Abituriento lėktuvus į padangę kelia radijo bangos

Kai gargždiškis Mindaugas Grimalis kur nors į orą pakelia savajį radijo bangomis valdomą aviamodelį, jį apspinta smalsuolių būrys. Jų klausimus abiturientas žino mintinai, tad ir atsakymus turi paruošęs: „skrenda toli“, „ore išsilaiko iki penkių minučių“, „ne, į jį benzinas nepilamas“. Tačiau tie, kurie vaikino pomėgį pultu pilotuoti tokį lėktuvą palaiko keistu, vėliau keistuoliais pasijaučia patys. Mat tai jie nieko nežino apie radijo aviamodelius, kurių virtuozai jiems išleidžia tūkstančius ir net kaunasi pasaulio čempionatuose.

Pradžia – Laisvalaikio centre

Radijo bangomis valdomų modelių istorija Lietuvoje siekia 20-ojo amžiaus 4-ąjį dešimtmetį. Tačiau vyrų, pamišusių dėl tokių prietaisų – lėktuvų, automobilių, laivų ir kt., – galimybės su technologijų raida gerokai prasiplėtė.

„Vaivorykštės“ gimnazijos abiturien­tas Mindaugas radijo aviamodeliais susidomėjo gal dvylikos. Įvairiausių kartoninių modelių konstravimu jis pirmiausia užsikrėtė Gargždų vaikų ir jaunimo laisvalaikio centre, kur lankė Prano Sungailos vadovaujamą stendinio modeliavimo būrelį. Kartoninius modelius jis galop iškeitė į valdomus radijo bangomis. Tiesa, dauguma jų pagaminti iš polistirolo ir sveria tik dešimtis ar šimtus gramų.

„Žmonės mano, kad aviamodelį valdyti labai paprasta. Tačiau galiu prisipažinti, kad mano pirmasis skrydis truko gal dvi sekundes. Perprasti valdymą radijo bangomis veikiančiu pultu padėjo speciali kompiuterinė programa. Jei dabar kas nors paklausia, kaip kreipiu pulto svirteles atlikdamas vieną ar kitą manevrą, negaliu atsakyti – tai darau nemąstydamas“, – pasakojo M. Grimalis.

Jaunuolis yra profesionalus aviamodelių pilotas, nors profesionalų kategorijoje jis save dar laiko pradinuku. Šiuo metu jo aistra – ne tik modelių valdymas, bet ir konstravimas.

Gargžduose tokie trys

Šiuo metu Mindaugas ore valdo dviejų kategorijų lėktuvus – pilotažinius ir akrobatinius. Kol kas brangiausias ir profesionaliausias jo aviamodelis – „Arrow V6“ akrobatas. Vos 160 gramų sveriantis polistirolinis modelis ore sklando „šokdinamas“ pagal muziką. Anot aviamodelių specialisto, varžybose muzika ypač svarbi – lėktuvą būtina manevruoti preciziškai, ritmingai ir per daug nekartojant skraidymo judesių. Ore lėktuvas išsilaikyti turi ilgiau kaip dvi minutes. Savąjį aviamodelį M. Grimalis valdo pagal paties sumiksuotą muziką. Jo „Arrow V6“ kūrėjas – Mindaugo autoritetas Donatas Paužuolis. Šis lietuvis yra tapęs šios sporto šakos pasaulio čempionu.

Pilotažiniai aviamodeliai varžybose gauna kitokią užduotį – jais galima išgauti įvairias figūras, pavyzdžiui trikampį, kvadratą, kilpą ir kt. Figūras reikia atlikti kuo tiksliau. Mindaugo pilotažinis aviamodelis „Spies“ tesveria 85 gramus.

Trapūs aviamodeliai skirti skraidyti patalpose. Todėl vaikinas džiaugiasi žiemą galintis treniruotis „Vaivorykštės“ gimnazijos sporto salėje.

Kiek kitokius pilotažinius modelius vaikinas išbando gryname ore. Bemaž 5 kg svorio mediniai lėktuvų modeliai su 170 cm sparnais taip pat valdomi radijo bangomis. Tačiau juos vaikinas pilotuoja Klaipėdos aerodrome, mat jų važiuoklė turi atsispirti nuo pakilimo tako. Čia Mindaugas susipažino su dar dviem gargždiškiais aviamodelių fanatikais Gyčiu Gabšiu ir Rimantu Viskontu. Daugiau bendraminčių mieste jie nėra sutikę. Mindaugas nedaug girdėjęs ir apie tokiais lėktuvais susižavėjusias merginas. Bendraminčiai kažkada dalijosi žiniomis, kad pomėgis yra pakerėjęs vieną prancūzaitę.

Planuose – aviacijos inžinerija

M. Grimalis per sezoną dalyvauja bent trijose aviamodelių pilotų varžybose. Vasarį jis vyks į kelias vietinio lygio ir tarptautines varžybas bei Lietuvos čempionatą. Pernai šalies čempionate jis pelnė trečiąją vietą akrobatinėje kategorijoje ir ketvirtąją – kompleksinėje pilotažo.

Visgi vaikinas apgailestauja, kad sporto šakai skiriama mažai dėmesio ir išlaidas dažniausiai tenka dengti iš tėvų kišenės. Vienas iš jo aviamodelių atsiėjo bemaž 600 Lt, o daugumai lėktuvų tinkančiam valdymo pultui teko atseikėti 400 Lt. Jis viliasi, kad atsiras galinčių paremti bent keliones į varžybas.

Juolab kad Mindaugui aviamodeliai – pomėgis, nuo kurio vargu ar pagis. Kilti į padanges tikru lėktuvu neplanuojantis gimnazistas norėtų rinktis meistrišką specialybę – aviacijos inžineriją.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių