Žvyrkelių būklė rajone išsekino vairuotojų kantrybę

Dovilų pagrindinės mokyklos mokyklinio autobuso vairuotojas Edmundas Mickus prisipažįsta nebetekęs kantrybės ir visų mokyklinių autobusų vairuotojų bei suinteresuotų kaimų gyventojų vardu dėl apgailėtinos rajono žvyrkelių būklės kreipėsi į Klaipėdos rajono savivaldybę, parašė kreipimąsi ir žiniasklaidai.


Gadinama technika
Edmundas vairuoja Dovilų pagrindines mokyklos mokyklinį autobusą Dovilų seniūnijos žvyrkeliais, kurie seniūnijoje, anot jo, jau nebe apgailėtini, o tiesiog baisūs. „Žvyrkeliais kiekvieną dieną susumavus nuvažiuojame netoli šimto kilometrų. Kad ir kaip saugome autobusus, sąskaitos važiuoklės remontui, vien pasiruošimui techninėms apžiūroms, kurios pagal Vyriausybės nustatytą tvarką autobusams vykdomos kas šeši mėnesiai, pasiekia tūkstantines sumas, o kur dar einamieji remontai, kai technika lūžta tik dėl blogos, tiesiog eksploatacijai netinkamos kelių priežiūros“, – rašo autobuso vairuotojas.
Anot jo, nuo 2021 m. rugsėjo mėn. iki šių dienų žvyrkeliai iš Dovilų į Lyverių kaimą, iš Šiūparių į „Aisės“ sodininkų bendriją, žvyrkelio per Medsėdžius tęsinys, žvyrkelis į Lėbartus ir tęsinys į Kiškėnus, žvyrkelis į „Tolupio“ sodininkų bendriją, į Birbinčių kaimą buvo greideriu aplyginti tik tris kartus ir tai vienas iš jų buvo visiškai bevaisis, nes greideriavimas buvo atliekamas lyjant ir jau antrą dieną visas kelio paviršius išmuštas duobėmis. „Šiuo metu minimi žvyrkeliai yra tokie duobėti, kad važiuoti aukštesne nei antra pavara neįmanoma. O važiuojame kiekvieną dieną po tris kartus, veždami vaikus. Dėl to kyla pavojus ne tik transporto priemonei, bet ir vaikų sveikatai bei pačiam vairuotojui, tampa aktuali stuburo traumų galimybė“, – pastebi E. Mickus.


Įžvelgia neūkiškumą
Pasak vairuotojo, viešai prieinamoje informacijoje skelbiama, kiek Savivaldybės biudžete skiriama lėšų keliams tvarkyti. „Peršasi išvada, kad skiriamų lėšų žvyrkelių tvarkymui bent iki pakenčiamos eksploatacijos lygio turėtų užtekti. Tad klausimas: kas trukdo palyginti nors duobes? Kai kreipiamės į Dovilų seniūnę, ji reguliariai pažada kelius greideriuoti, bet mes jau akis pražiūrėjome belaukdami to greideriavimo. Šiuo laiku nuo lapkričio mėnesio žvyrkeliai greiderio nesulaukė, o duobės vis gilėja, jų daugėja“, – apmaudo neslepia vairuotojas.
Jis rašo laiške, kad pats užaugo prie žvyrkelio Endriejavas–Judrėnai, 7-ajame kilometre. Pėsčiomis kulniuodavo į mokyklą Endriejave kiekvieną dieną (autobusų tada nebuvo) ir tiksliai atsimena, kad beveik kiekvieną žiemą jo minimas žvyrkelis būdavo „pamaitinamas“. „Ir tai vyko gūdžiais sovietų Lietuvos laikais, nesant šalia žvyro karjerų ir neturint savivarčio transporto. Šeštame XX amžiaus dešimtmetyje savivartį transportą dar teturėjo tik išrinktieji“, – prisiminė jis. „Aš tai rašau ne dėl tų laikų nostalgijos, o dėl požiūrio į problemą, kadangi Dovilų seniūnijoje eksploatuojami pagrindiniai žvyro karjerai ir yra nuoširdžiai skaudu, kad šalia žvyrkelio didžiausias karjeras, o žvyrkeliu per duobes neįmanoma važiuoti. Tad „pamaitinti“ žvyrkelius turėtų būti daug pigiau nei kitoms seniūnijoms, tačiau kiek jie yra „maitinami“ – tiesiog juokinga. Nori nenori peršasi mintis, kad tai yra paprasčiausias neūkiškumas“, – savo nuomonę dėsto E. Mickus.


Pokyčių nematyti
Tuo pačiu jis atkreipė dėmesį ir į sodininkų bendrijas „Obelėlė“, J. Basanavičiaus gatvės gale palei karjerą, „Agluonos“ sodininkų bendriją, „Aisės“, „Tolupio“, „Kiškėnų“, iš kur kiekvieną dieną surenkami vaikai ir parvežami po pamokų. „Ten bendrojo naudojimo keliai irgi siaubingai apleisti ir per 30 nepriklausomybės metų ne ką tepagerėjo, negana to daugelyje vietų apaugę medžiais. Su leng­vąja dar pralendama, autobusui gali nubrūžinti ne tik dažus, bet ir papildomą įrangą. Tai aktualu labiausiai sodininkų bendrijai „Obelėlė“, kitur po truputį medžiai, trukdantys važiuoti, genimi“, – pastebi vairuotojas.
Jis sako, jog visi tikisi šiuo kreipimusi į Savivaldybę atkreipti dėmesį į jau piktybiškai įsisenėjusią problemą, taip pat viliamasi, kad tai padės suaktyvinti už kelių priežiūrą atsakingus asmenis ir atkurti kelių eksploatacinę būklę iki padorios būklės, ir taip daug geriau atrodyti ir gyventojų, mokesčių mokėtojų, akyse.
Pirmiausia šį vairuotojo kreipimąsi išplatinome „Bangos“ feisbuko puslapyje, kur sulaukta daugybės atsiliepimų. E. Mickus po kelių dienų apsilankė redakcijoje ir teigė, kad buvo sureaguota, truputį palyginta Kulių gatvė palei karjerus, taip pat pagreideriuotas į „Skinijos“ sodus vedantis keliukas… „Tačiau to negana, žvyrkeliai baisūs, mano kantrybės lašas išseko, kai vienas vaikas autobuse dėl kratymo per duobes, o jų gausybės neįmanoma išvengti, apsivėmė“, – dėstė pašnekovas. Ketvirtadienį gyventojai informavo, kad po intensyvių skambinimų, rašymų, prasidėjo kelio į „Aisės“ sodus greideriavimas.


Žvyruotų kelių – 800 kilometrų
Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Statybos ir infrastruktūros skyrius „Bangai“ akcentavo, kad Savivaldybė ir seniūnijos deda visas pastangas, kad užtikrintų reguliarią žvyrkelių priežiūrą, greideriavimą ar laistymą vasaros laikotarpiu. „Beje, mes esame bene vieninteliai šalyje, kurie tai darome, kad dulkės keltų kuo mažiau rūpesčių gyventojams. Tačiau turime suprasti, kad rajone yra per 800 kilometrų žvyruotų kelių, todėl darbų apimtys yra nemažos. Ypatingas dėmesys, ypač žiemos laikotarpiu, skiriamas būtent keliams, kuriais važiuoja mokykliniai autobusai“, – aiškino Statybos ir infrastruktūros skyrius.
Anot šio skyriaus, greideriuoti žvyrkelius geriausia tuomet, kai jie sausi. Lyjant jokie darbai neatliekami, nes duobėse susikaupęs vanduo ištaškomas automobilių, tuo pačiu paskleidžiant ir užgreideriuotą žvyrą. Žvyrkelių priežiūros kokybė taip pat priklauso ir nuo paslaugas teikiančių rangovų, kurie laimi viešųjų pirkimų konkursus. Jų kontrolę vykdo seniūnai, kurie ne tik sudaro grafiką, kur pirmiausia reikia greideriuoti, bet ir prižiūri, jog rangovai tinkamai šį darbą atliktų, reaguoja į gyventojų prašymus.
Šiemet Savivaldybės biudžete numatyta 20 proc. daugiau lėšų nei pernai žvyrkelių „pamaitinimui“, t. y. jų užpylimui nauju žvyru. Daugiau lėšų numatyta ir kelių asfaltavimui, siekiant mažinti žvyrkelių skaičių.
„Atkreipiame dėmesį, kad sodininkų bendrijų keliais rūpinasi pačios sodininkų bendrijos. Savivaldybė taip pat negali genėti medžių privačiuose sklypuose, todėl prašytume sodininkų supratingumo ir atsakingumo, susitvarkant savo želdinius“, – paaiškino Statybos ir infrastruktūros skyrius.

Gyventojų nuomonės
Silva
: „Kur čia žvyrkelius tvarkys, jei asfaltuotais keliais važiuoji kaip žvyrkeliu… Neišeina jau duobių aplenkti.“
Liudmila: „Vairuotojai greit važiuos kaip Benediktas Vanagas Dakaro lenktynėse – kūlversčiais.“
Giedrė: „Ką bekalbėti apie kelių būklę, jei net aikštelės-keliuko prie Dovilų mokyklos darželio skyriaus nesugeba sutvarkyti. Jau rugsėjį atvykus buvo baisu, o po žiemos – dar baisiau… Ne važiuoji, o supiesi – toks apima jausmas. Pamatyti kelininkus, lopančius duobes šiame rajone, – tai kaip kokioje loterijoje jaučiu laimėti.“
Genutė: „Pasiūlymas – susodinti autobusan Savivaldybės „ponus“, atsakingus už tai, ir pravežti tais maršrutais.“
Neringa: „Ne veltui greiderį vadiname stebuklu.“

KOMENTARAS
Dovilų seniūnijos seniūnė Nijolė ILGINIENĖ:
„Dovilų seniūnijoje prižiūrima 118 km kelių ir gatvių. Atsižvelgiant į kelių būklę bei transporto intensyvumą 2021 m. visi žvyrkeliai greideriuoti 5–9 kartus per metus. Vairuotojo minimi keliai prasčiausiose vietose buvo pamaitinti žvyru liepos ir gruodžio mėnesiais. Dėl nepalankių oro sąlygų bei drėgmės pertekliaus buvo apsunkinta kelių priežiūra rudens laikotarpiu (pavyzdžiui, lapkričio mėnesį buvo tik 2 dienos, kai nebuvo kritulių).
Atsakant į piliečio pastebėjimus, kad keliai greideriuojami šlapi, galime papildyti, kadangi seniūnija gauna daug skundų dėl prastos kelių būklės, todėl suprasdami gyventojų padėtį ir esant bent kiek palankesnėms oro sąlygoms seniūnija organizuoja darbus, kad bent minimaliai pagerintų kelio būklę. Informuojame, kad seniūnija pati neturi technikos kelių priežiūrai, o darbus atlieka rangovai, kurie irgi iš karto neatvažiuoja, kadangi specializuotos technikos turinčių įmonių nėra daug, tai tie patys rangovai prižiūri visų seniūnijų žvyrkelius, todėl būna, kad tenka laukti net kelias dienas.
Jei lauktume tik tinkamų sąlygų kelių priežiūrai, keliai būtų greideriuojami tik visiškai sausi, jų būklė būtų dar prastesnė.
Seniūnija informuoja, kad esant palankioms oro sąlygoms ir pradžiūvus kelio dangoms keliai bus iš karto greideriuojami.“


Agnė ADOMAITĖ
Autorės nuotr.

1 Komentaras

  • Kelias i Tolupio s/b turbut 20 m maziausiai nematė nė vieno m3 žvyro, o greiderio atlikto darbo kokybė dažniausiai pačio žemiausio lygio – o kam kokybiškai dirbti – kontroles gi jokios

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių