Prekių kainų augimas 2022 metais: tyrimai rodo, jog brango visi dažniausiai įsigyjami maisto produktai

Maisto produktų kainų augimas tapo viena aktualiausių ekonomikos temų 2022-aisiais. Norintiems sužinoti kainų pokyčius per pastaruosius metus, slapto pirkėjo ir rinkos tyrimų agentūra SeeNext pristato dažniausiai įsigyjamų prekių kainų analizę ir atskleidžia,kurių produktų kainos praėjusiais metais didžiausiuose prekybos tinkluose kito labiausiai.

Metinė ataskaita rodo, jog per 2022 metus bendra prekių krepšelio kaina labiausiai išaugo „Rimi“ prekybos tinkle (38,83 %), mažiausiai – „Iki“ prekybos tinkle (23,27 %). Likę prekybos tinklai išsidėsto taip: „Norfa“ (+24,77 %), „Maxima“ (+32,49 %) ir „Lidl“ (+33,11 %).

Susumavus visų metų tyrimų rezultatus, analizė atskleidžia, jog pigiausiai vartotojai galėjo 2022 metų sausio mėnesį „Lidl“ prekybos centre (16,28 €), brangiausiai – gruodžio mėnesį „Maxima“ prekybos tinklo parduotuvėse (21,86 €).

Kainų pokyčių per metus ataskaitą pristatanti agentūra atskleidžia, jog 2022-aisiais prekių krepšelio kaina augo visuose prekybos tinkluose. Atlikta analizė leidžia išskirti konkrečius produktus, kurių kaina visuose prekybos centruose metų laikotarpiu kilo daugiau nei dvigubai: tokie kainos pokyčiai fiksuoti perkant pigiausius bananus, spagečius, cukrų, saulėgrąžų aliejų, batoną, šviežią viščiuką broilerį, šviežią pieną maišelyje ir grietinę. Daugiausiai, daugiau nei dvigubai, pakilo batono kaina prekybos tinkle „Norfa“ (105,26 %) ir spagečių kaina „Rimi“ (104,55 %).

Analizėje buvo tiriami 2022-ųjų metų duomenys iš 12 kiekvieną mėnesį vykdytų tyrimų, kuriuose lygintas 14 pigiausių dažniausiai įsigyjamų prekių krepšelis, kurį sudarė: bananai (1 kg), ), bulvės (1 kg), batonas (300 g), makaronai spagečiai (400 g), birūs ilgagrūdžiai ryžiai (800 g), saulėgrąžų aliejus (1 l), baltasis cukrus (1 kg), šviežias viščiukas broileris (1 kg), grietinė indelyje (30% riebumo, 400 g), šviežias pienas maišelyje (2,5 % riebumo, 0,9 l), varškė (9 % rieb., 180g), mineralinis negazuotas vanduo (1,5 l), šviesus alus be užstato (~5 %, 1 l), degtinė be užstato (38-40 %, 0,5 l). Tyrimai vykdyti Vilniuje ir Kaune penkiuose didžiausiuose šalies prekybos tinkluose – „Maximoje“, „Rimi“, „Norfoje“, „Iki“ ir „Lidl“.

Metinės analizės duomenys:

2022 metais buvo įvykdyta 12 prekių krepšelio pirkimų. Produktai buvo įsigyti 2022 metų sausio 18 d., vasario 11 d., kovo 15 d., balandžio 5 d., gegužės 1 d., birželio 7 d., liepos 5 d., rugpjūčio 27 d., rugsėjo 23 d., spalio 25 d., lapkričio 24 d. ir gruodžio 19 d. Ataskaitoje lyginami kainų pokyčiai tų produktų, kurie metų laikotarpiu dalyvavo tyrime visus 12 mėnesių. Lyginant prekių kainų pokyčius ir svyravimus skirtingais mėnesiais, kainos svyravimas buvo apskaičiuojamas iš didžiausios analizuojamu laikotarpiu užfiksuotos produkto kainos atimant mažiausią analizuojamu laikotarpiu užfiksuotą produkto kainą.

Kaip skelbia tyrimą atlikusi slapto pirkėjo ir rinkos tyrimų agentūraSeeNext, prieš apsipirkimą prekės nufotografuojamos lentynoje, taip pat užfiksuojamas pirkimo kvitas. Pagal tai analizuojamos ir lyginamos produktų kainos. Be prekės nuotraukos ir įrašo pirkimo kvite apsipirkimas nėra įskaitomas analizėje. Jei prekybos vietoje nepavyksta rasti nurodytos prekės, jos ieškoma kitoje tokio paties tipo parduotuvėje. Nepavykus rasti ir kitoje parduotuvėje, perkama alternatyvi prekė. 

Prekių krepšelis sudarytas taip, kad jame esančius produktus galima būtų objektyviai palyginti – prekės yra tokių pačių charakteristikų, maksimaliai panašaus išfasavimo, tokio paties pakuotės tipo. Tai leidžia tyrime lyginti nurodytas charakteristikas turinčius pigiausius produktus, kuriuos galima rasti visuose prekybos tinkluose. Pabrėžiama, kad atskiruose prekybos centruose yra tikimybė rasti pigesnių tos pačios kategorijos (bet skirtingų charakteristikų) produktų.

Anot SeeNext, tyrimo metu nebuvo naudojamos lojalumo ar nuolaidų kortelės, taip pat neįskaičiuojamas depozito mokestis. Produktų kainos nurodytos be nuolaidų ir skaičiuotos pagal kainas, nurodytas pirkimo kvite. Prekių, kurioms buvo taikytos nuolaidos, kainos perskaičiuotos pagal pirmines produktų kainas įrašytas pirkimo kvite. Atvejais, kai kaina iki nuolaidos nenurodoma pirkimo kvite, bet matoma kainolapyje, skaičiavimuose panaudojama kainolapio, o ne pirkimo kvito kaina. Jei kaina iki nuolaidos nėra nurodyta nei pirkimo kvite, nei kainolapyje ir jos neįmanoma nustatyti, skaičiavimuose panaudojama pirkimo kvite atspausdinta ir už produktą sumokėta kaina. Jei įprasto (be akcijos) kainolapio kaina skiriasi nuo kainos, nurodytos pirkimo kvite, fiksuojamas kainos neatitikimas tarp kainolapio ir pirkimo kvito.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių