Įsigiję elektromobilį senosios mašinos nebepasigenda

Besidomintiems ekologija, ieškantiems švaresnių, draugiškesnių aplinkai transporto priemonių yra galimybė rinktis vien elektra varomą automobilį. Tai puikūs miesto automobiliai, nors įveikti ilgesnius atstumus elektromobiliu gali būti sudėtinga. Moderniųjų mašinų savininkai teigia pajutę taupesnį mašinos išlaikymą, tačiau problema esanti ta, kad daugėjant elektromobilių stinga jų įkrovimo stotelių.

Klaipėdos rajone yra tik dvi elektromobilių įkrovimo stotelės. Viena jų – Savivaldybės aikštėje.

Be paskatos – mažiau pirkėjų

Naujų elektromobilių kainos apytiksliai svyruoja nuo 31 tūkst. iki beveik 38 tūkst. eurų. Nuo 2020 m. balandžio 20 d. iki 2021 m. vasario 1 d. fiziniai asmenys, perkantys naują M1 klasės elektromobilį, galėjo gauti net 4 000 Eur dydžio kompensaciją, o įsigiję naudotą elektromobilį – paramą, siekiančią 2 000 Eur. Taip pat papildomai asmenys galėjo gauti

1 000 Eur dydžio kompensaciją už sunaikintą seną transporto priemonę. Nelikus galimybės gauti paramos iš valstybės, sumažėjo ir perkamų elektromobilių kiekis. 2021 m. sausio mėn. dar buvo įregistruoti 36 nauji ir 99 naudoti elektromobiliai, o šių metų vasarį, „Regitros“ duomenimis, jų įregistruota tik 37: 12 naujų ir 25 naudoti elektromobiliai. Tačiau, anot Marijaus Gailiaus, LR aplinkos ministro komunikacijos patarėjo, iki kovo pabaigos planuojama atnaujinti subsidijas elektromobiliams įsigyti pagal parengtą Klimato kaitos programos sąmatą.

Vienas iš Lietuvos Vyriausybės prioritetų – Europos žaliasis kursas, tai veiksmų planas, kuriuo siekiama iki 2050 m. neutralizuoti poveikį klimatui. Elektromobiliai – svarbi žaliojo kurso dalis, nes tai ekologiška transporto priemonė. Skatinant tvaraus transporto plėtrą, Europos Sąjungos fondų lėšomis įrengtose stotelėse net penkerius metus elektromobilio įkrovimo paslauga yra nemokama. Finansiškai skatindama elektromobilių pirkėjus Aplinkos ministerija tikisi, kad po ketverių metų lengvųjų elektromobilių skaičius keliuose ir gatvėse padidės iki 10 proc., o elektromobiliai ir kitos švarios transporto priemonės bus prieinamos kuo daugiau žmonių.

Šeimą sudomino naujovė

„Bangos“ pašnekovas Mindaugas Nekrošius nusprendė pakeisti 2007 m. „Peugeot“ dyzelinį automobilį ir įsigyti naują elektromobilį. Mindaugas sakė, kad šeima propaguoja sveikesnį gyvenimo būdą, stengiasi dėl vaikų ateities, švaresnės aplinkos. „Senasis automobilis vis gesdavo, atsibodo po servisus važinėti, be to, ir techninė apžiūra ėjo į pabaigą. Mane visada traukė naujovės. Kaip tik tuo metu Aplinkos ministerijos Aplinkos projektų valdymo agentūra buvo paskelbusi kvietimą pagal priemonę „Elektromobilių įsigijimo fiziniams asmenims skatinimas“. Apie tai sužinojau internete. Šis kvietimas iš esmės ir lėmė mano apsisprendimą nebežiūrėti į kitu kuru varomus automobilius, o ieškoti elektromobilio“, – apsisprendimo priežastis vardijo Mindaugas. Šeima įsigijo naują „Volkswagen e-UP!“ elektromobilį ir gavo maksimalaus dydžio kompensaciją, nes senąjį automobilį atidavė utilizuoti. „Vasarą visiškai įkrautas elektromobilis nuvažiuoja 300 km, žiemą – apie 40 procentų mažiau. Taip yra todėl, kad įprastiniu kuru varomų automobilių variklis šyla, ir jo šilumos energija naudojama automobilio salono šildymui, o elektromobiliai saloną šildo naudodami akumuliatoriaus energiją“, – paaiškina Mindaugas. Šildymui sunaudojama energija, kuri galėtų būti skirta kelionei. Vis dėlto nors šeima turi du automobilius, pirmenybę teikia būtent elektromobiliui: „Tai maža, manevringa miesto mašina. Esu labai patenkintas. Jei kur važiuojame kartu, tai tik elektromobiliu. „Peugeot“ dyzelinio automobilio 70 litrų kuro baką įprastai tekdavo per mėnesį pripilti du kartus. Tai atsieidavo apie 140 eurų. Įsigijus elektromobilį ir palyginus ankstesnių laikotarpių sąskaitas, per mėnesį sąskaita už elektrą padidėjo apie 45 eurus“, – dėstė Mindaugas. Tačiau ilgesnėms kelionėms elektromobilis nėra pritaikytas. Reikia planuoti laiką, įvertinti tai, kad reikės sustoti įkrauti automobilį. Pavyzdžiui, kelionė iš Klaipėdos į Vilnių užtruko visą dieną: Mindaugas išvažiavo anksti ryte, Vilniuje praleido tik kelias valandas, o grįžo namo vėlai vakare.

Stinga įkrovimo prieigų

Pagrindinė elektromobilių naudotojų problema – nėra pakankamai įrengta įkrovimo prieigų. Yra trys būdai, kaip įkrauti elektromobilį: lėtas, greitas ir itin greitas įkrovimas. Lėtuoju būdu elektromobilį galima įkrauti nuo 4 iki 14 valandų (arba per naktį), tam naudojamas įprastas buitinis elektros kištukinis lizdas, reikalinga tvarkinga elektros instaliacija su įžeminimu. Greitasis elektromobilio įkrovimo būdas sutrumpina krovimo laiką 1–2 valandomis, jei automobilis palaiko tokią funkciją, yra galimybė namuose pastatyti specialią dėžutę, kuri padidins srovės stiprumą ir taip sumažins įkrovimo laiką. Trečiuoju būdu galima naudotis tik itin greito įkrovimo stotelėse: jose elektromobilį galima įkrauti vos per 30 minučių.

Miestuose bei magistralinių kelių ruožuose Lietuvos automobilių kelių direkcija kai kur jau yra įrengusi tiek lėto, tiek greito įkrovimo stotelių. Gargždų mieste yra tik viena stotelė elektromobiliams įkrauti – Savivaldybės aikštėje, tai – lėto įkrovimo prieiga. Kitas artimiausias įkrovimo tinklas Klaipėdos rajone yra prie buvusios kavinės „Kilena“, joje elektromobilis įkraunamas itin greitai. Klaipėdos mieste yra daugiau stotelių, tačiau jos dažniausiai užimtos, atvažiavus negali rasti laisvos vietos, ypač dienos metu.

„Bangos“ pašnekovas M. Nekrošius pasakojo, kad namie elektros stotelės neįrengė: „Kraunu tiesiai iš 230 V rozetės. Esu užprogramavęs, kad pradėtų krauti pigesniu elektros tarifu naktį. Ryte būna visiškai įkrautas elektromobilis.“

Ernesta Badalova, Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Viešųjų ryšių ir bendradarbiavimo skyriaus vedėja, „Bangai“ patvirtino, kad šiuo metu Klaipėdos rajone yra tik dvi minėtos elektromobilių įkrovimo stotelės, o dėl tolimesnės jų plėtros Savivaldybė informacijos neturinti.


TAI ĮDOMU

  • Sekdama pasaulinėmis tendencijomis, išmaniųjų mobilumo paslaugų teikėja „CityBee“ praneša netrukus pradėsianti savo automobilių parką intensyviai pildyti elektromobiliais. Iš viso klientams ketinama pasiūlyti daugiau nei 700 naujų elektra varomų automobilių. Tai yra vienas didžiausių iki šiol vykdytų elektromobilių plėtros projektų Baltijos šalyse.
  • Automobilių dalijimosi bendrovė taip pat skelbia suplanavusi investuoti ne tik į naujos kartos transporto priemones, bet ir į elektromobilių greitojo įkrovimo stotelių tinklo plėtrą Lietuvoje. „CityBee“ ketina įrengti 10 įkrovos stotelių, kurių kiekvienos numatomas galingumas – 300 kilovatų. „CityBee“ elektromobilių įkrovimo stotelių bus įrengta Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, šalia automagistralių ir pagrindinių šalies greitkelių.

Monika CALZONAITĖ

Aut. nuotr.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių