Aistros vairuoti į garažą dar neuždarė

Sako, kad meilei amžius – ne kliūtis. O ar gali amžius pakišti koją vairuotojui? Medikai į šį klausimą atsako vienareikšmiškai – tikrai taip. Dėl suprastėjusios regos, klausos, aukšto spaudimo ir net nekalto polinkio greit užmigti kai kuriems senoliams aistrą vairuoti tenka uždaryti į garažą. Nepaisant to, vairavimo specialistai pensininkų nepeikia ir „stabdžiais“ keliuose nelaiko. VĮ „Regitra“ kadaise irgi neslopino į devintą dešimtį kopiančio vyriškio entuziazmo – jis vairavimo egzaminą išlaikė.

Vyriausias politikas važinėti nepailsta

Kalbėdamas apie vairavimą Klaipėdos rajono savivaldybės tarybos narys Česlovas Tarvydas nė kiek neprimena konservatyvaus mąstymo žmogaus. Šiemet 81-ąjį gimtadienį švęsiantis politikas vairuoja 62 metus ir yra įgijęs visas vairuotojo kategorijas, taigi vairavęs motociklą, autobusą, vilkiką, tarnyboje – gaisrinę. Korespondentei telefonu Č. Tarvydas atsiliepė degalinėje ir sakė baką kuro išvažinėjęs per dvi dienas. „Vakar Kaune, praeitą penktadienį Vilniuje buvau, po Klaipėdą važinėju beveik kasdien. Kol kas nejaučiu vairavimo ribos. Daktarams nė karto nebuvo kilę klausimų“, – tikino vyriausias rajono politikas.

Anot pašnekovo, ypač svarbi gera rega, klausa, reakcija. „Sovietmečiu iki Kauno važiuodamas sutikdavau 1–2 mašinas, net prisnūsti būdavo galima. Dabar eismas daug sudėtingesnis, vairuotojai turi būti vienas kitam pakantūs, – kalbėjo Česlovas. – Per gyvenimą esu patyręs vieną avariją. Krasnojarske per pūgą bakstelėjau kitai mašinai į „užpakalį“. Pažeidimų retkarčiais padarau – apsižioplinu, užsisvajoju ir viršiju greitį. Bet nepykstu, paremiu valstybę baudomis.“ Politikas skaičiavo vien nepriklausomybės metais pakeitęs gal 10 lengvųjų automobilių.

Tikybos mokytoja baudų išvengė

Ilgametė Ateitininkų kuopos globėja ir „Minijos“ progimnazijos tikybos mokytoja Kazimiera Sipienė galėtų papasakoti ne vieną linksmą istoriją, kaip vaikus vežė į tikinčiųjų šventes. Deja, ne spaudai. Jos tikinimu, vaikams patikdavę, kai pati vadovė juos aštuonviečiu parapijos autobusėliu vežiodavo. O štai dabar Kazimiera vairuoja nuosavą šeimos „Toyotą“ ir vargo nemato, nors šiemet jai sukaks 78-eri.

„Kodėl mokiausi vairuoti? Juk labai nepatogu, kai nevairuoji: mane nuvežk, parvežk. Manydavau – vyro nėra namie, mašina stovi, o vairuoti negaliu. Ką, negi aš kvailesnė?“ – prisiminė pašnekovė.

Beveik keturis dešimtmečius vairuojanti Kazimiera kelyje nejaučia įtampos. „Jei žiūrėtume į metus, galbūt vairuoti jau ir nebereikėtų. Bet sveikata nesiskundžiu: rega, klausa, orientacija yra gera, sąnariai neskauda, vairuoju be akinių. Mokykloje kasmet turėdavau tikrintis sveikatą, gydytojai priekaištų neturėjo“, – tikino ji. Pedagogė sakė nesanti karštakošė, tad ir kelyje nesiblaškanti. Visgi greičio pedalą kartais spusteli stipriau, jei kelias pustuštis. Avarijų per vairavimo stažą nepatyrusi, už pažeidimus nė karto nebausta K. Sipienė policijos pareigūnų buvo sustabdyta vos kartą. Tai nereiškia, kad į gatvę ji važiuoja retai. Neseniai vyko į ateitininkų rekolekcijas Telšiuose, o anksčiau dažnai važiuodavo į Mažeikius, Papilę, Skuodą ir kt.

Senjorai – paklusnūs mokiniai

VĮ „Regitra“ dalijasi įdomia statistika: iš visų pernai lengvojo automobilio vairavimo egzaminą išlaikiusių žmonių, 45-erių metų ir vyresni asmenys tesudarė 3 proc. Beveik 20 proc. buvo 25–35 metų ir net 75 proc. priklausė jauniausiai vairuotojų grupei – nuo 18 m. 2015 m. egzaminą išlaikiusiam vyriausiam vairuotojui buvo 66-eri.

„Regitros“ Klaipėdos filialo vairuotojų egzaminavimo vyresnysis specialistas Gintautas Nagelė pastebi, kad vyresnio amžiaus gyventojus gauti teises skatina noras patogiau organizuoti buitį: „Išmokti vairuoti ateina moterys, netekusios savo sutuoktinio, kuris vairavo šeimos automobilį. Klaipėdoje dar tokia specifika, kad dalyvauti kelių transporte atsiranda noras pensinio amžiaus jūreiviams: laiko yra, tad norisi patogiau iki sodo, pas artimuosius, paturistauti.“

Pasak specialisto, palyginti su jaunimu, vyresnio amžiaus būsimi vairuotojai ne laimę bando, bet rimtai ruošiasi, jaučia didesnę atsakomybę, kelia sau didesnius reikalavimus ir labiau įsiklauso į egzaminuotojo patarimus. „Mane žavi vyresniųjų atkaklumas. Antai neseniai inteligentiška moteris užsispyrė ir iš penkto karto jai pavyko susidoroti su stresu“, – pasakojo G. Nagelė.

Pašnekovas prisiminė ir 37-erių metų moterį, kuri rezultatą pasiekė tik iš 10 karto – psichiatrės darbą dirbusi egzaminuojamoji pati pripažino, kad sunkiai valdė stresą.

Pernai vairavimo egzaminą „Regitroje“ laikė per 123 tūkst. šalies gyventojų. Iš jų teisės vairuoti susigrąžinimo siekė beveik 11 tūkstančių.

Medikams pažada neužmigti

„Regitra“ jau kurį laiką skelbia, kad nuo 2017 m. vasario nebegalios senojo pavyzdžio popieriniai vairuotojo pažymėjimai. Taigi juos keisti, o tuo pačiu ir sveikatą tikrintis privalės daug garbaus amžiaus vairuotojų. Gargždų ligoninės profilaktinių apžiūrų kabineto gydytoja Domicelė Lūžienė patikino, kad dėl to pacientų srautas jau išaugęs. Dalis pensinio amžiaus vairuotojų, turėjusių kelias kategorijas, dėl amžiaus beprašo vairuoti lengvąjį automobilį.

Nepaisant to, sveikatos patik­rinimas netampa paprastesnis. „Asmuo siunčiamas akių ligų, ausų, nervų, psichiatro konsultacijai. Jeigu yra poreikis, gydytojų komisija skiria siuntimus pas kardiologą, endokrinologą ir kt. Būna įvairių niuansų: regos, padidėjusio kraujospūdžio, širdies ritmo sutrikimo, cukraligės, epilepsijos. Kiti turi psichikos sutrikimų“, – vardijo D. Lūžienė.

Įdomu tai, kad nuo šių metų pacientai turi pasirašyti sąžiningumo deklaraciją, kuria patvirtina turintys arba neturintys kvėpavimo bei miego sutrikimų.


KOMENTARAI

  • „Dažnai vyresniems vairuotojams pratęsiame teisę vairuoti B kategorijos transporto priemones, bet nepratęsiame sunkvežimių, tralų, autobusų ir kt., nes patys nebenori. Įrašome, kad vairuoti gali tik mėgėjiškai, bet ne pagal darbo sutartį arba, kad važiuoti gali tik dieną, su akiniais, tam tikru greičio apribojimu ir pan. Bet esminis klausimas, kas į tai kreipia dėmesį? Policijos pareigūnai sustabdę vargu ar kada yra paprašę sveikatos pažymos, tikrinę, ar žmogui medikai leido važiuoti tokiu greičiu. Dažnas pažymos net nesivežioja“, – realybės neslėpė medikė D. Lūžienė. Vairuotojų sveikatos pažyma reikalinga „Regitroje“. Pirmosios grupės vairuotojams (B kategorija) iki 55 metų amžiaus sveikatą tikrintis reikia kartą per 10 metų, nuo 56 iki 69 metų – kas 5 metus, nuo 70 iki 79 metų – kas 2 metus, nuo 80 metų – kartą per metus. „Pasitikrinančių kas metus ar dvejus yra vienetai. Nemaža dalis pacientų, keičiančių senas teises į naujas, net nežino, kur senoji pažyma. Sveikatą jie būna tikrinęsi vidutinio amžiaus ir net pamiršę, kur tas dokumentas. O iš tiesų jį reikėtų vežiotis mašinoje“, – pasakojo D. Lūžienė.
  • Vairavimo mokyklos „Vairika“ vadovas Vytautas Toleikis „Bangai“ pasakojo prieš keletą metų vairuoti mokęs 1942 m. gimusį vyrą. „Teoriją išmoko, bet su vairavimu nesusitvarkė. Neužteko įgūdžių, kad tokio amžiaus galėtų po Klaipėdą važinėti. Visgi manau, kad turintieji užsispyrimo gali išmokti. Pernai mokėsi jau pensinio amžiaus moteris. Įdėjusi pastangų vairavimo egzaminą išlaikė iš 3 ar 4 karto“, – prisiminė jis. Instruktorius nelinkęs suversti kaltės ant vairuotojų amžiaus: „Ir jauni daro tokių pat klaidų. Tačiau vyresniame amžiuje reakcija tampa uždelsta ir dėl to sudėtinga vienu metu atlikti kelis veiksmus: valdyti automobilį, stebėti ženklus ir greitai priimti sprendimus. Pagyvenusieji mokydamiesi jaučia didesnę įtampą.“

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių

Skip to content