Aktualija

Apklausa apie renovaciją – išradingas būdas užsidirbti?


Šią savaitę įvairių šalies miestų gyventojai savo pašto dėžutėse rado Nacionaliniu nuomonių centru prisistatančios bendrovės laiškus. Juose gyventojai primygtinai raginami išsakyti savo nuomonę dėl būsto renovacijos. Specialistai perspėja, kad šios apklausos nerengia nė viena su valstybiniu būsto renovavimu susijusi institucija ir joje dalyvauti nėra privalu. Manoma, kad šia apklausa kažkas siekia gudriai užsidirbti.


Nuomonė įvertinta 7 litais


„Vykdoma Jūsų daugiabučio namo butų savininkų ir gyventojų apklausa dėl namo atnaujinimo darbų. Prašome Jus nedelsiant pareikšti savo nuomonę dėl daugiabučio namo renovacijos ir modernizavimo, dalyvaujant būsto atnaujinimo programoje. (…) Nuomones turite pareikšti SMS žinute. Pareikštos namo gyventojų nuomonės registruojamos centrinėje duomenų bazėje“, – tokio turinio anketos lapą į „Bangos“ redakciją atnešė viena garbaus amžiaus gargždiškė. Moteris teigė laišką su primygtinu raginimu dalyvauti apklausoje dėl būsto renovacijos radusi savo pašto dėžutėje. Ji sunerimo dėl oficialaus pranešimo tono. Pranešime, pavadintame „Raginimu dėl namo renovacijos darbų“, išties netrūksta oficialių detalių. Laiškas pasirašytas bendrovės „Facility services“ projektų vadovo G. Zakarevičiaus, ant jo – įmonės spaudas, o pranešime įtaigiu tonu dėstoma, kad Nacionalinis nuomonių centras (taip save pristato bendrovė „Facility services“ – aut. pastaba) prašo gavėjo nedelsiant pareikšti nuomonę dėl daugiabučio renovacijos ir modernizavimo. Į klausimą „Ar sutinkate, kad Jūsų daugiabutis artimiausiu metu būtų modernizuojamas ir atnaujinamas?“ prašoma atsakyti pasirenkant vieną iš galimų penkių variantų. Atsakymą įtaigiai raginama nusiųsti trumpuoju numeriu SMS žinute. Tiesa, nuomonės pareiškimas nėra pigus, jis kainuoja 7,11 Lt su pridėtinės vertės mokesčiu. Tačiau žinutės kaina įrašyta tik laiško pabaigoje ir labai smulkiomis raidėmis. Ten minima, kad SMS kaina yra 5,88 Lt be PVM.


Gudrus verslo planas


Už valstybinės būsto renovavimo programos vykdymą atsakingos Būsto ir urbanistinės plėtros agentūros (BUPA) viešųjų ryšių specialistas Einaras Burkšas svarstė, kad šia apklausa kažkas siekia pasipinigauti. „Ši apklausa neturi nieko bendro su mūsų agentūra ir mūsų kuruojama Daugiabučių namų atnaujinimo (modernizavimo) programa. Gudrūs verslininkai, matyt, sugalvojo, kaip užsidirbti pinigų. Gyventojai neprivalo reikšti savo nuomonės bei siųsti mokamų SMS žinučių. Šie atsakymai neturės jokios reikšmės daugiabučių renovavimo programai ar jos pakeitimams“, – tikino jis. BUPA viešųjų ryšių specialistas teigė, kad agentūra, pamaniusi, kad tai sukčiavimas ir pinigų viliojimas, dėl šių anketų jau kreipėsi į policiją. „Policija mums išaiškino, kad apklausą rengianti bendrovė nieko nusikalstamo neatlieka, nes anketoje nurodomas bendrovės pavadinimas, kontaktai, kiti duomenys yra tikslūs. Taip pat parašoma, kiek kainuos dalyvavimas apklausoje“, – pasakojo E. Burkšas. Būsto ir urbanistinės plėtros agentūros atstovas dar kartą akcentavo, kad, nepaisant rašte vartojamo raginamo tono, dalyvavimas apklausoje yra visiškai neprivalomas. „Kažkas remdamasis aktualiausiomis šalyje temomis susigalvojo sau pragyvenimo šaltinį ir bando iš to uždirbti pinigus. Kiek žinau, niekas tokios apklausos neužsakė, todėl net neaišku, kur bus naudojami jos metu surinkti duomenys“, – sakė E. Burkšas.


Pradėjo tyrimą


Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba pradėjo tyrimą dėl galimo Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo pažeidimo. „Daugiabučių namų renovavimo klausimais šiuo metu vyksta diskusijos žiniasklaidoje, jie aktualūs daugeliui gyventojų, todėl nieko nestebintų ir „Nacionalinio nuomonių centro“ surengta apklausa. Tačiau tikriausiai ne visi apklausoje ketinantys dalyvauti vartotojai perskaitė rašto apačioje labai smulkiomis raidėmis pateikiamą informaciją apie SMS žinutės kainą. Ši į akis nekrentanti, labai smulkiu šriftu išspausdinta informacija apie paslaugos kainą gali kelti įtarimų dėl verslininkų noro pasipelnyti iš neapdairių ir senyvo amžiaus gyventojų“, – „Bangai“ sakė Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos vyriausiasis specialistas viešiesiems ryšiams Vitas Ūsas.


Susisiekti nepavyko


Apklausą rengianti bendrovė „Facility services“ save internete pristato kaip investicinę, verslo pirkimo, verslo valdymo įmonių grupę, kuri taip pat dirba bankroto administravimo, žmogiškųjų išteklių ir rinkos tyrimų srityje. Internete pateikti ir bendrovės kontaktai. Paskambinus nurodytu telefonu, atsiliepęs vyras paaiškino, kad jis su apklausa neturi nieko bendro ir nurodė kitą telefoną, kuriuo tikino, kad atsilieps laiškus pasirašinėjęs „Facility services“ projekto vadovas Gediminas Zakarevičius. Deja, ne vieną kartą skambinant nurodytu telefono numeriu, ragelio niekas taip ir nepakėlė. Tiesa, apklausą rengiančios bendrovės projekto vadovą G. Zakarevičių pavyko pakalbinti interneto portalui www.delfi.lt. Interneto svetainei pateiktame atsakyme jis teigia, kad iš šio projekto užsidirbti neketina ir kol kas tikisi, kad jis bent atsipirktų. „Nutarėme, kad pats laikas išklausyti ir gyventojų nuomonę, nes iki šiol pastarosios niekas nėra išklausęs. Tai yra nacionalinė visų renovuotinų namų gyventojų apklausa, kurios organizavimo sąnaudos yra pakankamai didelės, todėl ir pasirinkome pastarąjį apmokėjimo būdą bei įkainį, nes negauname jokio šios apklausos finansavimo iš šalies“, – atsakyme delfi.lt tikino G. Zakarevičius.


Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymas nustato, kad komercinė veikla yra nesąžininga, jeigu ji neatitinka profesinio atidumo reikalavimų ir iš esmės iškreipia arba gali iš esmės iškreipti vidutinio vartotojo ekonominį elgesį siūlomo produkto atžvilgiu. Įstatymas draudžia klaidinantį informacijos neatskleidimą – esminės informacijos, kuri vidutiniam vartotojui reikalinga tinkamam sprendimui priimti, nuslėpimą ar pateikimą neaiškiai, nesuprantamai, dviprasmiškai ar ne laiku, kai tokiu būdu vidutinis vartotojas skatinamas priimti tokį sprendimą, kurio kitomis aplinkybėmis jis nebūtų priėmęs.


Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba, analizuodama atskirus atvejus, kai esminė informacija apie paslaugos kainą yra pateikiama ne pagrindiniame tekste, o itin mažomis raidėmis – teksto apačioje ar šone, yra padariusi išvadą, jog tokios informacijos vartotojai galėjo nepastebėti, todėl toks informacijos pateikimas pažeidė nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo nuostatas.


Milda JUDELYTĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių