Festivalio „Permainų muzika“ finalas apie „žmonių, vabzdžių ir banginių laiką“

Po trejų metų pertraukos į Klaipėdą sugrįžta Karolio Variakojo diriguojamas kolektyvas „Synaesthesis“. Šiuolaikinės muzikos festivalio „Permainų muzika“ finalinėje programoje „Vortex Temporum“ pagrindinis dėmesys bus koncentruojamas į prancūzišką garsovaizdį. Koncertas įvyks spalio 7 d. 18.30 val. Klaipėdos koncertų salėje.

Koncerto pradžioje skambės Vokietijoje gyvenančios lietuvių autorės Dianos Čemerytės kompozicija „Meine Seele wartet… After Listening to Bach“. Joje kompozitorė subtiliai derina Johanno Sebastiano Bacho muzikoje rastas inspiracijas ir šiuolaikinės muzikos išraiškos priemones. Po šios kompozicijos dėmesys nukryps į prancūzišką garsovaizdį, spalvingą prancūzų kūrėjų Sylvain Marty („Lithuanian Rotation“) ir Régis Campo („Pop Art“) garsinę vaizduotę.

Antroji dalis mus panardins į monumentalų  Gérard‘o Grisey opusą „Vortex Temporum“. „Išgirsti Grisey muziką reiškia leistis į garsinius nuotykius, kurie jūsų ausis pakeis amžiams“, – kadaise taip apie vieno įtakingiausių XX a. kompozitorių, prancūzų spektralisto Gérardo Grisey muziką rašė „The Guardian“. Tuo pačiu metu neapdirbtas ir ištobulintas, griežtai struktūruotas, tačiau pilnas laukinės energijos – toks yra šio kompozitoriaus opus magnum, trijų dalių jaudinanti kelionė garsu„Vortex Temporum“ fortepijonui, styginiams ir pučiamiesiems. Kūrinys – savotiškas kompozitoriaus testamentas, garso ir laiko formatų meditacija, kurios pradinis, sunkiai atpažįstamas motyvas pasiskolintas iš Maurice’o Ravelio „Dafnio ir Chlojės“. Dar Šv. Augustinas, vienas įtakingiausių ankstyvosios Krikščionybės filosofų, yra rašęs, kad laikas pats save įrodo tol, kol kažkas imasi bandyti jį įžodinti. „Vortex temporum“ Grisey laiką paverčia materialia medžiaga, kartu tyrinėdamas garso – fizikinio fenomeno – elgsenas erdvėje. Grisey šiame kūrinyje molekulių judėjimą – garso medžiagą – paverčia suvokiama, ją analizuodamas trimis skirtingomis skalėmis: žmogaus akimis, per molekulinį mikroskopą, arba atitoldamas, tarsi per teleskopą, ką pats kompozitorius vadina „žmonių, vabzdžių ir banginių laiku“.

Vilniaus miesto ansamblio vardą ir paramą užsitikrinęs „Synaesthesis“ vykdo aktyvią koncertinę veiklą, prisistatydamas ne tik Lietuvos, bet ir užsienio šalių publikai. Nuo pat susibūrimo ansamblis siekė atlikti pačią naujausią, XXI amžiuje sukurtą, įvairių šalių kompozitorių kūrybą. Jo profesionalumas, atvirumas įvairioms meno sintezės formoms, nuoširdumas atliekant įvairaus pobūdžio akademinius bei eksperimentinius kūrinius traukia ir žavi klausytojus. Tuo klaipėdiečiai įsitikino debiutinio vilniečių kolektyvo pasirodymo Klaipėdos koncertų salėje metu.

„Ansamblio spiritus movens Karolis Variakojis sugebėjo ne tik suburti atlikėjus, pasišventusius šiuolaikinei muzikai, bet ir juos taip įkvėpti, kad koncertų metu ansamblio energija, atrodo, veržiasi per kraštus,“ – rašė kompozitorius Mindaugas Urbaitis. Šių metų programą atliks Vytenis Gurstis (fleitos), Artūras Kažimėkas (klarnetai), Diemantė Merkevičiūtė (smuikas), Monika Kiknadzė (altas), Arnas Kmieliauskas (violončelė), Marta Finkelštein (fortepijonas) ir dirigentas Karolis Variakojis.

Klaipėdos koncertų salės informacija

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių