„Naminukas“ sėkmingai sveikatinosi S. Kneipo metodu
Sveikata reikia pradėti rūpintis nuo mažų dienų
Vaikų sveikatai gerinti – šalto vandens vonelės, kvepiančių žolelių arbata ir aktyvus fizinis judėjimas, nepamirštant sveikos mitybos. Gargždų lopšelio-darželio „Naminukas“ pedagogai pastebi teigiamus pokyčius: vaikai mažiau serga, atpažįsta vaistažoles, o švenčių metu vietoje saldumynų renkasi sveikesnį variantą.
Vaikams – veiklos ir inventorius
„Projekto metu mokymai apie S. Kneipo metodus buvo ir pedagogams, ir tėvams. Pedagogai įgytas žinias taiko praktikoje kiekvieną dieną. Mūsų darželis „Naminukas“ yra sveikatą stiprinanti švietimo įstaiga, ‒ akcentavo lopšelio-darželio „Naminukas“ direktorė Raimunda Mockuvienė. ‒ Projektas buvo įgyvendinamas visame darželyje, taip pat ir Kvietinių skyriuje ir jau baigsis gegužės 31 d. Pastebime, kad vaikų sergamumas mažesnis. Sebastiano Kneipo metodas apima daug sričių, naudodamiesi tuo galime sėkmingai stiprinti vaikų sveikatą.“
Esą pats vokiečių dvasininkas S. Kneipas labai sirgo, tačiau grūdinimusi išsigydė ligą. Jis išskyrė penkis sveikatinimosi elementus: grūdinimasis (kontrastingu vandeniu, braidant, masažuojant kūną ir pėdas), judėjimas (aktyvi fizinė veikla), sveika mityba, arbatžolių vartojimas ir naudojimas bei harmonija (dėstoma per bendravimą, psichologinio mikroklimato gerinimą, socialinį-emocinį ugdymą, atsipalaidavimą). „Šie metodai buvo taikomi kiekvienoje vaikų grupėje su auklėtojomis visus metus 3 kartus per dieną. Taip pat vaikams buvo organizuojamos papildomos veiklos skatinti fizinį aktyvumą: šokiai, futbolo treniruotės ir mankštos su kineziterapeute. Tėvams tai nieko nekainavo, o atlikus apklausą net 99 proc. tėvų veiklas su treneriais įvertino itin gerai“, ‒ pabrėžė direktorė R. Mockuvienė. Taip pat vaikų fiziniam aktyvumui skatinti iš projekto lėšų įsigyta inventoriaus: interaktyvi laipiojimo sienelė, dviratukų, triratukų, paspirtukų, vasarai – baseinų, psichologo kabinete – šviečiantis pluoštas, burbulinių vamzdžių, sūpynės „lizdas“, sportui – kamuolių ir kt. Kvietinių skyriuje taip pat įsigyta dviratukų, triratukų, priemonių psichologo kabinetuose ir kt.
Gargždų lopšelio-darželio „Naminukas“ teritorijoje auginamos vaistažolės, įrengtas šiltnamis. Darbuotojai ir tėveliai kviečiami atnešti natūralių arbatžolių, grupėse sutikus tėvams vaikai supažindinti su eteriniais aliejais.
Palankesni pasirinkimai
„Naminuko“ pedagogės pasakojo, kad nauda akivaizdi: vaikai turi žinių, atpažįsta, pavyzdžiui, avietes, kiaulpienes, levandų kvapą. Paklausti, ko reikia, kad būtų sveiki, atsako, kad sveikai maitintis. Yra vaikų, kurie vaišindamiesi neima saldainių. Tokių esą yra ne vienas. Pedagogų manymu, tai didelis pasiekimas.
Lina Strelčiūnė, lopšelio-darželio „Naminukas“ logopedė, patikino, kad vaikams labai patinka ugdomoji veikla, projektai, jie įsitraukia fiziškai ir emociškai – tai teikia džiaugsmo. „Darbuotojams tokios šventės, kaip šiandien vykstantis baigiamasis projekto renginys, pagyvina kasdienybę, ypač šiuo laikotarpiu“, ‒ įsitikinusi Lina. Anot jos, S. Kneipo metodika – rankų apsipylimai šaltu vandeniu, aktyvus judėjimas – yra labai naudingi. „Jaučiasi teigiami pokyčiai. Mažiau sergame tiek darbuotojai, tiek vaikai – logopedinėse pratybose susirenka gausus būrys“, ‒ S. Kneipo metodikos naudą minėjo L. Strelčiūnė.
Anot Donatos Žemgulytės, „Naminuko“ mokytojos, projekto metu visus metus buvo parengtas tvarkaraštis, kurio kiekviena grupė turėjo laikytis. „Ryte prieš pusryčius ar po jų darydavome 15‒20 min. mankštelę, lauke išėję užsiimdavome aktyviais žaidimais, atsikėlę po pietų taikydavome kurį nors S. Kneipo metodą: masažuodavomės kamuoliukais, atlikdavome vandens procedūras. Vaikams tai tapo teigiama rutina: jie įprato sportuoti, suprato, kaip jie gerai jaučiasi po aktyvaus judėjimo. Arbatos ragavimas davė ne tik naujų žinių, bet ir potyrių“, ‒ džiaugėsi D. Žemgulytė. Ji minėjo, kad naujos informacijos gavo ir pedagogai: jie klausė paskaitų, pertraukos metu pasivaikščiodavo su šiaurietiškomis lazdomis.
Papildoma veikla
Projekto metu buvo vykdomos papildomos veiklos, skirtos skatinti vaikų fizinį aktyvumą. Vaikai lankė futbolo treniruotes, šokius, sportavo su kineziterapeute.
Šokių mokytoja Skaistė Šikšniūtė projekto metu susipažino su visomis darželio grupėmis. Progresą ji pamatė akivaizdžiai. Iš pradžių kai kurie atėję vaikai net nešokdavo, tačiau po žingsnelį įsidrąsino ir dabar gali šokti net prieš auditoriją. Vaikai šoka net renginiuose. Taip pat kiekvieną pamoką daryti tempimo pratimai. Panašus pasakojimas ir kineziterapeutės, masažuotojos Silvos Talmontienės. Tik laikui bėgant kai kurie vaikai įsidrąsino sportuoti, atlikti pratimus. „Vaikai susipažino su sporto priemonėmis: lazdelėmis, kamuoliais, masažiniais kamuoliukais. Kineziterapijos kabinete yra projekto lėšomis įsigyta laipiojimo sienelė: pradžioje buvo sunku, vaikai neužlipdavo, pavargdavo, jų delniukai parausdavo, o dabar jau viskas gerai“, ‒ pasakojo Silva. Jos nuomone, projektas įvykdytas sėkmingai, nes užtruko ilgesnį laiką. Vaikai spėjo apsiprasti, susipažinti su inventoriumi. Sudarytas veiklų tvarkaraštis skatino laikytis ritmo, visi užsiėmimai buvo įvykdyti. Užsiėmimų metu ji turėjo galimybę pastebėti, kokiam vaikui reikia papildomos pagalbos, apie tai pasikalbėti su tėvais.
Gargždų futbolo klube „Banga“ žaidžianti Monika Grikšaitė teigė, kad vaikai patobulėjo per šiuos metus. Iš pradžių net nežinoję, ką reikia daryti ir kur stovėti, dabar jie žino futbolo treniruotės eigą. „Vaikai sustiprėjo fiziškai, jiems lengviau atlikti pratimus“, ‒ akcentavo Monika. Ji įvardijo ir asmeninę naudą: dirbant su vaikais atsiranda naujų idėjų. Taip pat lankantys lopšelį-darželį „Naminukas“ vaikai atėjo žaisti futbolo ir į „Bangą“.
Pasisėmė naujų idėjų
Baigiamajame vykdomo sporto projekto renginyje praėjusį ketvirtadienį įgytomis žiniomis pasidalinti buvo pakviesti rajono švietimo įstaigų pedagogai. Atvykusios Dovilų ir Priekulės lopšelių-darželių, Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos ir Gargždų lopšelio-darželio „Ąžuoliukas“ pedagogės teigiamai įvertino iniciatyvą ir užtikrino, kad parveš į švietimo įstaigas, kuriose dirba, daug naujų idėjų.
Džiuralda Kavolienė, Priekulės lopšelio-darželio auklėtoja, lankėsi šiame darželyje pirmą kartą. „Turtinga aplinka. Nors teritorija didelė, kiekviena erdvė išnaudota tikslingai vaikų tyrinėjimui, pažindinimui. Veiklos naudingos ne tik vaikams, bet ir mums, mokytojams. Čia atvykusi pasisėmiau idėjų“, ‒ minėjo D. Kavolienė. Ji pasidžiaugė, kad „Naminuke“ stengiamasi tausoti gamtą, mat vaikų tyrinėjimui naudojami neišmesti plastikiniai buteliai, kuriuos esą negaila, kad sutryps ir pan.
Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos priešmokyklinio ugdymo mokytoja Irena Skrabienė pasidžiaugė direktorės Raimundos iniciatyva: „Šiandien filmavau, žiūrėjau, gautą informaciją parvešiu į savo klasę. Susirinkimo metu kalbėsimės su tėvais ir galbūt įsigysime priemonių. Visam darželio kolektyvui linkiu ir toliau plėtoti šią veiklą.“
Kristina Juknaitė-Bartninkė, Gargždų lopšelio-darželio „Ąžuoliukas“ ikimokyklinio ugdymo mokytoja, minėjo, kad svarbu keisti ne tik mitybos įpročius, bet ir gyvenimo būdą. „Šiuolaikiniame pasaulyje labai skubame ir esame atitolę nuo gamtos. Praeiname pro žolę ir nepažįstame, kad čia yra vaistažolė, neatpažįstame paukščių, medžių. Sveikintina, kad tai vyksta darželyje. Vaikai pažinimo būdu artinami prie gamtos. Tai yra tęstinis darbas, yra kur tobulėti, apie ką pagalvoti, ‒ įsitikinusi K. Juknaitė-Bartninkė. ‒ Dažnai girdime nusiskundimų, kad ikimokyklinėse įstaigose vaikai serga. Manau, jeigu tėvai sutinka, tai grūdinimasis yra didelis pliusas. Tokių projektų metu šviečiama ir visuomenė: tėvai daugiau metodų taiko ir namuose.“
Sporto projektas „Sportuojantis „Naminukas“ bendrai finansuojamas Sporto rėmimo fondo lėšomis. Jį administruoja Švietimo mainų paramos fondas. Tikslas – įsigyti būtiną inventorių ir lopšelyje-darželyje „Naminukas“ vaikų fiziniam aktyvumui skatinti bei sveikatos stiprinimui taikyti Sebastiano Kneipo metodą.
Gautas finansavimas – 37 738,39 Eur (iš šios sumos 10 proc. – Klaipėdos rajono savivaldybės prisidėjimas).
Monika CALZONAITĖ
Aut. nuotr.