Nuomonės formuotojams sekėjų minios jau krauna pelną
Išvertus iš anglų kalbos žodis „influence“ reiškia daryti įtaką, paveikti. Sąvokos „influenceriai“ atitikmuo lietuvių kalboje – nuomonės formuotojai, užkariavę socialinių tinklų vartotojų sąmonę. Ar tai – nauja specialybė, kurios ateities kartos netgi mokysis?
Socialiniuose tinkluose – nauja banga
Prieš daugiau nei dešimtmetį žiniasklaidoje, kai kurie ir realiame gyvenime stebėjome „barakudos “ fenomeną. Kaip turbūt daugelis žino, pirmiausia tai – žuvies pavadinimas. Barakudos panašios į lydekas, dantys aštrūs, dideli. Paplitusios atogrąžų jūrose. Tačiau visuomenė šios žuvies pavadinimu įvardijo moteris, gebančias aplink pirštą apvynioti turtingus ar įtakingus vyrus. Ir iš tiesų barakudų banga per dešimtmetį virto kone tikru cunamiu: Maskvoje atidaryta šio amato mokanti mokykla (jeigu ją galima taip pavadinti?), buvo, o turbūt ir tebėra vedami „moteriškumo“ seminarai, dalis merginų noriai dalyvavo įvairiose televizijos laidose, kur dalijosi patirtimi bei patarimais, kaip teisingai ir pelningai tokią veiklą vystyti. Tačiau nė viena to nelaikė profesija, nesijautė darbuotojomis, nors jų tikslas – finansinė nauda. Atslūgus šiai bangai ir nurimus aistroms, socialiniai tinklai smogė kone iš pasalų: pristatė mums „influencerius“, kurių galutinis tikslas irgi yra tas pats – finansinė nauda.
Suveikė abipusė trauka
Šiandieniame pasaulyje galime stebėti pasikartojantį istorinį įvykį – Didįjį tautų kraustymąsi. Tik šiame technologijų amžiuje žmonėms net nebereikia fiziškai persikelti į kokią svečią šalį ir ten pradėti naują gyvenimą. Dabar žmonės masiškai kraustosi į socialines erdves, palieka realybę ir savo gyvenimus ima kurti ten. Socialinių tinklų hierarchija tokia: yra paprasti mirtingieji, kurie nieko nesiekia, tiesiog viešai dalijasi savo gyvenimu ar dalimi jo, ir yra tie, kurie save ir savo gyvenimą laiko šiek tiek įdomesniais, savo patirtis vertingomis, o žinias apie kosmetiką, maistą ar sportą – kompetentingomis. Tokie žmonės socialiniuose tinkluose įprastai turi milžinišką sekėjų skaičių (nuo 20 iki 200 tūkstančių ir daugiau). Na, o čia jau veikia tikimybių teorija: kuo daugiau sekėjų ir tavimi tikinčių žmonių, tuo didesnė tikimybė tapti tos masės nuomonių formuotoju.
Nuomonės formuotojai, skirtingai nei barakudos, nesistengia šio statuso kažkaip užmaskuoti ar kratytis. Priešingai, jie save taip ir pristato. Iš pradžių viskas buvo daroma lyg ir vardan kilnių tikslų: žmonės savo socialinėse paskyrose dalijosi perskaitytomis įdomiomis arba kaip tik prastomis knygomis, filmais, teigiamai arba neigiamai vertino aplankytus restoranus, rekomendavo įdomias parduotuves, kad palengvintų kitų žmonių dalią ir apsaugotų juos nuo prastos knygos ar neskanios vakarienės. Už tokią informaciją jiems niekas pinigų nemokėjo. Tačiau abipusė trauka suveikė greitai: žmonės suprato, kad iš tokios asmeninės reklamos galėtų uždirbti pinigų, o verslininkai netruko suuosti galimybės padidinti pardavimų ir prekės ženklo ar paslaugos žinomumo.
Daugeliui – papildomos pajamos
Ar nuomonės formuotojai gali pragyventi tik iš nuomonės formavimo? Atsakymas – jau gali. Didžioji dalis gali net atsidėti „juodai dienai“. Iš pradžių „influenceriai“ patys ieškodavo galimybių kažką reklamuoti, patys rodydavo iniciatyvą ir rašydavo prekių ženklų atstovams siūlydami reklamą. Mainais už reklamą savo socialinėje paskyroje užtekdavo gauti dovanų mėgstamos produkcijos. Tačiau apetitas auga bevalgant, o iš dešimties skirtingų veido kremų košės neišvirsi. Taigi ėmė atsirasti tam tikri įkainiai už tam tikrą reklamą. Jie priklauso nuo to, keliose socialinių tinklų platformose užsakovas pageidauja reklamos. Jeigu norima reklamos tik „Facebook“ socialinėje erdvėje – kaina gali svyruoti nuo 300 iki 1000 Eur ir daugiau. Vadinasi, užtenka 4–5 reklamų per mėnesį, ir alga jau lenkia vidutinę. Šių asmeninių reklamų apmokestinimas Lietuvoje tik įgauna pagreitį, tad dauguma „influencerių“ turi ir pagrindinius darbus bei fiksuotas ir nuolatines pajamas. Daugelis bijo, kad vieną dieną šis burbulas gali sprogti, todėl nelaiko to pagrindiniu savo darbu.
Asmeninio atradimo įvaizdis
Yra toks posakis: darbas darbui nelygu. Tačiau nuomonės formavimas jos formuotojui yra darbas, nors jie dirba, kad reklama, kurią galime pamatyti jų socialinėse paskyrose, būtų įtikinama, patraukli, estetiška ir nepanaši į reklamą, primygtinai siūlančią įsigyti vieną ar kitą prekę. Tai labiau turi panėšėti į jų asmeninį nuostabų atradimą, palengvinusį gyvenimą, pagražinusį plaukus ar odą, kurį jie siūlo išbandyti ir jums. Taigi „influenceriai“, veikdami neaprėpiamoje socialinėje erdvėje, įtaigiai mus apvynioja apie pirštą taip pat, kaip barakudos, bet jų „laimikis“ žymiai didesnis.
Visi nuomonės formuotojai socialiniuose tinkluose kaip susitarę kalba tą patį: dirba neskaičiuodami valandų, neskirsto savaitės dienų į pirmadienius ir penktadienius, jeigu reikia – dirba ir sekmadieniais. Darbu jie laiko ir tokiems bendraminčiams rengiamus reklaminio pobūdžio vakarėlius, naujų prekių pristatymus, fotosesijas ir apsilankymus parduotuvėse.
Smalsuoliams atkerta: paslaptis
Pabandžius pakalbinti kelis socialinių tinklų aktyvistus, turinčius apie 50 tūkstančių sekėjų, buvau maloniai paprašyta paieškoti informacijos internete, nes esą dėl didelio darbų krūvio ir laiko ribotumo jie neturi kada atsakinėti kiekvienam smalsuoliui į klausimus. Viena žavi dama nurodė, kad yra pasirašiusi krūvą konfidencialumo sutarčių ir negali pasakoti apie savo darbo pobūdį. O turbūt nė neįtartumėte, kad nuomonės formuotojų, sumaniai užsiimančių reklama, darbas – tokia paslaptis!
Taip, panašu, kad „influencerių“ banga, kaip ir barakudų, didėja, ir tik laiko klausimas, kada virs cunamiu. Šiam fenomenui įsitvirtinti darbo rinkoje šansai iš tiesų nemenki: verslininkams, prekių ženklų kūrėjams ar atstovams nebereikia samdyti reklamos specialistų ar užsiimti reklama patiems, nebereikia sukti galvos, kaip pasiekti tikslinę auditoriją ir kaip išpopuliarinti savo prekes. Tik ar nuomonės formuotojai – tikslus savęs ir savo veiklos įvardijimas? O visgi gal sąžiningiau būtų vadintis socialinių tinklų reklamos specialistais?
Viktorija JUČINSKYTĖ