Tyrimas atskleidė, kaip Lietuvos gyventojai šiemet ruošiasi Kalėdoms
Pandemijos iššūkiai keičia švenčių sutikimo įpročius, tačiau gilios lietuviškos tradicijos išlieka. Dvylika Kūčių vakarienės patiekalų, papuošta eglutė, Kalėdų vaišės ir dovanos – tradicijos, kurias žmonės stengiasi išlaikyti. Lietuvos gyventojų pasiruošimo Kalėdoms tyrimas parodė, kad vaišėms bei dovanoms ketinama išleisti tiek pat, kiek ir pernai. Didžiausias pastebėtas pokytis – planuojamas mažesnis šventės dalyvių skaičius ir rečiau lankomi renginiai.
„Per paskutinius porą metų mūsų klientai jau priprato prie pandeminės situacijos, todėl net ir pasiskiepiję yra linkę ir toliau saugoti save bei elgtis atsakingai. Taigi, galime tikėtis ramių ir jaukių šv. Kalėdų – be didelės skubos, įtampos ir grūsčių. Pasiruošti žiemos šventėms galima iš anksto, nes jau dabar mūsų prekybos tinkle apstu šventinių pasiūlymų ir idėjų“, – teigia „Maximos“ Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė Ernesta Dapkienė.
Per neseniai atliktą tyrimą kone kas antras asmuo atsakė, kad tebesitęsiant COVID-19 pandemijai keisis Kalėdų šventimo tradicijos. Dauguma iš jų teigė, kad dėl pandemijos šiemet Kalėdas švęs tik nedideliame savo šeimos rate. Pusė pokyčiams nusiteikusių žmonių nurodė, kad nesilankys šventiniuose renginiuose, koncertuose, mugėse. Dalis pažymėjo, kad vengs kontaktų, todėl nevyks aplankyti tėvų, giminaičių, nesusitiks su draugais. Gan populiarus per šventes išliks ir bendravimas nuotoliniu būdu.
Sudarė biudžetus vaišėms ir dovanoms
Svarstydami, kiek pinigų šiemet skirs kalėdiniam stalui, apie trečdalis apklaustųjų nurodė, kad išsivers su 51–100 eurų suma. Visi atsakymai leido apskaičiuoti, kad šeima švenčių stalui vidutiniškai ketina skirti maždaug 87 eurus. Net 7 iš 10 žmonių nurodė, kad vaišėms skirtas biudžetas bus toks pat, kaip ir pernai.
„Ruoštis didžiosioms metų šventėms pradėjome vos tik jos pasibaigė – nuo sausio. Kruopščiai analizavome ir vertinome populiariausius pirkėjų pasirinkimus ir prekes, kad bendradarbiaudami su tiekėjais ir šiemet galėtume pasiūlyti palankiausias kainas ir platų asortimentą. Jau dabar matydami mūsų pasiūlymus pirkėjai gali lengvai suskaičiuoti, kad Kalėdos šiemet neturėtų būti brangesnės“, – komentuoja E. Dapkienė. Vis dėlto ji pastebi, kad klientai yra pasirengę dosniai apdovanoti artimuosius. Tyrimo duomenimis, vidutinis Kalėdų senelio biudžetas šiemet sieks apie 107 eurus.
Populiariausios dovanos bus valgomos: saldumynai, kava, sūris, gėrimai. Antras pagal populiarumą pasirinkimas – kosmetika ir kūno priežiūros priemonės, o trečias – vaikiški žaislai. Du trečdaliai apklaustųjų nurodo, kad dovanoms skirs tokią pat sumą kaip ir prieš metus.
Kalėdos be eglutės – ne Kalėdos
Didžiuosius namų tvarkymo, puošimo ir kitus pasirengimo šventėms darbus dauguma (63 proc.) respondentų planuoja gruodžio pradžioje ir viduryje. Tik kas penktas respondentas tikino, kad apsisuks iki Kalėdų likus kelioms dienoms arba net Kūčių dieną.
Du trečdaliai žmonių teigė, kad šventinę nuotaiką namuose kurs dekoracijomis, o trečdalis prisipažino, jog klausysis kalėdinės muzikos.
Puošti eglutę planuoja absoliuti dauguma – 86 proc. tyrimo dalyvių. „Maximos“ Komunikacijos ir įvaizdžio departamento direktorė E. Dapkienė pastebi, kad atsakymuose dominuoja tvarus sprendimas – kas antruose namuose ketinama puošti dirbtinę eglę, kuri po švenčių grįžta į sandėliuką ar garažą ir taip tarnauja metų metais.
20 proc. apklaustųjų renkasi gyvą eglę arba vazone, tokia pat dalis – gyvą kirstą.
Šventinį stalą ruošia tradiciškai, bet su tvarumo idėjomis
Ne mažiau negu žybsinti eglutė žmonėms yra svarbi šv. Kūčių stalo tradicija. Beveik 4 iš 5 apklaustųjų pabrėžė, kad 12 ypatingos vakarienės patiekalų jiems yra svarbu arba labai svarbu, tad paprotys puoselėjamas dažnoje šeimoje.
Tačiau šiemet pastebėta, jog net ir ruošdami šventinį stalą gyventojai vis dažniau pagalvoja apie tvarumą – maždaug 3 iš 5 asmenų nurodė, kad norėtų, jog nesuvalgyto maisto nebūtų, nors tam specialiai nesiruošia. 30 proc. respondentų išreiškė dar tvirtesnę nuostatą – kad maisto pertekliaus nebūtų ir per Kalėdas viskas būtų suvalgyta.
Du trečdaliai tyrimo dalyvių atsakė, kad per Kalėdas nesuvalgytus produktus panaudoja kitiems patiekalams ruošti.
Lietuvos gyventojų pasiruošimo Kalėdoms tyrimas „Maximos“ užsakymu buvo atliktas šių metų spalio–lapkričio mėnesiais. Tyrimų bendrovė „NielsenIQ“ apklausė 1232 asmenis nuo 18 iki 64 metų.
Apie prekybos tinklą „Maxima“
Tradicinės lietuviško prekybos tinklo „Maxima“ stiprybės – mažos kainos ir platus, ypač lietuviškų prekių, pasirinkimas. Tinklą valdanti bendrovė „Maxima LT“ yra didžiausia lietuviško kapitalo įmonė, viena didžiausių mokesčių mokėtojų bei didžiausia darbo vietų kūrėja šalyje. Šiuo metu Lietuvoje veikia daugiau nei pustrečio šimto „Maximos“ parduotuvių, kuriose dirba apie 13 tūkst. darbuotojų ir kasdien apsilanko daugiau nei 400 tūkst. klientų.
„Maxima“ informacija