Gyventojai raginami domėtis ne tik saulės elektrinėmis, bet ir jas įrengti siūlančiomis įmonėmis

Didėjant saulės elektrinių paklausai, daugėja ir įvairių naujų bendrovių ar pavienių asmenų, besiskelbiančių, kad parduoda saulės elektrinių įrangą ir jas greitai bei pigiai sumontuoja. Dalis gyventojų susigundo tokiais pasiūlymais, tačiau pasiseka ne visiems – kur kas dažniau susiduriama su nekokybiška įranga, pailgėjusiais terminais ir išaugusiomis kainomis.

Netinkamai sumontuoti moduliai, pasenusi įranga, dvigubai pabrangę darbai, į skambučius neatsiliepiantys bendrovių atstovai – tokiais ir panašiais skundais socialiniuose tinkluose dažniausiai dalijasi saulės elektrines iš nepatikimų tiekėjų įsigiję gyventojai. Pasak energetikos sprendimų bendrovės „Elektrum Lietuva“ saulės produktų vadovės Domantės Navarskaitės, atvejai, kuomet patenkama į tokias situacijas, tikrai dažni.

„Dažniausiai nuo nepatikimų tiekėjų nukenčia dviejų grupių gyventojai. Pirmieji – nenorintys ilgai laukti saulės elektrinės įrengimo, mat išaugus jų populiarumui rinkoje seniai veikiančios, patikimos bendrovės sulaukia daug užsakymų, tad susidaro eilės. Kita grupė – gyventojai, galvojantys, kad mažesnė, mažiau žinoma bendrovė ar pavienis žmogus saulės elektrinių įrangą parduos ir ją sumontuos pigiau. Deja, labai dažnai viskas būna kaip tik atvirkščiai: terminai „tempiasi“, kainos auga, galiausiai tenka ir atsisveikinti su tokiais nepatikimais tiekėjais negavus saulės elektrinės, ką matome ir mes, sulaukdami nukentėjusių gyventojų užklausų ir pagalbos prašymų“, – sako D. Navarskaitė.

Brangesnės ir neveikiančios

Panaršius socialinių tinklų grupėse, kur renkasi saulės elektrines ketinantys įsirengti ar jau įsirengę gyventojai, nesunku pastebėti, kad besiskundžiančių tiekėjais ir meistrais – ne vienas ir ne keli. Dažniausiai skundai susiję su montavimo terminų nesilaikymu, nekokybiška įranga, nesklandžia komunikacija. Nemažai atvejų, kai saulės elektrinės įranga sumontuojama neteisingai, dėl to elektrinė veikia nepilnai arba neveikia visai.

Pašnekovės teigimu, viena iš dažniausiai nepatyrusių meistrų daromų montavimo klaidų yra blogai suveržiamos konstrukcijos, taip pat palikti palaidi, atviri laidai, kuriuos čiuožiantis sniegas ar pučiantis stiprus vėjas gali nutraukti. Tų pačių laidų tiesimas atviroje saulėje arba naudojama apsauga, kuri nesaugo nuo ultravioletinių saulės spindulių, gali sukelti pažeidimus, o laidai bei kabeliai tarnauti trumpiau.

„Taip pat neteisingai atliekami įžeminimo darbai, netinkamai užsandarinamas stogas, neteisingai apskaičiuojamos vėjo, sniego apkrovos – pastaruoju atveju elektrinė gali būti stipriai pažeista ir nebeveikti. Mūsų specialistai visada apskaičiuoja konstrukcinių elementų poreikį, įvertina, kaip tinkamiausia juos montuoti. Montavimo darbus atliekame įvertinę visas aplinkybes, teikiame vienas ilgiausių garantijų rinkoje, nes nenorime rizikuoti, kad vėliau dėl kažkokios klaidos patirtume nuostolių“, – sako „Elektrum Lietuva“ atstovė.

Gyventojai socialiniuose tinkluose itin piktinasi ir nepagrįstomis, sutartą kainą auginančiomis papildomomis išlaidomis.

Vienas asmuo pasidalijo savo patirtimi apie tai, kad sąmata išaugo daugiau nei 200 eurų, priskaičiuotų neva už kažkokių dokumentų tvarkymą ir komunikaciją. Kitas gyventojas aprašė neigiamą savo patirtį, kuomet įmonė kelis kartus nukėlė įrengimo darbų terminą, o galiausiai padidino ir kainą, motyvuodama, kad per tą laiką saulės elektrinių įrengimas ženkliai pabrango.

Pasak D. Navarskaitės, terminų nepaisymas ir neargumentuotas kainų kėlimas yra būtent tie rodikliai, kurie parodo tiekėjo neprofesionalumą ir nepatikimumą. Esant saulės elektrinių „bumui“, atsiranda daug lengvu uždarbiu susigundančių žaidėjų, kurie neturi patirties šioje srityje, negeba vertinti galimų kainų pokyčių ir įvairių rizikų, neprognozuoja rinkos pokyčių ateityje, todėl negeba nusistatyti tikslių terminų bei kainų.

Kaip patikrinti patikimumą?

D. Navarskaitė sako, kad gyventojai, ketindami rinktis įmonę, iš kurios pirks saulės elektrinę ir jos įrengimo darbus, pirmiausia turėtų ir įvertinti pačią įmonę. Reikia peržiūrėti viešai pasiekiamą informaciją apie įmonės rekvizitus, atkreipti dėmesį, kada įmonė įsikūrusi, ar neturi skolų, kiek darbuotojų dirba ir panašiai.

„Taip pat įvertinti, kokias papildomas paslaugas ar produktus gali pasiūlyti svarstomas tiekėjas. Kuo platesnis įmonės profilis, tuo mažesnė tikimybė, kad pasibaigus subsidijoms ar saulės elektrinių statybų bumui, įmonė baigs savo veiklą. Tokia įmonė lengvai gebės persiprofiliuoti ir toliau sėkmingai veikti pasikeitusiomis rinkos sąlygomis“, – aiškina ji.

Būtina įvertinti ir įmonės ar tiekėjo interneto svetainę, ar joje pateikiama informacija yra aiški ir išsami, o gal pateikiama klaidinga, ne visa, nuslepiant tam tikrus momentus. Tai gali būti indikatorius nesirinkti tokio partnerio.

Patikimumą padidinantys rodikliai yra ISO sertifikatai, kurie nusako įmonės gebėjimus kokybiškai valdyti ir įgyvendinti projektus, taip pat įmonių valdomi nuosavi įrangos sandėliai Lietuvoje – tai suteikia galimybę reaguoti į problemas greičiau, pavyzdžiui, esant garantiniam gedimo atvejui, seną įrangą greičiau pakeisti nauja.

„Reikia kritiškai įvertinti ir siūlomą įrangą. Mažesni ir ne tokie patikimi tiekėjai gali siūlyti nežinomų gamintojų įrangą su itin ilga garantija, kokios netaiko pasaulyje pripažinti gamintojai, ir tai iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti itin patraukliai. Tačiau visuomet reikėtų savęs paklausti, kodėl pasaulinio lygio gamintojai, rinkoje gyvuojantys beveik kelis dešimtmečius ir kurių produktams pagaminti keliami aukščiausi reikalavimai, teikia trumpesnes garantijas. Taip pat gavus įrangos pasiūlymą, vertėtų pasidomėti, kas tai per įranga, kas jos gamintojas, kokie jos vertinimai ir panašiai – tokią informaciją galima rasti internete, o jei jos nėra, tai irgi gali būti pagrindas dar sykį apsvarstyti pasirinkimą“, – sako ekspertė.

Nekokybiška įranga skundžiasi ir socialinių tinklų vartotojai. Štai vienas vyriškis rašė, kad mažai žinomas tiekėjas jam siūlė neva naujausią rinkoje įrangą, tačiau pasiūlymas neatrodė realus. Labiau pasidomėjus paaiškėjo, kad siūlomi saulės moduliai nebegaminami daugiau kaip metus, o tiekėjas tiesiog turėjo jų sandėlyje ir stengėsi parduoti klientams kaip naujausius.

„Lietuvos gyventojai turėtų suprasti, kad saulės elektrinė yra ilgalaikė investicija, todėl į partnerio patikimumą nedera žiūrėti pro pirštus. Kitaip rizikuojama susidurti su problemomis ne tik įrenginėjant saulės elektrinę, bet ir jos eksploatacijos metu. Saulės elektrinė ant stogo gali tarnauti 25 metus ir daugiau, tad tokiam laikotarpiui yra svarbu užsitikrinti saugumą ir stabilumą. Kiekvienam vartotojui turėtų būti svarbu turėti galimybę kreiptis į savo tiekėją po kelerių ar keliolikos metų“, – reziumuoja pašnekovė.

Apie bendrovę „Elektrum Lietuva“:

„Elektrum Lietuva“ yra didžiausios Baltijos šalyse žaliosios elektros gamintojos „Latvenergo“ (Latvija) antrinė įmonė, teikianti įvairius energetikos sprendimus buitiniams ir verslo klientams Lietuvoje. Net 70 proc. „Latvenergo“ pagamintos elektros energijos yra iš atsinaujinančių šaltinių. Bendrovė „Elektrum Lietuva“ šiuo metu tiekia elektrą daugiau nei 12 tūkst. įmonių, savo elektros tiekėju įmonę pasirinko daugiau kaip 160 tūkst. namų ūkių, įmonė tiekia dujas beveik 800 bendrovių, yra įrengusi virš 2000 saulės elektrinių bei tris saulės parkus (11 MW). Vystomi dar penki nauji saulės parkai, kurių bendra galia viršys 25 MW.

Pranešimas spaudai

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių