Pasaulį užkariauja C karta. Susipažinkime

Kartų kategorizavimas žinomas veik kiekvienam. Jis – lyg sufleris potencialiems darbdaviams formuojant komandą ir skirstant užduotis, švietimo sistemos atstovams – parenkant ugdymo turinį ir formas, rinkodaros strategams – dėliojant taktinius veiklos sprendimus, priklausančius nuo vartotojų elgsenos pokyčių.

Kartų žemėlapyje įprastai suraitomi brandžiosios (gimusieji 1933–1945 m.), kūdikių bumo (gimusieji 1946–1964 m.), X (gimusieji 1965–1976 m.), Y (gimusieji 1977–1998 m.), Z (gimusieji 2000–2010 m.) ir Alfa (gimusieji po 2010 m.) kartų pavadinimai.

Į jų gretas taikosi ir dar viena – C karta. Tik šiai, kitaip nei visoms iki šiol žinomoms, netaikomas griežtai apibrėžtas gimimo datos parametras.

Braižydami C kartos bruožus praktikai ir teoretikai linkę akcentuoti elgseną, kurioje ir užkoduotas kartos pavadinimas. Turinys (angl. content), kūryba (angl. creation), ryšiai (angl. connections) ir pasirinkimas (angl. choice) – taip išrikiuojamos C kartos kasdienio gyvenimo dedamosios, pastebima, dažniausiai formuojančios Z ir Alfa kartų dienotvarkę.

Pirmiausiai joje išskiriamas turinys – kuriamas, publikuojamas ir transliuojamas socialiniuose tinkluose bei kitose skaitmeninėse platformose. C karta neįsivaizduoja savęs kaip pasyvios auditorijos, kuri tik žiūri, klauso, skaito, bet nedalyvauja. Tai paaiškinimas, kodėl socialiniai tinklai sprogsta nuo kasdienį mūsų gyvenimą iliustruojančių filmuotų vaizdelių, kartais ironiškų, kartais skatinančių susimąstyti, kartais paviršutiniškų ir beprasmių.

Vieniems toks turinio kūrimas – saviraiška ir būdas kurti asmeninį įvaizdį viešumoje, kitiems – pragyvenimo šaltinis, tretiems – kasdienės rutinos paįvairinimas. Bet kuriuo atveju turinio kūrimas pareikalauja autoriaus kūrybiškumo: įtaigiai parašyti, įdomiai nufilmuoti, dinamiškai sumontuoti ar sumaketuoti. Štai ir atsakymas, kaip šiuolaikinės medijos skatina C kartos kūrybiškumą ir kodėl skaitmeninėje erdvėje klesti įvairių mokamų ir nemokamų programų, platformų ir įrankių turiniui kurti.

Į šiuolaikines medijas įnikę C kartos atstovai dažnai įvardijami kaip vienišiai. Tačiau tik kalbant apie tiesioginį bendravimą. Virtualioje aplinkoje jie turi begalę draugų, priklauso įvairiausioms bendruomenėms ir grupėms.

Pastarųjų poveikis C kartos sprendimui pirkti ar vartoti – milžiniškas. Prieš perkant prekę ar renkantis paslaugą būtinai konsultuojamasi su „savais“. Jau išbandžius pirkinį negailima laiko atsiliepimų kūrimui ar vaizdo demonstracijoms, kaip jis panaudotas, ką galima patobulinti, kam rekomenduojamas. Tokie yra C kartos vartojimo ir pasirinkimo įpročiai, tampriai susieti su komunikavimo pokyčiais.

Labai taikliai C kartą apibūdinančius įpročius ir bruožus apibendrina Stokholmo verslo mokyklos profesorius dr. Evertas Gummessonas, pavadindamas šią kartą ateities vartotojais, kurie mėgaujasi skaitmeniniu gyvenimu.

Toks mėgavimasis vyresnės kartos atstovus neretai varo į neviltį dėl nuošalin nustumiamo tiesioginio bendravimo ir įnikimo į virtualų pasaulį. Pedagogus speičia į kampą ieškoti naujų mokymo formų ir metodų. Rinkodaros atstovams tai iššūkis, keičiantis požiūrį į reklamos svarbą, prekės ženklų kūrimo politiką, klientų pažinimą.

Atrodo, dėl C kartos – vieni nepatogumai. Nelabai patogu pripažinti, kad ir patys priklausome tajai C kartai – nesvarbu, kada gimėme ir kiek mums metų.

Turite paskyrą „Facebook“ socialiniame tinkle ir nesibodite ten publikuoti savo pastebėjimų bei komentarų ar kasdienos akimirkų? Apsiperkate internetu, o gal net dabar taip madingų tiesioginių transliacijų iš prekyviečių metu? Bent kartą dalyvavote nuotoliniuose mokymuose ar diskusijoje? Atrodo, rimtai pretenduojate į C kartos gretas.

Laura SĖLENIENĖ

Žurnalistė, komunikacijos specialistė, lektorė

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių