Moksleiviams – unikali patirtis tapti darželio bei pradinių klasių pedagogais

Lietuvoje gerokai daugiau nei pusė mokytojų yra vyresni kaip 50 metų – jie sudaro 57 proc. (EBPO vidurkis – 34 proc.) visų pedagogų. Prieš kelerius metus Vytauto Didžiojo universiteto (VDU) mokslininkų atliktas tyrimas parodė, jog artimiausiu metu mokymo įstaigose bus daugiau nei 150 pradinio ugdymo, daugiau nei 130 ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų trūkumas. Pastaraisiais metais dėl pandemijos atsiradę veiksniai, tokie kaip nuotolinis mokymas, patirtas nuovargis, taip pat sumažino esamų pedagogų gretas. Tikėtina, kad dėl šiuo metu vykstančio karo Ukrainoje, ukrainiečių integracijos Lietuvoje pedagogų poreikis dar labiau išaugs – ypač kalbančiųjų užsienio kalbomis. „Šiandien ir dabar reikia jaunuolius skatinti rinktis mokytojo profesiją, juos įtraukti į mokymosi įstaigos gyvenimą“, – sako VDU Švietimo akademijos mokslininkas, Vilniaus lopšelio darželio „Jurginėlis“ direktorius dr. Sergejus Neifachas.

Savęs paieškos vaikų darželyje

Pats Sergejus pedagogo kelią pasirinko dar mokydamasis mokykloje. Jis idėjų sėmėsi iš savo vaikystės mokytojų, su jais bendraudavo, stebėdavo jų darbą. Vėliau sekė edukologijos bakalauras, vaikystės pedagogikos studijos. „Sukaupta mokinuko patirtis, šešiolikmečio gyvenimo istorija apgaubė gyvenimo džiaugsmu ir padėjo surasti neišsenkantį laimės, gerovės, tvarumo, sėkmės šaltinį mokykloje, vėliau darželyje. Vaikai spinduliuoja begaline išmintimi ir, atrodo, pažįsta mus geriau nei mes patys save. Vaikai, pirmi mokiniai, mano gyvenimo patirtį nušvietė ypatinga šviesa ir pastūmėjo į patį nuostabiausią nuotykį – savęs paieškas. Vaikai veda mus pažinimo keliu link gyvenimo, apie kokį svajojame“, – daugiau nei dvidešimt penkerius metus švietime dirbantis, sako dr. S. Neifachas.

Praėjusiais metais Vilniaus miesto metų vadovu tapęs dr. S. Neifachas, apdovanotas už demonstruotą lyderystę sostinėje bei visoje Lietuvoje, nuolatinę pagalbą ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogams. Prieš kelerius metus edukologas, tapęs direktoriumi, nusprendė įsteigti savo svajonių darželį. „Esu kūrėjas, kuriu tokį inovatyvų darželį, kur kiekvienas vaikas, pedagogas gali rasti savo kūrybos kelią, išmokti naujų dalykų ir išpildyti svajones. Įsijausti į vaikystę ir paversti ją kasdienio gyvenimo dalimi – mano gyvenimo siekinys“, – teigia S. Neifachas.

Padėti moksleiviams

Sergejaus kolegė profesorė Daiva Jakovonytė-Staškuvienė taip pat nuo vaikystės svajojo apie mokytojo profesiją. Tiesa, dar svarstė apie vaikų pediatrės darbą, tačiau galiausiai pasidavė tikrajam pašaukimui ir tapo pradinių klasių mokytoja. Galutiniam sprendimui turėjo įtakos ir apsilankymas tuometiniame Vilniaus pedagoginiame universitete, kur būdama moksleivė susipažino su tuometiniais studentais bei dėstytojais.

Ruošiant studentus pedagoginiam darbui, profesorės teigimu, jau mokyklos suole reiktų tapti mokytoju vienai dienai. Tad VDU Švietimo akademija imasi iniciatyvos – kviečia 11–12 klasių moksleivius vienai dienai pasimatuoti ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogo, pradinių klasių mokytojo profesijas. Profesorės teigimu, Kanados Monrealio universitetas jau seniai įgyvendina panašią iniciatyvą, kur siūlo priešuniversitetines programas-susitikimus.

„Dažniausiai universitetas parodo savo stiprybes: aplinkas, unikalias studijų galimybes, atliekamus tyrimus, laboratorijas. Norintys studijuoti kviečiami pabūti studentu vienai dienai ar vienai savaitei, lankyti skirtingų specialybių paskaitas, pasikalbėti su dėstytojais ir jau esamais studentais. Be to, siūloma labai daug individualių pagalbų, pavyzdžiui, padedama mokiniams, turintiems pripažintų apribojimų: psichikos sveikatos problemų, mokymosi sutrikimų, dėmesio sutrikimų, fizinių, sensorinių, motorinių ar neurologinių sutrikimų. Siūloma individuali akademinė parama ir pagalba, įvairios konsultacijos, bibliotekos resursai, sveikatos ir psichologinės pagalbos grupės, individuali pedagoginė pagalba, finansinė parama“, – pasakoja prof. D. Jakovonytė-Staškuvienė.

Semsis patirties iš švietimo lyderių

Vilniaus ir Kauno mokymosi įstaigose moksleiviai galės iš arti pamatyti mokymosi erdves, STEAM, fizinio, meninio ugdymo laboratorijas. Svarbiausia – pamatys mokymosi įstaigų aplinką, bendruomenės gyvenimą, semsis patirties iš švietimo lyderių bei ekspertų.

„Per dvylika metų, kuomet dabartiniai dvyliktokai mokėsi mokykloje, vaikų darželiai ir pradinio ugdymo mokyklos pakito, jos tapo šiuolaikiškomis, inovatyviomis, jų erdvėse pilna technologijų, robotikos klasių. Tad moksleiviai pajus, ar mokymosi įstaiga – jų vieta. Šiuolaikiniam darželiui reikia kūrybingų, ugdymo(si) aplinkas kuriančių, vaikų idėjas plėtojančių, ugdymo technologijas išmanančių, aktyvių, pokyčius įgyvendinančių, su tėvais bendradarbiaujančių ikimokyklinio ugdymo mokytojų lyderių. Visa tai įgyjama studijose. Praktinės patirties galima pasisemti per pedagogines praktikas ir stažuotes. Svarbiausia išmokti pastebėti, išklausyti, priimti ir mylėti vaiką“, – sako švietimo ekspertas dr. S. Neifachas.

Nerijus Žeronas, Vytauto Didžiojo universitetas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių