• 9 gruodžio, 2021
|

Pedagogų stygius darželiuose pasiekė kritinę ribą

Ikimokyklinio ugdymo pedagogų atlyginimai yra 36 proc. mažesni nei bendrojo ugdymo mokytojų – rašoma Valstybinio audito ataskaitoje. Todėl rasti kompetentingą specialistą vis sunkiau, norinčiųjų dirbti darželiuose tenka ieškoti it adatos šieno kupetoje. Bėda dar ir ta, kad ne visi vaikai gauna vietą ikimokyklinio ugdymo įstaigoje – mūsų rajone tai itin aktuali problema.

„Ikimokyklinio ugdymo mokytojai jaučiasi nuvertinti. Jų nemotyvuoja atlyginimas“, – teigia Gargždų lopšelio-darželio „Gintarėlis“ direktorė A. Šimaitienė.Pradedančiajam – per 500 Eur

Kasmet gausėjančioje Slengių mokykloje-daugiafunkciame centre šiuo metu ugdomi 144 ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikai. Juos ugdo 15 pedagogų. „Priimame tik su pedagoginiu išsilavinimu, tačiau ne visi turi teisę dirbti mokytojais pagal ikimokyklinio ugdymo programą. Tokių yra 4. Priėmėme, nes kitos alternatyvos nebuvo“, – teigė Slengių mokyklos-daugiafunkcio centro direktorė Laima Anužytė-Kilnė.

Anot jos, konkursuose į ikimokyklinio ugdymo pedagogo poziciją paprastai dalyvauja 3–4 žmonės. Didžiausias atlyginimas ikimokyklinio ugdymo pedagogui, turinčiam kvalifikaciją, darbo stažą, siekia 761,87 Eur, o specialistams be pedagoginio stažo – 548,55 Eur. Atskaičius mokesčius sumos dar labiau sumenksta. Ta pati situacija ir Gargždų lopšelyje-darželyje „Gintarėlis“. Direktorė Alė Šimaitienė patikino, jog pradedančiajai ikimokyklinio ugdymo mokytojai, turinčiai aukštąjį universitetinį išsilavinimą, priskaičiuojama per 500 Eur, o daug metų dirbančiajai su metodininko kvalifikacija priskaičiuojama šiek tiek per 700 Eur. „Atskaičius mokesčius atlyginimas tikrai neviliojantis. Tai lemia profesijos nepopuliarumą, ir jaunimas nesirenka šių studijų“, – įsitikinusi A. Šimaitienė.

Kokybę garantuoja idealistai

Gargždų lopšelio-darželio „Naminukas“ direktorė Raimunda Mockuvienė patikino, jog suformuoti kolektyvą prieš Rugsėjo 1-ąją buvo tikras iššūkis. Reikėjo 3 mokytojų, dirbančių pagal ikimokyklinio ugdymo programas, tačiau atsirado tik 1 žmogus, turintis reikalingą išsilavinimą. Likusieji kandidatai buvo baigę socialinius mokslus, psichologijos, vadybos ir kt. studijas.

„Įstaigos pedagogo atlyginimo vidurkis 700 Eur, neatskaičius mokesčių. Labai nedidelis, neadekvatus atliekamam darbui, todėl pasigirsta nuogąstavimų dėl nepakankamo įvertinimo. Tačiau yra dirbančių idealistų, kuriems tiesiog patinka pedagoginis darbas“, – sakė R. Mockuvienė. Tai patvirtino ir Slengių mokyklos-daugiafunkcio centro direktorė L. Anužytė-Kilnė: „Yra ateinančiųjų dirbti pagal pašaukimą, ne viską lemia atlygis. Tačiau, žinoma, jaunam žmogui yra nemažai poreikių. Neretai paimamos paskolos, randasi finansiniai įsipareigojimai, kuriuos tenka vykdyti.“

Klojami pamatai už mažiausią kainą

Abejingumas ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo aktualijoms – pedagogų stygiaus, menko atlygio problematikai – nepateisinamas. „Pagal vaiko raidos etapus ikimokyklinis ugdymas labai svarbus, klojami pamatai tolesniam vaiko ugdymui. Tėvai vis labiau supranta šią svarbą ir reikalauja tik kokybiško ugdymo. Deja, kartais, kai pedagogų trūksta arba jie suserga, tenka priimti į darbą studentą. Tokia realybė. Čia visos šalies problema. Jaučiame, kad visoje Lietuvoje situacija kritiška“, – kalbėjo „Gintarėlio“ direktorė A. Šimaitienė.

Tiek ji, tiek L. Anužytė-Kilnė džiaugiasi, kad šios problemos pagaliau bado akis ne tik švietimo bendruomenei, bet ir politikams. Seimo Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) frakcijos narė Gintarė Skaistė kreipėsi į Vyriausybę dėl didesnio finansavimo ikimokyk­linio ugdymo auklėtojų darbo užmokesčio didinimui. „Viešojoje erdvėje plačiai aptarinėjamas mokytojo prestižo klausimas, jų atlyginimų didinimo kontekste. Šiose diskusijose nuošalyje lieka analogiškos svarbos darbą dirbantys ikimokyklinio ugdymo pedagogai“, – teigė Seimo narė G. Skaistė.

Ikimokyklinio ugdymo pedagogai ne tik susiduria su labai dideliu darbo krūviu, tačiau gauna ir mažiausią atlyginimą – ikimokyklinio ugdymo auklėtojų atlyginimai yra net 36 proc. mažesni nei bendrojo ugdymo mokytojų. Bendrojo ugdymo pedagogui, dirbančiam visu etatu, neatskaičius mokesčių (bruto), priskaičiuojamas 877,15–1184,55 Eur darbo užmokestis. Ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo pedagogai už tokį pat visą etatą gali gauti 575,05–842,70 Eur atlyginimą. Tokie skaičiai dar labiau liūdina juos palyginus su kitų išsivysčiusių šalių pedagogų darbo užmokesčiu. Pagal EBPO pateikiamus 2017 m. duomenis, ankstyvojo ugdymo pedagogai Lietuvoje uždirba mažiausiai tarp EBPO šalių.


KOMENTARAS

  • Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėjas Algirdas PETRAVIČIUS: „Situacija dėl ikimokyklinio ugdymo vietų poreikio, jų trūkumo nėra pastovi. Šių mokslo metų pradžioje 55 vaikai, gimę 2016 metais, nepateko į Gargždų miesto ikimokyklines įstaigas, į Dovilų lopšelį-darželį – 30, į Priekulės lopšelį-darželį ir jo Dercek­lių skyrių – 58 vaikai (gimę 2014–2016 metais. Blogiausia padėtis yra Sendvario seniūnijoje, kurioje situacija galėtų pasikeisti tik pastačius naują apie 200 vietų vaikų darželį.

    Švietimo įstaigų vadovams kasmet vis sudėtingiau rasti specialistų, galinčių dirbti ikimokyklinio, priešmokyklinio ugdymo mokytojais. Daugėja dirbančių pedagogų, kurie nėra baigę minėtų studijų programų, ir studijuojančių aukštosiose mokyklose studentų. Nesprendžiant problemos iš esmės valstybiniu lygmeniu, situacija tik sudėtingės, nes susieti savo karjerą su jauniausiųjų vaikų ugdymu renkasi tik vienetai. Pradedančio mokytojo, neturinčio kvalifikacinės kategorijos, priskaičiuotas atlyginimas už etatą siekia 847 Eur, o mokytojo, dirbančio pagal ikimokyklinio ugdymo programą, net trimis šimtais eurų mažesnis – tik 549 Eur.“

Agnė ADOMAITĖ

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių