Pedagogės pasirinkimas – skubios pagalbos skambučių operatorės darbas
Jeigu ištikus nelaimei surinksite Bendrojo pagalbos centro (BPC) telefono numerį 112, gali būti, kad į jūsų skambutį atsilieps skubios pagalbos operatorė Vaida Girdvainienė. Buvusi matematikos ir informatikos mokytoja jau aštuonerius metus dirba atsakingą ir psichologiškai nelengvą darbą, tačiau jai patinka, kad bent šiek tiek gali padėti žmonėms.
Iš mokyklos – į naują sritį
Vilniaus pedagoginiame universitete studijas baigusi Vaida porą metų Skuode, iš kurio ir kilusi, dirbo matematikos mokytoja, o atvykusi į Klaipėdą darbą pakeitė kardinaliai – laikinai įsidarbinusi lažybų punkte netikėtai rado skelbimą, kad BPC reikalingi darbuotojai. „Išsiunčiau gyvenimo aprašymą, ir mane pakvietė į pokalbį. Norėjau išbandyti naują veiklą, nors pradžia buvo nelengva ir baisu“, – šypsojosi Kiškėnuose su šeima gyvenanti V. Girdvainienė.
Skubios pagalbos skambučių operatorius telefonu ne tik atsiliepia į skambučius numeriu 112, bet ir įvertina prašymus, nustato teiktinos pagalbos poreikį, perduoda pranešimus pagalbos tarnyboms. Kol atvyks policijos, priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos pareigūnai, greitosios medicinos pagalbos ar aplinkosaugos specialistai, jei prireikia, BPC operatorius teikia patarimus skambinančiajam telefonu.
„Prieš pradedant operatoriaus darbą reikia intensyviai jo mokytis – 3 mėnesius kasdien lankyti teorines paskaitas ir atlikti praktines užduotis darbo vietoje. Darbuotojams keliami tam tikri reikalavimai: ne mažesnis nei vidurinis išsilavinimas; galėjimas dirbti naktimis ir savaitgaliais; gebėjimas greitai įvertinti situaciją ir priimti sprendimus. Stresinėse ir konfliktinėse situacijose operatoriams privalu išlikti ramiems, mokėti išklausyti pagalbos prašantįjį, aiškiai kalbėti ir taisyklingai rašyti lietuviškai“, – vardijo Vaida. Tačiau tai dar ne viskas: vienu metu operatorius turi klausytis, užduoti klausimus ir greitai rinkti tekstą kompiuteriu. Be to, privaloma analizuoti žemėlapius, išmanyti Lietuvos teritorijos administracinį suskirstymą. „Privalumu renkantis šį darbą laikoma darbo patirtis pagalbos tarnybose, gydymo ar slaugos įstaigose, kitose tiesioginio klientų aptarnavimo srityse. Turi reikšmės ir kalbų mokėjimas“, – atkreipė dėmesį BPC darbuotoja.
Didelis psichologinis krūvis
Savo darbą pamėgusi Vaida, kaip ir kolegos, dirba po 12 valandų dvi dienas dieninėje, dvi naktinėje pamainose. Po to keturios poilsio dienos. Darbas su klientais visada reikalauja kantrybės, sugebėjimo įsiklausyti, tačiau darbas BPC – ypatingas, nes dažniausiai skambina arba patekusieji į nelaimę, arba jų artimieji. „Vieni skambinantieji dėl nelaimės patyrę šoką rėkia, keikia operatorių, net negirdi, ko jis prašo. Kiti nebesugeba namų adreso pasakyti. Yra žmonių, kurie specialiai skambina ir trukdo tarnyboms“, – pasakojo Vaida.
Dirbdamas darbą, kuriame daug neigiamų emocijų, pasak Vaidos, turi būti psichologiškai stiprus. „Serga vaikai sunkiomis ligomis, girdime, kaip greitosios medikai telefonu aiškina, kaip gaivinti, kol greitoji atvyks. Dega pastatai, kur žmonės nukenčia, susižaloja. Skambina išsigandę vaikai, kai šeimoje smurtaujama… Gaila visų, bet tokioje vietoje dirbant ašaros nepadės“, – įsitikinusi BPC operatorė.
Vaidai ir pačiai yra tekę skambinti į BPC ir kviesti greitąją pagalbą sau ir šeimos nariui, o kai į automobilį trenkėsi stirna, prireikė policijos pareigūnų ir aplinkosaugos darbuotojų pagalbos.
Vaida džiaugiasi, kad kolektyve kolegos vieni kitus palaiko, padeda, o per pertraukėles galima ne tik atsigerti kavos ir pavalgyti, bet ir atskiroje patalpoje paminti dviratį ar pasimankštinti su kamuoliu. Susidūrus su psichologinėmis problemomis yra galimybė darbe kreiptis į psichologę. Nors dar neteko naudotis jos paslaugomis, tačiau moteris pripažįsta, kad nežinia, kada tokios pagalbos gali prireikti.
BPC darbuotojams organizuojami įvairūs kursai. Jų nauda Vaida neabejoja: „Man patiko pirmosios pagalbos kursai, nes mokėmės gaivinti, kaip elgtis, jei žmogus užspringo, jei įvyko lūžių ir kt. Mano nuomone, pirmosios pagalbos kursus turėtų išklausyti kiekvienas. Greitoji nebūna šalia nelaimės vietos. Kol ji atvyksta, pats gali padėti artimajam ar svetimam žmogui nelaimėje ir galbūt išgelbėti gyvybę. Aišku, ne visi išdrįstame padėti.“
Mėgstama veikla atpalaiduoja
Grįžusią iš darbo į namus Vaidą labiausiai pradžiugina dukrelės apsikabinimas. „Nespėju nė batų nusimauti, o ji jau puola į glėbį, pasakoja, ką nuveikė darželyje, ką nuveikė su tėčiu, kol laukė grįžtančios manęs“, – prisipažino Vaida. Atitolti nuo kitų žmonių problemų namuose padeda ir dukrytei skaitoma prieš miegą pasaka, o jei grįžta po naktinės pamainos, – bendri pusryčiai su šeima.
Kelionės po Lietuvą ir už jos ribų, pasivaikščiojimai po mišką, sodinamos gėlės, jų priežiūra, žolės pjovimas – visa tai, pasak Vaidos, padeda atsikratyti varginančių minčių po darbo BPC. „Mėgstu teatrą, kiną, muziką, skaitau knygas, ypač detektyvines, mezgu ir neriu. Kai užsiimu mėgstama veikla, kuriai galiu skirti poilsio dienas, atitolsta kitų žmonių problemos, kurios užgriūva darbe“, – apie būtinybę išlaikyti dvasinę pusiausvyrą mintimis dalijosi Vaida.
Laima ŠVEISTRYTĖ
Nuotr. iš asmeninio archyvo