Ketverių metų „Infes“ patirtis Klaipėdos muzikiniame teatre: tradicinėms taisyklėms prieštaraujantys sprendimai ir architektų galvosūkiai statybininkams
Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro pastate tęsiami atnaujinimo darbai. Jau įrengtas pastato konstruktyvas, atlikta didžioji dalis fasado darbų. Pastato viduje atliekami apdailos darbai bei daug iššūkių keliantys technologiniai scenos mechanizmų, apšvietimo įrengimo darbai.
Uostamiesčio Muzikinį teatrą atnaujina generalinis rangovas „Infes“ – 4,16 tūkst. kv. m sklype statybininkai darbuojasi jau ketvirti metai. Kaip sakė Muzikinio teatro vadovo pavaduotojas Naglis Stancikas, 2018 m. vasaros pabaigoje startavęs projektas turėtų būti įgyvendintas kitais metais.
Mikropolių įrengimas: techniką ardė ir į rūsį vežė dalimis
Darbus objekte „Infes“ pradėjo nugriaudama dalį seno pastato bei perkeldama dalį inžinerinių tinklų. Vietoj nugriautos dalies pastatytas dvigubai didesnis pastatas, kuris į viršų kyla 17 m, o į žemę leidžiasi 13 metrų. Ši aplinkybė objektui, esančiam vos per gatvę nuo Danės upės, tapo rizikos faktoriumi. Jau įrengus pamatus ir grindų plokštę bei užbaigus konstruktyvo montavimo darbus, tapo aišku, kad vandeningas gruntas reikalauja papildomų, kardinalesnių nei buvo numatyta projekte, sprendinių. 550 vnt. polių ir pusės metro storio nestabilia tapusią grindų plokštę teko stiprinti papildomai.
„Tam rinkomės kitą technologiją: buvo nutarta viršutinę grindų plokštę surišti su jau esama, naudojant papildomai apie 300 mikropolių. Jiems įtvirtinti reikėjo išgręžti 33 tūkst. skylių, – pasakoja „Infes“ projektų direktorius Mantas Šalčius. – Papildomas grindų plokštės stiprinimas mikropoliais tapo tikru iššūkiu ne vien todėl, kad polius teko įrengti ne statybos pradžioje, kaip tai įprasta, o jau pastačius konstruktyvą, bet ir dėl ribotų galimybių naudoti būtiną techniką – ji tiesiog neįtilpo pro siauras angas. Tad teko ją ardyti dalimis, o įvežus į vietą surinkti. Tokiu pat būdu technika išvažiavo ir pabaigus papildomų mikropolių įrengimą.“
Darbas, M.Šalčiaus žodžiais, priminė skęstančio laivo gelbėjimą.
Fasadas: įspūdingas ir sudėtingai įgyvendinamas
Uostamiesčio centre esantis pastatas atnaujinamas pagal įmonių „Inžinerinė mintis“ ir „Studio GA“ rekonstrukcijos projektą, kuris reikalauja aukšto rangovų profesionalumo. Naujajame priestate atsisakyta senosios architektūros – jis taps moderniu statiniu, tūriu bei masteliu ryškiai kontrastuojančiu su senaisiais pastatais. Naujajame priestate, kur įsikurs dvi žiūrovų salės, suprojektuotos masyvios stiklo plokštumos, banguojantis dinamiškas stiklo pluošto betono fasadas.
„Priestato architektūra nulėmė sudėtingus monolito darbus: daug laužtų, ovalių formų, masyvių konstrukcijų. Plokštės bus gaminamos specialiai šiam pastatui pagal projekte numatytų išlenkimų matmenis. Šiuo metu intensyviai dirbame kartu su projektuotojais ieškodami racionaliausių sprendinių“, – pasakoja M.Šalčius.
Didžioji salė: pasitelkė tiltinę pastolių sistemą
Išlikusioje senojo pastato dalyje svarbiausiu akcentu tapo antrajame aukšte įrengta Kolonų salė. Ji darniai susijungė su holu, esančiu naujajame priestate.
Tokiu būdu senas pastatas ir naujas priestatas susijungė per bendrą atvirą erdvę. Rekonstruojant senąją pastato dalį, rangovų ir projektuotojų laukė sudėtingi sprendimai, nes reikėjo modifikuoti laikančiąsias rekonstruojamo pastato konstrukcijas. Vienas iš tokių sprendimų – 1964 m. statybos pastate visiškai nebuvo vėdinimo sistemos, todėl rekonstruojant svarbu buvo įrengti daug angų ortakiams, tad reikėjo naujų skaičiavimų ir sprendinių.
Naujajame pastate didžiausio dėmesio ir profesionalumo reikalauja Didžiosios žiūrovų salės įrengimas. Tai sudėtingos formos apie 19 m aukščio patalpa, išgaubta visomis kryptimis, su specialiais laiptais, turinti kelis šimtus skylių iš apačios įrengiamam tyliam vėdinimui.
Kad būtų galima įrengti santvaras, kokybiškai vykdyti montavimo, inžinerinių sistemų įrengimo darbus, pasitelkta „Layher FW“ tiltinė sistema, leidžianti turėti iki 28 m laisvą tarpatramį. Sistema yra visiškai integruota į „Layher Allround“ modulinių pastolių sistemą, todėl, naudojant vos kelis specialius elementus, galima įgyvendinti įvairias kombinacijas ir išplėsti modulinių pastolių panaudojimo galimybes. Šiame projekte pagrindinis sistemos pranašumas – didelis laisvas neužstatytas plotas ant žemės ir žymiai mažesnis detalių kiekis, nei naudojant vien įprastas pastolių sistemas.
Kuo sudėtingas Muzikinio teatro įrengimas
„Muzikinis teatras yra sudėtingiausias teatro tipas: čia veikia orkestras, choras, šokėjai, solistai, tad visos inžinerinės sistemos turi tiksliai sąveikauti laike ir erdvėje, – sako Muzikinio teatro vadovo pavaduotojas N.Stancikas. – Čia svarbūs akustikos niuansai, čia turi būti efektyvi, tačiau negirdima vėdinimo sistema, nepriekaištingai turi veikti scenos mechanizmai su trimis aukštyn-žemyn 10 m amplitude judančiomis platformomis – šiuo metu baigiama montuoti apatinė platforma.“
Teatro rekonstrukcijos projektas buvo pristatytas 2016 m., per tą laiką įvyko didelių technologinių pokyčių. Didžiausio pokyčio teatro projekte sulaukė apšvietimo sistemos: suprojektuotą apšvietimą su kaitrinėmis lempomis jau pakeitė šiuolaikinė sistema – brangesnė, bet ilgiau tarnaujanti ir taupanti elektros sąnaudas.
Efektyvesnė nei numatyta vėdinimo sistema bus įrengta požeminiame antrajame aukšte, kur numatyta repeticijų salė, be to, bus įrengtas kondicionavimas tose patalpose, kur jis nebuvo numatytas, bus diegiama rekuperacija. Laikmečio ir situacijų padiktuoti pokyčiai vertė perskaičiuoti ŠVOK sistemą.
Didžiojoje daugiafunkcėje salėje „Infes“ įrengs specialų kintamų akustinių parametrų kiautą, kuris turi ne tik užtikrinti gerą garsą skirtingiems renginiams, bet ir atitikti interjero reikalavimus.
Šio unikalios formos kiauto su specialiais svorio, garso sugėrimo arba atspindėjimo reikalavimais ypatybė – įvairiomis kryptimis judančios plokštės, kurios, esant poreikiui, leidžia keisti garso aidėjimo trukmę ir tokiu būdu vienodai gerai girdėti tiek aktorių kalbą, solisto dainavimą ar chorą ir orkestrą.
Įtampos dėl sudėtingų procesų grįžta unikaliomis patirtimis
„Pastatas sudėtingas ir architektūriškai, ir technologiškai. Teatrai šalyje statomi retai, tad komandai tenka savo jėgomis ieškoti sprendimų. Tai ir sudėtingų formų pastato konstrukcijų betonavimas, masyvių ir didelio tarpatramio metalo bei gelžbetonio konstrukcijų montavimo darbai, kurie reikalauja gero technologinio pasiruošimo ir nepriekaištingo darbų organizavimo“, – sako įmonės projektų direktorius M.Šalčius.
Tokie išskirtiniai darbai, kaip akustinio kiauto įrengimas, iš komandos reikalauja daug, bet grįžta unikaliomis patirtimis.
Iššūkius paverčia sprendiniais
„Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro rekonstrukcijos projektas – išskirtinis įmonės vykdomų projektų portfelyje: ir todėl, kad jis yra vienintelis toks Lietuvoje, ir todėl, kad yra pastatytas vos už 70 m nuo upės, – sako įmonės „Infes“, vykdančios generalinio rangovo funkcijas, vadovas Arvydas Markevičius. – Tad aplinka, kurioje vyksta darbai, kėlė nemenkų iššūkių. Bet mūsų žmonės turi efektyviai veikiančią nuostatą: iššūkius paversti klausimais, į kuriuos reikia rasti atsakymą, rasti geriausią sprendinį. Tai yra mūsų profesionalios, aukštos kvalifikacijos darbuotojų komandos esmė.“
Sudėtingos situacijos, kaip pastebi įmonės vadovas, paprastai yra skirtingos, dažniausiai – tai gerai žino statybų žmonės – netikėtos. Todėl atrama veikti, priimti sprendimus yra „Infes“ misija, kurioje aiškiai sudėliotos sėkmę lemiančios dedamosios: kartu su nuolat tobulėjančia ir vieninga komanda kokybiškai ir profesionaliai teikti paslaugas bei kurti maksimalią vertę, pranokstant klientų lūkesčius ir tampant jų ilgalaike partnere.
„Infes“ nuotr.
Lida Lapkienė, MB „Redakcija plius”