura.lt.
Be to, neseniai bendrovė pristatė ir integraciją su populiaria navigacine programėle „Waze“. Šiuo atveju vairuotojų pažymimos kliūtys keliuose patenka ir į kelininkų darbų organizavimo sistemą, kur yra peržiūrimos, įvertinamos ir, esant poreikiui – nedelsiant šalinamos.
„Kelių priežiūros“ mechanizmų atliekamus ir suplanuotus darbus bei panaudotus slidumą mažinančių medžiagų kiekius kviečiama stebėti gyvai interaktyviame kelių priežiūros žiemą žemėlapyje.
AB „Kelių priežiūra“ darbus organizuoja vadovaujantis Kelių priežiūros vadovu bei patvirtintais normatyvais.
Pranešimas žiniasklaidai