• 28 rugsėjo, 2021
|

Laimėtas respublikinis mokyklų edukacinių erdvių konkursas – paskata kūrybiškumui

Net 3 Klaipėdos rajono ugdymo (Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazija, Gargždų lopšelis-darželis „Naminukas“, Kretingalės darželis) įstaigos laimėjo Lietuvos mokinių neformaliojo švietimo centro (LMNŠC) organizuojamą Mokyklų edukacinių erdvių konkursą, kuriame dalyvavo 80 skirtingų tipų įstaigų, laimėtojų atrinkta 30. Esame maloniai nustebinti ir nuoširdžiai dėkingi nacionalinei komisijai už įvertinimą ir puikią kelionę į Estiją, Latviją.

Kelionėje – nauji potyriai

Asmeniniam tobulėjimui buvo labai smagu dar kartą pasidžiaugti gotikiniu Talino senamiesčiu, jugendo stiliaus architektūra Rygoje. Nauji potyriai išliko aplankius Saremo salos ąžuolų sengirę, Estijos Lahemos nacionalinį parką, Kasmu riedulyną, Latvijos Nacionalinį botanikos sodą. Kelionės organizatorių, LMNŠC gamtinio ir ekologinio skyriaus vedėjo Almanto Kulbio ir metodininko Tomo Pociaus pamokyti naudotis „INaturalist“ programėle, kaip ir jie, stebėjome, fiksavome, fotografavome dažną augalą. Nufotografavus programėlė jį atpažįsta ir užfiksuoja augimo vietos koordinates. Ši programėlė – puiki priemonė mokiniams ir mokytojams, norintiems pažinti florą ir fauną.

Tiek nuvykstant, tiek grįžtant nuobodžiauti neteko: aptarėme rezultatus, klausėmės paskaitų, patarimų, kaip tinkamai įsirengti edukacines erdves, namus vabalėliams, rupūžėms ar ežiams. Labai įdomu ir naudinga buvo išgirsti visų 30 Lietuvos švietimo įstaigų patirčių kuriant edukacines erdves. Kaip galima nesusižavėti ir nepanorėti įsirengti „Augančio kalno“, „Kelmiukų“ ar „Akmenų klasės“, ypač kai Almantas Kulbis taip uždegančiai nuolat kalbėjo apie samanų ir kerpių svarbą bei pritaikomumą ugdyme.

Ežiukas įvertino aplinką

Gargždų lopšelio-darželio „Naminukas“ direktorė Raimunda Mockuvienė sako, kad grįžusi iš kelionės jau spėjo pasidalinti įspūdžiais su kolegomis ir kilo vėl naujų idėjų, kokias erdves kursime, kaip ugdyme panaudosime turimas. Viena iš idėjų – iš mūsų etnografinio darželio gėlių žiedų gaminti hidrolatą, kad vaikai galėtų atpažinti augalus ir pagal kvapą.

Ir didžiausias mūsų bendruomenės triūso ir kūrybos įvertinimas – staigmena – darželio sodelyje, prie įkurto „Vabzdžių viešbučio“, apsigyveno miegalius ežiukas. Sotus ir laimingas jis, tokie jaučiamės ir mes. Gamtos natūralumas labiausiai džiugina ir ugdo.

Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos vadovų komanda džiaugiasi, kad prie mokyklos vidaus ir lauko edukacinių erdvių nuoseklaus kūrimo prisidėjo daug gimnazijos mokytojų, mokinių, tėvelių, personalo darbuotojų. Džiugu, kad vaikų rankomis per laiką pagaminta daug gražių medinių suoliukų, patrauklių sėdėjimo vietų. Kasmet gimnazijos erdvę puošia vis nauji dailės egzamino mokinių baigiamieji darbai ant sienų ir atskiruose didelio formato piešiniuose.

Svarbios kelios idėjos

Jaukios, patrauklios aplinkos esti gimnazijos lauko erdvėse. Komisijos nariai pasidžiaugė puoselėjamu parku ir jo erdvėmis, prižiūrėtais natūraliais gėlynais, kuriuose gausu daugiamečių augalų. Už lauko augalų, gėlynų priežiūrą esame dėkingi buvusiai gimnazijos mokytojai Violetai Banevičienei, kuri šiuo metu mielai tai daro kiekvieną dieną pasitardama su kolegomis, pavaduotoju ūkio reikalams Jonu Lipsku.

Turėdami didžiules lauko erdves tikrai turime ką nuveikti ir įgyvendinti sumanymus aptardami su kolektyvu, gimnazijos bendruomene. Svarbios kelios idėjos – vabzdžių nameliai parke, rožių alėjos tęsinys, juk rašytoja Ieva Simonaitytė labai mylėjo rožes. Reikalingos ir lauko laboratorijos eksperimentams, bandymams, tyrinėjimams. Būtinos ir reikalingos atskiros erdvės priešmokyklinio ugdymo vaikams.

Kelionės metu aptarėme, kad gamta mus moko gyvenimiškų patirčių, kurių žinias pritaikome ugdyme procese. Edukacinėse erdvėse su mokiniais atrandame draugiškesnį ryšį, perteikiame per patirtinį mokymą, tampame laisvesni, atrandame naujoves, kurių tradicinėje klasėje nėra taip gausu.

Pakerėjo laukine gamta

Lankydamiesi Lahemos nacionaliniame parke supratome, kad tai viena iš įspūdingiausių lankytinų vietų. Šis parkas pakerėjo laukine gamta, naujais atradimais, įsimintinomis istorijomis, gamtovaizdžiu. Tai bene vienas svarbiausių turizmo centrų Estijoje ir didžiausias Europoje, kuriame yra saugotinos augalų rūšys. Šiame parke pasirinkome 3,5 km Viru Bog pažintinį taką, vedantį per aukštapelkes. Kontrastingas takas vedė link įvairios augalijos, naujo pažinimo jausmo, nuostabos, jog knygose pavaizduoti paveikslėliai su augalų rūšimis atrodo visiškai kitaip nei realybėje. Plėšrūnės saulašarės, su kuriomis supažindino Almantas, tiesė mažas galveles link saulės spindulių, liūnsargės saugojo pelkių paslaptis, kur ne kur iškildavo iš vandens burbuliukai, kurie perspėjo apie dujų sankaupas, o ieškodami beržo keružio nusišypsome, nes tai tik mažas krūmelis, kuris net neprimena medžio. Lektoriai, kartu ir mūsų mokytojai Almantas Kulbis ir Tomas Pocius su didele kantrybe pasakojo apie pelkės augalus. Tai žmonės, kurie gyvena kiekviena nauja atrasta floros ir faunos rūšimi. Stengėmės ir mes atrasti kažką naujo pasitelkdami „iNaturalist“ programėlę. Tai puiki galimybė praplėsti savo akiratį naujomis augalų ir gyvūnų rūšimis.

Moko draugiško santykio

Dažnai kalbame, kad vaikams būtina stebėti, tyrinėti, eksperimentuoti, planuoti, svarstyti. Šios kelionės metu įsijautėme į tyrinėtojų vaidmenį ir mes, pedagogai. Atrasti, pajusti, įžvelgti – tai patys nuostabiausi pojūčiai, vedę visų mokymų metu. Gamta mus moko draugiško santykio su aplinka, tobulina etiką ir estetiką, o vertybinis santykis su gamta yra svarbus tolesniam edukacinės, ekologinės kultūros ugdymui.

Edukacinės kelionės įspūdžius ir tolimesnį idėjų panaudojimą aptarėme su Klaipėdos rajono Švietimo ir sporto skyriaus specialiste Irena Barbšiene. Ji padrąsino esant nuotoliniam ugdymui rengti mokyklos edukacinių erdvių aprašymo planą ir dalyvauti respublikiniame konkurse. O rezultatai, manome, džiugina ne tik mus, bet ir Klaipėdos rajono savivaldybės administraciją ir Švietimo ir sporto skyrių.

Loreta KALTAUSKIENĖ

Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių