„Kranto“ progimnazija: urbanistinė sodininkystė kiekvienam
Tvarumas yra svarbus, nes jis atspindi integruotą požiūrį į žmonių, planetos ir ekonomikos sąveiką, kuris leidžia pasiekti ilgalaikę ir tvarią gerovę visiems. Šį rudenį į „Kranto“ progimnaziją dėl tarptautinio aplinkosauginio projekto „DVB iki 2030: Mokymasis gyventi atsparioje ir tvarioje bendruomenėje“, kuriame ji dalyvauja jau antrus metus, atvyko Vokietijos ir Estijos atstovų. Projektą koordinuoja Vokietijos Liuneburgo Leuphana universitetas, finansuoja Vokietijos federalinis aplinkosaugos fondas (DBV).
Veiklos pobūdis – tarptinklinis bendradarbiavimas ir socialinė įtrauktis. Ypatingas dėmesys skiriamas individualioms mokinių lavinimosi veikloms, stiprinti jaunimo vaidmenį šiose iniciatyvose, taip pat mokomasi bendradarbiavimo su įvairiais vietos veikėjais, ypač miestų administracijomis. Tvarumo dilemos siūlo pavyzdines mokymosi galimybes ugdant mokinių ir studentų kompetencijas.
Įrengtos pakeliamos lysvės
Gargždų „Kranto“ pagrindinės mokyklos partneriai – Gargždų seniūnija, V. Gaigalaičio globos namai, VšĮ „Revilita“ ir Kristina Stulginienė, Savivaldybės ekologė, bendraautorė, kuri domisi šios mokyklos įgyvendinamais projektais. Šis aplinkosauginis projektas bei taikoma socialinė įtrauktis yra skirta trims skirtingoms amžiaus grupėms: mokiniams, miesto gyventojams ir vyresniems gyventojams iš V. Gaigalaičio globos namų.
„Kranto“ progimnazija vykdo ir daugiau ekologinių aplinkosauginių veiklų jau nuo 2008 metų, tad spalio 9 d. jai buvo įteikta tarptautinė aplinkosauginė žalioji vėliava. Pagrindinės projekto organizatorės Lietuvoje – direktoriaus pavaduotoja ugdymui Inga Račienė ir pradinių klasių mokytoja Jolanta Gilvonauskienė, kurios pasirūpino, kad viskas vyktų sklandžiai. Projekto vykdymo pradžioje buvo įrengtos pakeliamos lysvės, iš kurių buvo sudarytas progimnazijos pavadinimas „Krantas“. Kartu su Antanu Kontautu, Klaipėdos universiteto lektoriumi, Gargždų „Kranto“ progimnazijos administracija aptarė, kaip efektyviau dirbti komandoje. Šioje mokykloje yra dvi spec. lavinamosios klasės, taigi norėta, kad ir šie vaikai įsitrauktų ir turėtų dar daugiau veiklos negu turi per pamokas. Iš pat pradžių buvo susidurta su sunkumais, apie kuriuos pasakojo pradinių klasių mokytoja, viena pagrindinių projekto vykdytojų, J. Gilvonauskienė: „Susidūrėme su problema, kad užsakymas mažas ir mes negalėjome rasti nei projektuotojų, nei gamintojo, tad paieška buvo tik vykdoma ir galiausiai projektuotojais tapome mes.“
Komandai padėjo pasitikėjimas
A. Kontautas, projekto koordinatorius Lietuvoje, taip pat paminėjo, kad buvo sunku suprasti, kaip jiems įsitraukti į visus šiuos planus. Pagrindinis sunkumas, anot mokslų tyrimų partnerės, vienos iš projekto vadovių Stephanie Drautz, buvo efektingai bendradarbiauti su dalyvaujančiomis šalimis, nes kooperuotis per didelį atstumą kartais tampa keblu. Mat skirtingose valstybėse yra skirtingi įstatymai, nutarimai, biudžetai ir pan. Tačiau labiausiai padėjo šių narių pasitikėjimas vienas kitu ir noras bendradarbiauti kuo sklandžiau.
„Kranto“ progimnazijos bendruomenė iš pat pradžių nupiešė norimą dizainą, pateikė planą įmonei „DEKA skardukas“. Jų pagamintą bandomąją versiją atvyko apžiūrėti ir patikrinti minėtos mokyklos mokiniai, įvairių įstaigų atstovai: I. Mikalauskienė, I. Žiedienė, A. Kontautas, V. Gaigalaičio globos namų gyventojai. Jie realiai išbandė ir įvertino, kaip patobulinti šias lysves, t. y. aukštį, konstrukcijos tvirtumą ir kt. Dėl to pagal poreikį buvo pakeltos konstrukcijos „kojos“, įvertintas tvirtumas ir stabilumas, kad žmogus su vežimėliu įsikibęs nenuverstų gaminio ir pats nesusižeistų, šonuose įrengti kabliukai sodininkystės priemonėms pakabinti. Kad funkcionalumas išliktų visus metus, vienas iš priimtų sprendimų buvo įdėti į lysves lovelius, kuriuos žiemos metu galima iškelti ir įnešti į patalpas, o kai norima, galima vėl išnešti į lauką.
Gargždų „Kranto“ progimnazija pagal projektą pasirūpino augalais, įrankiais bei žemėmis ir apdovanojo savo partnerius. Kad būtų šios veiklos tęstinumas ir ugdoma pažintis su augalais, viena iš klasių vyko į išvyką į Klaipėdos universiteto botanikos sodą ir taip mokiniai išmoko augalus prižiūrėti ir auginti.
Pradinių klasių mokytojos J. Gilvonauskienės klasė, kuriant lysvę bendradarbiauja su fizinę negalią turinčiais vaikais. Taip specialiųjų poreikių turintys vaikai įtraukiami į bendrą ugdymo procesą, todėl Gargždų „Kranto“ progimnazija gauna finansavimą iš Savivaldybės, kad įrengtų liftą. „Kranto“ progimnazijos direktorė Vilija Lukauskienė aktyviai palaiko specialiųjų poreikių vaikų integraciją į kasdieninį mokyklos gyvenimą. Vykdant šį projektą, mokytojams kilo ir daugiau idėjų ateities projektams tvarumo tema.
Danielė DOMEIKYTĖ