Rajono Savivaldybės administracija – ant permainų slenksčio
„Mūsų tikslas – teikiamų paslaugų kokybė, orientuojamės į gyventojų poreikius“, – akcentavo Klaipėdos rajono savivaldybės meras B. Markauskas. Dabar tik svarstomos „Civittos“ rekomendacijos, jokie sprendimai kol kas nėra priimti. „Šiuo metu Klaipėdos rajono savivaldybės administracijoje yra 322 etatai“, – informavo Administracijos direktorius A. Bogdanovas. Mero patarėjas Jevgenijus Bardauskas patikino, kad dabar vyks derybos ir diskusijos su darbuotojais.
Atėjo rinkimų pažadų pildymo metas. Žadėta Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos funkcijų analizė jau atlikta. Siekiant gerinti gyventojams teikiamų paslaugų kokybę siūloma daug pokyčių: įvairių Administracijos skyrių jungtuvių ir skyrybų. Permainos jaudina Administracijos darbuotojus, dalį kamuoja pagrindinis klausimas: ar pavyks išsaugoti darbo vietą.
Skyrių jungtuvės ir skyrybos
Penktadienį susitikime su žiniasklaida Klaipėdos rajono savivaldybės vadovai – meras Bronius Markauskas ir Administracijos direktorius Artūras Bogdanovas – patikino, kad viešųjų pirkimų konkursą laimėjusi UAB „Civitta“ (konsultacijų ir tyrimų įmonė Vidurio Rytų Europoje) jau atliko Administracijos darbo organizavimo vertinimą.
Pateiktos UAB „Civitta“ rekomendacijos Administracijos struktūrai. Iš 22 esamų Administracijos skyrių liktų 15. Vienas iš netikėčiausių siūlomų sprendimų – formuoti Sveikatos, socialinės politikos (be socialinės paramos administravimo funkcijos) ir kultūros skyrių, tokiu būdu neliktų atskirų Sveikatos apsaugos ir Kultūros bei Socialinės paramos skyrių. O socialinės paramos administravimo funkcija, socialinio būsto funkcija (iš esamo Turto valdymo skyriaus), Leidimų ir licencijų skyrius, civilinė metrikacija būtų naujo Paslaugų skyriaus komponentai. Naujas Architektūros ir teritorijų planavimo skyrius savo glėbin priimtų Geodezijos ir GIS skyrių bei Adresų suteikimo funkciją iš Turto valdymo skyriaus, tad pastarojo neliktų. Dalis Komunalinio ūkio ir aplinkosaugos skyriaus būtų sujungta su Žemės ūkio skyriumi, tad susiformuotų Žemės ūkio ir aplinkosaugos skyrius. Lietaus ir požeminių tinklų priežiūros funkcija būtų patikėta naujam Statybos ir infrastruktūros skyriui. Taip pat turėtų atsirasti Viešųjų ryšių ir bendradarbiavimo skyrius su verslo, turizmo skatinimo funkcijomis. Naujai sukurti ar sujungti skyriai turės po vieną vadovą, kiti vadovai bus paskiriami patarėjais pagal poreikį. Skyrių vedėjų pavaduotojai bus paskiriami būti vyriausiaisiais specialistais.
Pokyčiai grįsti funkcijų analize
„Civitta“ skaičiuoja, jog yra 26 etatų perteklius, tačiau jau dabar beveik pusė iš jų yra laisvi. „Jei etatų liks mažiau, visos sutaupytos lėšos liks darbo užmokesčio fonde. Bus didinami atlyginimai esamiems darbuotojams“, – užtikrino Administracijos direktorius A. Bogdanovas. Jis akcentavo, kad šiuo metu niekas nekalba apie žmonių atleidimą, diskutuojama apie bendrą etatų skaičių. „Yra parengtas preliminarus sprendimo projektas Tarybai dėl Administracijos struktūros pokyčių. Jis identiškas „Civittos“ siūlymams. Tačiau tai nereiškia, kad sprendimo projektas toks ir liks. Tai greičiau atspirties taškas, kad būtų pradėtos derybos su Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos darbuotojų profesine sąjunga (jai priklauso apie 50 proc. Administracijos darbuotojų – aut. past.) ir jai nepriklausančiais darbuotojais, kurie tikrai taip pat neliks užribyje“, – patikino pašnekovas. Anot jo, „Civittos“ siūlomi pokyčiai yra grįsti funkcijų analize, todėl gandai, jog valdančioji dauguma nori atsikratyti viena ar kita personalija iš Administracijos, yra nieko verti.
Pirmadienį UAB „Civitta“ atstovas pristatė rekomendacijas Administracijos darbuotojams, vyko jų ir Administracijos vadovų diskusija. Klaipėdos rajono savivaldybės meras B. Markauskas „Bangai“ akcentavo, kad funkcijų analizė buvo atlikta ne be priežasties. „Mūsų tikslas – teikiamų paslaugų kokybė, orientuojamės į gyventojų poreikius. O Administracijos funkcijos analizė buvo numatyta kaip įsipareigojimas ir mūsų – valdančiųjų daugumos – koalicinėje sutartyje. Vykdome, ką žadėjome“, – sakė meras.
Struktūros pokyčiai nebus lengvai įgyvendinami. Procesas truks 4 mėnesius. Tvirtinama struktūra, tikėtina, pradės funkcionuoti tik kitų metų gegužės 1 dieną.
Centralizuos aplinkos tvarkymą?
Dar viena „Civittos“ rekomendacija Savivaldybei – steigti biudžetinę įstaigą ar uždarąją akcinę bendrovę, kuri vykdytų aplinkos priežiūrą ir į ją būtų perkelti valytojų ir aplinkos tvarkytojų etatai iš seniūnijų. Tai reiškia, kad aplinka būtų tvarkoma centralizuotai. „Pavyzdžiui, žinome, kad šį savaitgalį vyks šventės Doviluose ir Vėžaičiuose, tai ten ir nukreipiame žmogiškuosius išteklius, kad teritorijos būtų paruoštos dideliam žmonių antplūdžiui. O seniūno pareiga ir toliau išlieka identifikuoti paslaugų poreikį, kiek ir kada, ką sušluoti, sutvarkyti. Prižiūrėti kelius, užsakyti greideriavimo paslaugą ir pan. Taip pat seniūnas toliau kuruos likusius pavaldinius, kurie teikia paslaugas: deklaravimo, žemės ūkio, socialinių klausimų“, – vardijo meras B. Markauskas ir Administracijos direktorius A. Bogdanovas. Kiekvienoje seniūnijoje turėtų likti po 3–4 žmones. „Šiuo metu seniūnijose apie 70 proc. darbuotojų yra būtent ūkinio profilio, tad būtų efektyvu juos perkelti į tokio pobūdžio įstaigą“, – svarsto Savivaldybės vadovai. Iš viso į naują biudžetinę įstaigą būtų perkelta 120 etatų (valytojų, tvarkytojų) iš dabartinės Administracijos Ūkio reikalų tarnybos ir seniūnijų. „Civitta“ skaičiuoja, jog reikėtų tik 90, tad daliai gali grėsti atleidimas.
Savivaldybės įstaigos arba UAB reikia ir įstatyminiams reikalavimams užtikrinti. „Savivaldybė privalo turėti savo įmonę – paviršinio vandens nuotekų tvarkytoją. Vėluojame vykdyti šį įpareigojimą. Ketiname šią funkciją perduoti „Klaipėdos rajono energijai“, kuri prižiūri Vėžaičių šilumos tinklus, kartu išplėstume šios įmonės funkcijas. Būtų efektyvu, jei viena UAB ar biudžetinė įstaiga rūpintųsi centralizuotai Savivaldybės biudžetinių įstaigų šilumos ūkiu, elektros tinklais ir pan.
Pateiktoje „Civittos“ ataskaitoje daug dėmesio skiriama ir viešųjų pirkimų, buhalterijos centralizavimui, ugdymo įstaigų tinklinimui iš 29 į 10–12 (sutaupytos lėšos būtų nukreipiamos į švietimo kokybę).
KOMENTARAI
- Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkė Laima TUČIENĖ: „Rangovas UAB „Civitta“ savo ataskaitą pateikė lapkričio 5 d., o lapkričio 7 d. jau pateiktas identiškas sprendimo projektas Savivaldybės tarybos posėdžiui, vyksiančiam lapkričio 28 d. Kur taip skubėti? Tikime, kad ir Taryboje – tiek pozicijoje, tiek ir opozicijoje – yra protingai mąstančių žmonių, kurie lems vienokių ar kitokių sprendimų priėmimą. Šiuo metu darbuotojai jaučiasi lyg ant parako statinės, niekas nežino, kada ir kam bus įteiktas atleidimo lapelis.
Sutinkame, jog pokyčiai yra reikalingi, gyvenimas, technologijos eina į priekį, tačiau ataskaitoje pasigedome elementaraus pagrindimo. Kokiu pagrindu skyriai yra išskaidomi, sujungiami. Skyrių pavadinimus pakeisime, tačiau juk funkcijos liks tos pačios. Kam reikėtų duoti nominaciją už Civilinės metrikacijos skyriaus įtraukimą į Paslaugų skyrių. Juk tai valstybės deleguota funkcija savivaldybei, Teisingumo ministerijos kuruojama sritis. Keistas ir rangovo pasakymas, jog reikia pritraukti jaunus žmones. Savivaldybės administracijoje yra natūrali rotacija, kaita.
Rangovo ataskaita labiau primena mokslinį darbą, tačiau pasigedome įgyvendinamumo ir alternatyvų analizės, sąnaudų ir naudos analizės. Nėra nei finansinio, nei ekonominio pagrindimo. Administracijos direktoriaus teiravomės, kiek žadama atleisti, tačiau nenorima apie tai kalbėti.
Pirmadienį „Civitta“ pristatė ataskaitą Klaipėdos rajono savivaldybės administracijai, tačiau buvo daug beletristikos, nereikalingos informacijos, teko klausytis 2 val. Juk medžiagą jau turėjome, buvome susipažinę, mums buvo svarbiau gauti atsakymus į rūpimus klausimus, kurių išties kyla nemažai. Mūsų nuomone, ataskaitoje pateikta nemažai iškreiptos, tikrovės neatitinkančios informacijos. Klaipėdos rajonas yra lyginamas su Kauno, Vilniaus ir Klaipėdos miestais, toks lyginimas negali būti vienareikšmiškas.
Abejonių kelia ir siūlymas įkurti naują biudžetinę įstaigą rajono aplinkos tvarkymui, valymui. Kiek bus sutaupyta ir kokią naudą tai duotų? Seniūnijos jau turi daugybę įvairios patirties, ir labai gerai žino, ką reiškia paslaugos kokybė, jos kaina ir atlikimo terminai arba prisikvietimo galimybės kaimiškosiose rajono teritorijose. Kas tinka miestui, ne visada tinkama nutolusioms nuo rajono centro teritorijoms. Pagaliau darbų kontrolė, darbuotojų sauga ir visa kita kelia labai daug klausimų. Dėl neatliktų darbų ar nepatenkinamos jų kokybės periferijoje gi skaudės ne Gargždams ar kažkokiam dariniui, o tos vietovės gyventojams, seniūnijai, seniūnui, bendruomenei. Juk seniūnijos jau turėjo viešųjų darbų darbininkus, kurie vienu metu priklausė seniūnijoms, vėliau „Gargždų švarai“, ir žinome, kodėl „Gargždų švara“ norėjo jais pagrįstai atsikratyti, ir kokie buvo šios tvarkos trūkumai. Kai kurie pertvarkymai būtų suprantami tik tuo atveju, jeigu būtų bandoma nusikelti 20, gal 30 metų atgal.“
- Klaipėdos rajono savivaldybės tarybos narė, opozicijos atstovė Ligita LIUTIKIENĖ: „Mes, kaip Tarybos nariai, oficialiai nesame gavę šių „Civittos“ išvadų, rekomendacijų. Sprendimo projektas bus teikiamas lapkričio 28 d. vyksiančiame Tarybos posėdyje, su juo iš anksto susipažinsime komitetų posėdžiuose, galėsime išsakyti savo pastabas. Kol kas nesu išsamiai susipažinusi.
Nesu prieš funkcijų analizę, tačiau svarbu, kad audito išvadomis nebūtų aklai vadovaujamasi. Akivaizdu viena, jog sujungiant skyrius mažėtų vadovaujančių pareigybių – vedėjų, vedėjų pavaduotojų – vadinasi, darbo jėgos mažėtų, o darbo krūvis vis dėlto išlieka toks pat. Tad kyla klausimas, ar mažindami personalą pajėgsime išlaikyti Klaipėdos rajono savivaldybės lyderiaujančias pozicijas savivaldybių reitinge. Pastaraisiais metais buvome vieni pirmųjų, vadinasi, ėjome teisingu keliu. Dabar sunerimę ne tik tie darbuotojai, kurie gali netekti darbo, bet ir tie, kuriems padidės darbo krūvis, o darbo užmokestis nežinia, ar bus adekvatus.
Vienas iš argumentų yra taupymas. Tačiau gali nukentėti paslaugų prieinamumas, kokybė. Kiek žinau, gyventojai būtų priimami tik pirmame aukšte, būtų apribotas jų įėjimas į likusius aukštus, tokiam užsidarymui nepritariu.
Siūlau „Civittos“ išvadas gerai apsvarstyti ir tik po to priimti sprendimus.“
Agnė ADOMAITĖ
A. VALAIČIO nuotr.