Teismas – ne žvėrys, bet emocinių skundų nenagrinėja
Nepatenkinti gyventojai dažnai pasinaudoja galimybe apylinkės teismui apskųsti žemesnių institucijų nutarimus administracinių nusižengimų bylose. Skundžiamasi ne tik dėl paskirtos, bet ir nepaskirtos baudos, kaimyno šuns ir kita. Bet teismui svarbiausia, kad skundas atitiktų teisinius reikalavimus, nes ne bet kokį nepatenkinto žmogaus skundą gali išnagrinėti. Vien tik raštu išliejęs emocijas nieko tikėtis negali.
Nei prašymo, nei motyvų
Administracinių nusižengimų kodeksas (ANK) numato, jog įvairių institucijų, galinčių taikyti administracinę atsakomybę, nutarimais nepatenkinti asmenys gali kreiptis į apylinkės teismą. Skundą galima rašyti pačiam arba prašyti advokato pagalbos. Bet pačiam rašyti – atsakomybė: reikia žinoti reikalavimus, ką nurodyti skunde, kad teismas jį galėtų išnagrinėti. Tik aiškiai surašius skundą priimamas sprendimas dėl nutarimo teisingumo. Bet neretai sulaukiama anekdotiškų raštų, verčiančių šypsotis. Ką teismui daryti, gavus štai tokius skundus?
„Prašau perleisti mano nuobaudą kitam asmeniui, nes nebe man priklauso automobilis, ne aš važiavau“. „Prašau imtis priemonių, kad Savivaldybės darbuotojai tinkamai vykdytų savo pareigas“. „Prašau pasirūpinti, kad šunys būtų iškeldinti“. O kartais žmonės nesuformuluoja jokio prašymo – tik emocijas lieja. Antai vyras skundėsi, kad administracine tvarka nubaustas už greičio viršijimą – 15 eurų bauda, kurią turėjęs sumokėti iki balandžio 15 d. Tačiau prasidėjus karantinui neįgalus gyventojas negalėjo laiku sumokėti, todėl sulaukė nutarimo, kad bauda padidėjo dvigubai. Pasak Klaipėdos apylinkės teismo Gargždų rūmų teisėjos Jurgitos Grigonienės, užuot formulavęs prašymą atsižvelgti į jo neįgalumą, karantino aplinkybes ir prašęs sušvelninti ar neskirti baudos, žmogus liejo emocijas: „Būčiau baudą sumokėjęs po karantino, bet paskyrė dvigubą. Kas jūs per žvėrys esate, kad neįgaliam tokius reikalavimus keliat? Ar man dabar badu dvėsti?“
Teismas gali tik nujausti, kad žmogus nepatenkintas nutarimu, tačiau ko norėtų – neaišku.
Išdėstyti pagal reikalavimus
Teisėjos J. Grigonienės teigimu, per metus gaunama apie 15 proc. skundų, kurių nagrinėjimas stringa. „Teisme kyla painiava dėl skundžiamo nutarimo ar jo dalies esmės, skundo pagrindų bei motyvų, skundo autoriaus prašymo. Dažnai tai galima tik numanyti“, – kalbėjo ji.
ANK 624 str. numatyta, kas skunde turi būti nurodyta dėl ne teismo tvarka priimto nutarimo. Yra formalūs reikalavimai – parašyti raštu, su asmens parašu. Nurodomas teismo, kuriam paduodamas skundas, pavadinimas ir administracinio nusižengimo byla, dėl kurios skundžiamasi. Išdėstoma asmeninė pozicija ar norima procesinius dokumentus gauti elektroninio ryšio priemonėmis. Be to, reikia nurodyti savo adresą, telefoną, elektroninį paštą – teismas bendrauja įvairiomis ryšio priemonėmis.
ANK 642 str. numato visas skundo nagrinėjimo baigtis. Teismas gali palikti nutarimą nepakeistą ir skundo netenkinti arba gali panaikinti nutarimą ir administracinio nusižengimo teiseną nutraukti. Be to, gali panaikinti nutarimą ir paskirti nuobaudą pagal kitą teismo normą, bet gali panaikinti nutarimą ir grąžinti institucijai tirti iš naujo. Taip pat teismas gali panaikinti nutarimą ir pripažinti administracinį nurodymą įvykdytu arba pakeisti nutarimą ir juo paskirtą nuobaudą. J. Grigonienės teigimu, formuluojant prašymą skundas turi atitikti vieną iš minėtų variantų, ką teismas gali daryti. Kartais žmogus kelia alternatyvą – prašo nutraukti administracinę bylą, nes jaučiasi nekaltas, arba bent sušvelninti bausmę. Beje, ne visuomet skaudina piniginė bauda. „Baudą padidinkit – sumokėsiu, bet grąžinkit vairuotojo teises“, – maldavo vieno skundo autorius.
Netikrindami pašto nukenčia patys
Taigi teismas ne bet kokį nepatenkinto žmogaus skundą gali išnagrinėti. „Turime nagrinėti konkretų nutarimą, kuris netenkina, analizuoti neteisėtus, jo manymu, paskyrimo pagrindus ir motyvus“, – teigė J. Grigonienė. Anot jos, problemų dažniausiai kyla skundą parašius pačiam gyventojui.
Skundai paduodami per instituciją (jų yra dešimtys), kuri nubaudė. „Ten atėjęs žmogus iškloja savo nepasitenkinimą ir jam liepia tai išdėstyti popieriuje. Šį raštą ir pristato teismui, nors darbuotojai privalo paaiškinti, kad skundas turi atitikti ANK reikalavimus, – kalbėjo teisėja. – Beje, institucijoms numatyta pareiga priimti skundą ir patiems panaikinti nutarimą, jeigu kyla pagrįstų abejonių.“
Gavęs skundą teismas privalo per nustatytą terminą spręsti dėl jo nagrinėjimo. Gavus netinkamai suformuluotą, neargumentuotą, nemotyvuotą skundą rašoma nutartis šalinti trūkumus arba įspėjama, kad jo nenagrinės. „Žmogus per 20 dienų po nuobaudos paskyrimo gali apskųsti nutarimą, bet dažnai praleidžia terminą. Tačiau skunde nesuformuoja prašymo jį atnaujinti. „Siunčiu darbovietės patvirtinimą, kad aš tuo metu, kai buvo padarytas pažeidimas, buvau Norvegijoje. Ir nežinau, kas jį padarė“, – rašoma viename.
J. Grigonienės manymu, verta pasvarstyti, ar galima pasikliauti savo bendro pobūdžio teisinėmis žiniomis – gal kreiptis pagalbos į advokatą, ypač tais atvejais, kai didesnė piniginė bauda ar skaudesnės kitos pasekmės.
Ji taip pat akcentavo, jog terminai praleidžiami dėl to, kad žmonės netikrina nei savo pašto dėžučių, nei elektroninio pašto. „Apie priimtus nutarimus informuojama elektroninio ryšio priemonėmis. Tai ypatingas palengvinimas, modernumas, – sakė teisėja. – O paštininkai jau nebeatneša dokumentų į namus – įmeta pranešimą į pašto dėžutę, todėl ją reikia tikrinti. Ir negalima teisintis, jog laiku negavo, nes ten nematė. Nurodytu adresu žmogus turi būti pasiekiamas.“
Virginija LAPIENĖ