Kretingališkiai tėvai mūru stojo už vadovės kompetencijas
„Mes, Kretingalės vaikų lopšelio-darželio tėvų bendruomenė, norime paprieštarauti ir apginti R. Baranauskienę, kadangi tokie „patikrinimai“ neatitinka tikrojo mūsų vadovės įvertinimo“, – tokia nuostata išsakyta antradienį tėvų susirinkime, kuriame dalyvavo ir seniūnas Ž. Narmontas.
Kelių dešimtmečių vadovės patirtis, aukščiausios vadybos kategorijos, pilnos sienos ir spintos padėkos raštų, dalyvavimas projektinėse veiklose o, svarbiausia, vaikų meilė ir tėvų pagarba – šie Kretingalės vaikų lopšelio-darželio direktorės Reginos Baranauskienės nuopelnai sulig viena diena tapo tarsi niekiniai. Nacionalinėje mokyklų vertinimo agentūroje ilgametės ir patyrusios vadovės kompetencijos buvo įvertintos neigiamai. R. Baranauskienei tai užkirto kelią dalyvauti Savivaldybės skelbiamame konkurse minėtos įstaigos direktoriaus pareigoms užimti. Tačiau tėvų bendruomenė mūru stojo už įstaigos vadovę.
Privalo skelbti konkursą
Kretingalės vaikų lopšelio-darželio direktorės R. Baranauskienės karjera pateko ant naujųjų Švietimo įstatymo pataisų aukuro. Pagal minėto įstatymo nuostatas, kurios įsigaliojo nuo šių metų pradžios, švietimo įstaigų vadovų darbo trukmė – penkeri metai, kasmet vertinant jų veiklą. Pasibaigus kadencijai direktorius gali vėl dalyvauti konkurse, nes jo kadencijų skaičius neribojamas. Be to, jei kandidatas per savo kadenciją buvo įvertintas tik gerai ir labai gerai, pakartotinai nebereikia vertinti kompetencijos – jis iš karto patenka į antrąjį konkurso etapą.
Tačiau šiuo metu daugiau kaip 300 Lietuvos švietimo įstaigų direktorių stažas siekia 30 ir daugiau metų, o pusės šių įstaigų vadovai eina tas pačias pareigas ilgiau kaip 15 metų. Pagal pernai priimtas Švietimo įstatymo pataisas vieši konkursai šiemet turi būti skelbiami tų švietimo įstaigų vadovų pareigoms, kuriose dabartiniai direktoriai „sėdi“ 30 ir daugiau metų.
Būtent dėl šio reikalavimo Klaipėdos rajono savivaldybė lapkričio 6 d. skelbė konkursą Kretingalės vaikų lopšelio-darželio direktoriaus pareigoms. Kitąmet pagal minėtas Švietimo įstatymo nuostatas rajono Savivaldybei teks skelbti net 10 konkursų.
Siekdama vadovauti dar vieną kadenciją R. Baranauskienė Nacionalinėje mokyklų vertinimo agentūroje privalėjo įveikti kompetencijų vertinimo kartelę. Tik turint teigiamą įvertinimą galima teikti dokumentus viešam konkursui Savivaldybėje. Tačiau ilgametę, patyrusią vadovę iš Vilniaus pasiekė sukrečianti žinia: kompetencijų vertinimo ribos ji neatitiko.
Per dešimt dienų R. Baranauskienė galėjo apskųsti tokią agentūros išvadą, kuri užkirto jai galimybę dalyvauti Savivaldybės konkurse, tačiau kretingališkė jokio skundo nerašė, nes nebetikėjo, kad po to įvertinimas gali pasikeisti jos naudai. Perlaikyti kompetencijų įvertinimą vėl galima tik praėjus 6 mėnesiams.
Įžvelgė bendrą problemą
Kretingalės vaikų lopšelį-darželį šiuo metu lanko 80 ugdytinių, dirba 23 darbuotojai. Švietimo įstaigos bendruomenė, išgirdusi agentūros vertinimo rezultatus, susitelkė ir 68 asmenys pasirašė kreipimąsi į rajono vicemerę Violetą Riaukienę, Savivaldybės administracijos Švietimo skyriaus vedėją Algirdą Petravičių, Seimo narį Bronių Markauską. Savo rašte tėvai išdėstė lopšelio-darželio pasiekimus, glaudžiai siedami juos su direktorės R. Baranauskienės vadybiniais gebėjimais, aukšta pedagogine kvalifikacija, praktine patirtimi, įvairiais apdovanojimais. Jie akcentavo, kad direktorė yra ne tik švietimo įstaigos vadovė, tačiau ir miestelio bendruomenės pirmininko pavaduotoja, seniūnaitė, aktyvi choristė, organizatorė, dalyvaujanti įvairiose darbo grupėse, siūlanti įdomias idėjas, teikianti ir įgyvendinanti naudingus projektus.
Antradienio pavakarę aktyvių tėvų būrys susitiko su vicemere V. Riaukiene ir Švietimo skyriaus vedėju A. Petravičiumi. Kretingališkiai samprotavo, jog švietimo vadovų vertinimo problema yra peržengusi Kretingalės ribas, ji esanti aktuali visai Lietuvai, nes kaip galima nubraukti ilgamečių vadovų patirtį vienos dienos egzaminu sostinėje? Savivaldybės atstovai susitikime aiškiai ir išsamiai išdėstė teisinius Švietimo įstatymo pakeitimo aspektus, kurie įpareigoja Savivaldybę skelbti viešus konkursus švietimo įstaigos vadovo pareigybėms. Akcentuota, kad pretendentas privalo būti tik nepriekaištingos reputacijos asmuo, kuriam atliktas vadovavimo valstybinei ar savivaldybės švietimo įstaigai kompetencijų vertinimas, kuris apima asmens bendrųjų ir specialiųjų gebėjimų bei žinių, reikalingų vadovavimo valstybinei ir savivaldybės švietimo įstaigai funkcijoms atlikti, vertinimą. Vicemerės ir Švietimo skyriaus vedėjo nuomone, R. Baranauskienės kasdienė pedagoginė veikla, jos reputacija tikrai nekelia jokių abejonių, tačiau šiuo atveju dėl dalyvavimo paskelbtame Savivaldybės konkurse, deja, koją pakišo neigiamas kompetencijų įvertinimas agentūroje.
Rodikliai visur žemi
Švietimo skyriaus vedėjas atkreipė dėmesį, kad R. Baranauskienės nusivylimas dėl kompetencijų įvertinimo nėra išskirtinis reiškinys. Nacionalinėje mokyklų vertinimo agentūroje rengiamame kompetencijų įvertinime 2015– 2017 m. dalyvavo 19 mūsų rajono žmonių, 7 įveikė ribą, šių metų pirmąjį pusmetį dalyvavo 8, o laimė nusišypsojo tik 3, t. y. 38 proc. Panašūs rodikliai yra ir iš kitų Lietuvos rajonų. „Tai, vadinasi, yra pakankamai sudėtinga“, – išvadą daro A. Petravičius.
Seimo narys B. Markauskas trečiadienį „Bangai“ komentavo, kad tikrai domėsis vertinimų problema ir pritaria Kretingalės vaikų lopšelio-darželio tėvų iniciatyvai teikti atitinkamas Švietimo įstatymo pataisas.
Nacionalinės mokyklų vertinimo agentūros tinklalapyje paskelbtais duomenimis, nuo 2017 m. sausio 1 d. iki 2018 m. vasario 6 d. atlikti 393 asmenų, siekiančių eiti švietimo įstaigų vadovų pareigas (toliau – pretendentas), kompetencijų vertinimai. Iš jų 86 pretendentai (22 %) atitiko pakankamo lygio reikalavimus.
Vicemerė R. Riaukienė kretingališkiams darželinukų tėvams susirinkime dėkojo už jų pilietišką požiūrį, iniciatyvumą, gebėjimą vertinti ilgametės įstaigos vadovės talentą. Ji skatino tėvelius nenuleisti rankų ir su Savivaldybės pagalba teikti Švietimo ir mokslo ministerijai, Seimo Švietimo ir mokslo komitetui pasiūlymus, kaip racionaliau organizuoti švietimo vadovų kompetencijų vertinimą.
Tėvų nuomone, kompetencijų vertinimas turėtų būti skirtingo lygio ikimokyklinių įstaigų ir gimnazijų ar mokyklų vadovams, reikėtų trumpinti vertinimo „perlaikymo“ terminą iki 2 mėn.
Šiais metais Kretingalės vaikų lopšelio-darželio direktoriaus pareigoms užimti dėl sudėtingų procedūrų pakartotinai jau nebebus skelbiamas. R. Baranauskienei bus pavesta eiti vadovės pareigas laikinai.
Naujiena: du vertinimo būdai
Kol antradienį Kretingalės vaikų lopšelio-darželio tėvai susirinkime diskutavo dėl kompetencijų įvertinimo tvarkos, pasirodo, kad būtent nuo spalio 31 d. įsigalioja švietimo ir mokslo ministro įsakymu patvirtintas Kvalifikacinių reikalavimų valstybinių ir savivaldybių švietimo įstaigų (išskyrus aukštąsias mokyklas) vadovams aprašo priedas „Vadovavimo valstybinei ir savivaldybės švietimo įstaigai (išskyrus aukštąją mokyklą) kompetencijų vertinimas arba jam prilygintas vertinimas“.
Priede numatyta, kad kompetencijų vertinimas lieka švietimo ir mokslo ministro įgaliotoje institucijoje (dabar tai Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra). Didžiausias pokytis – atsiranda kompetencijų vertinimui prilygintas vertinimas švietimo įstaigų vadovams, kurie vienoje švietimo įstaigoje vadovo pareigas ėjo ne mažiau kaip 20 metų. Prilyginto vertinimo du būdai: dokumentų ekspertinis vertinimas ir pokalbis su pretendentu (jei pretendentas atitiks tam tikras aplinkybes); dokumentų ekspertinis vertinimas ir pretendento veiklos stebėsena darbo vietoje.
Švietimo skyriaus vedėjas A. Petravičius akcentuoja, kad artimiausiais metais mūsų rajono mokyklų vadovai iš esmės galės pasinaudoti tik dokumentų ekspertiniu vertinimu ir pretendento veiklos stebėsenos darbo vietoje būdu. Jo metu du Švietimo ir mokslo ministerijos deleguoti ekspertai analizuos švietimo įstaigos, jos vadovo veiklos duomenis, veiklos dokumentus, įvairias mokyklos ir jos vadovo veiklos vertinimų ataskaitas. Dvi darbo dienas ekspertai stebės vadovo veiklą darbo vietoje, susitiks su švietimo bendruomenės nariais, švietimo įstaigos savininko atstovais.
„Kol kas sunku prognozuoti, kuris kompetencijų vertinimo būdas (Vilniuje ar įstaigoje) geresnis ir efektyvesnis. Laikas parodys“, – pakeitimais neskuba džiaugtis A. Petravičius.
Vilija BUTKUVIENĖ
Aut. nuotr.