Šviesoforų pertvarka Gargžduose tebeerzina vairuotojus

Perreguliuota didžiausia Gargžduose sankryža vis dar neleidžia vairuotojams ir pėstiesiems ramiai kirsti kelio. Skundžiamasi iki šiol Gargžduose neregėtomis automobilių spūstimis bei sankryžos ženklinimu, kuris esą net prieštarauja teisės aktams. Kol kas abejotino rezultato šviesoforų pertvarka Klaipėdos rajono savivaldybei atsiėjo 5 700 eurų.

Kamščiai užklupo netikėtai

Dariaus ir Girėno, Klaipėdos ir Kretingos plento gatvių reguliuojama sankryža buvo pertvarkyta praėjusios savaitės pirmadienį. Jau kitą rytą į darbus išskubėję gargždiškiai sustojo neregėtoje automobilių spūstyje. Bene intensyviausia rytais Dariaus ir Girėno gatvė „užsikimšo“ dar posūkyje iš Pušų gatvės. Ne ką geresnis vaizdelis laukė važiuojančiųjų Klaipėdos gatve iš centro pusės. Norintieji važiuoti tiesiai arba sankryžoje pasukti, laukė prie IKI prekybos centro.

Vairuotojai sarkastiškai juokavo, kad dabar Gargždai jau gali lygiuotis į Vilnių – automobilių spūstys kaip sostinėje. Skirtumas tik tas, kad spūstys Gargždus užklupo netikėtai ir kamštyje vairuotojai pirmiausia kurpė pasiteisinimus, kodėl vėluoja į darbą, o jų vaikai – į ugdymo įstaigas.

Vyrams teko apmokyti moteris

Vykdant rekonstrukciją iš esmės siekta apsaugoti kairinius posūkius – t.y. sudaryti galimybę į kairiąją pusę pasukti nepraleidžiant tiesiai važiuojančiųjų. Taip pat uždrausta iš kairės juostos važiuoti tiesiai. Manyta, kad po tokių kompleksinių pakeitimų sankryža taps saugesnė, išaugs jos pralaidumas. Deja, įvyko priešingai.

Klaipėdos rajono PK Viešosios policijos skyriaus viršininkas Gediminas Radzevičius informavo, kad praėjusią savaitę policijos pareigūnai dvi dienas kontroliavo eismą sankryžoje. Visgi, anot jo, rankomis reguliuoti eismo nesiryžta: „Praktika rodo, kad vairuotojai vis tiek nesupranta reguliavimo ženklų. Iš 100 juos teisingai interpretuoja gal 1–2 vairuotojai.“ Anot policijos atstovo, šią savaitę sankryžoje padėtis normalizuojasi.

Apsaugoto kairinio posūkio efekto pasiekti kol kas nepavyksta. Kraštinėje juostoje kairėn sukti tegalintys vairuotojai iš įpročio vis dar lekia tiesiai ir per dieną, vairuotojų pastebėjimu, sukelia dešimtis avarinių situacijų. Į „Bangos“ redakciją praėjusią savaitę paskambinęs gargždiškis Gytis Jonikas pertvarką vadino absurdiška ir juokaudamas įžvelgė tik vieną pliusą: „Pirmadienį buvau populiarus tarp moterų. Prie „Maximos“ atsistojęs gal penkiolikai moterų aiškinau, kaip dabar važiuoti atnaujintoje sankryžoje.“ Susistemintas pastabas atsakingoms institucijoms siunčia ir reguliuojamų sankryžų specialistai.

Brendo du metus

Kelių policijos atstovai, rangovai ir pačios užsakovės – Klaipėdos rajono savivaldybės – atsakingi specialistai ne į visas pastabas linkę atsižvelgti. Tikinama, kad kamščiai laikini, juos kelia vairuotojų nepatyrimas. „Gargždiškiai važiuoja iš atminties, nežiūrėdami į kelio ženklus. Sukantieji į kairę irgi delsia, todėl pirmiausia yra nepripratimo bėda, o tik vėliau – perreguliavimo“, – įsitikinęs Klaipėdos AVPK Kelių policijos biuro vyresnysis specialistas Gediminas Petrušinas. Tiesa, naujojo šviesoforo fazių schemą savo parašu tvirtinęs pareigūnas pastebėjo netikslumą – važiuojantiesiems tiesiai ir sukantiesiems į kairę žalias šviesoforo signalas iš pradžių degė trumpiau nei numatyta schemoje. Apie tai jis informavo rangovus.

Dalis vairuotojų replikuoja, kad ankstesnis šviesoforų ciklas buvęs geresnis ir nieko sankryžoje nereikėjo keisti. Tokią nuomonę atremia Savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas, Saugaus eismo komisijos pirmininkas Vidmantas Buivydas: „Apie tai, kad laikas perreguliuoti šviesoforus, kalbėta jau prieš dvejus metus. Buvo būtina apsaugoti kairinį posūkį, nes atliekant tokius manevrus sankryžoje buvo dažnos avarijos. Jos tebuvo „metalinės“, bet rodė, kad vieta pavojinga.“

Darbų vertė – 5 700 eurų

Klaipėdos rajono savivaldybės administracijos Komunalinio ūkio ir aplinkosaugos skyriaus vyriausiasis specialistas Romualdas Barysas „Bangai“ patikslino, kad UAB „Sankryža“ patikėta pertvarkyti dvi šviesoforais reguliuojamas sankryžas Gargžduose – minėtą Dariaus ir Girėno, Klaipėdos ir Kretingos plento gatvėse bei Janonio ir Klaipėdos gatvių sankryžą. Darbų vertė – 5 700 eurų. „Schema buvo suderinta Saugaus eismo komisijoje su Kelių policijos biuro atstovais ir rangovais. Įvertinę nesklandumus, grąžinome papildomas posūkio rodykles dešinėje šviesoforų pusėje. Taip pat sulaukėme vairuotojų pastabų, kad sustojus prie „Stop“ linijos nesimato šviesoforo, kurio turi paisyti tiesiai važiuojantieji. Dėl to nuspręsta jau šią savaitę kelio ženklus „Stop“ pastatyti arčiau – 5 m prieš sankryžą. Vos tik leis oro sąlygos, bus perbraižyta ir „Stop“ linija“, – aiškino R. Barysas.

Jis pripažino, kad iš pirmo karto nepavykusi sankryžos pertvarka – nemaloni. Dėl to kol kas atidėti planai perreguliuoti J. Janonio ir Klaipėdos gatvių sankryžą. Pastarojoje taip pat planuota pailginti šviesoforų veikimo ciklą, apsaugoti kairinį posūkį.


Specialisto komentaras

Noriu pateikti pastabas dėl rekonstruotos Dariaus ir Girėno, Klaipėdos bei Kretingos plento gatvių sankryžos Gargžduose. Minėtoje sankryžoje atlikta šviesoforų rekonstrukcija. Sankryžų rekonstrukcija privalo būti atliekama pagal tuo metu galiojančius teisės aktus.

Nuo 2012 m. gegužės 1 d. galioja Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2012 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 3-81 (Žin., 2012, Nr. 20-911) patvirtintos Kelių šviesoforų įrengimo taisyklės (toliau – Taisyklės).

Dariaus ir Girėno, Klaipėdos bei Kretingos plento gatvių sankryžoje kairiajam posūkiui ir likusioms kryptims numatyti atskiri šviesoforai. Taisyklių 92 ir 93 punktai nurodo, kaip turi būti įrengti šviesoforai, kai ne visoms eismo juostoms vienu metu uždegami žali šviesoforo signalai.

92.    Jeigu sankryžoje ta pačia kryptimi ne visoms eismo juostoms tuo pačiu metu leidžiamas eismas, būtini:

92.1.    ne mažiau kaip du šviesoforai (su krypties rodyklėmis) apsaugotam kairiajam posūkiui;

<…>

92.3.    ne mažiau kaip du šviesoforai važiuoti tiesiai (paprastai be krypties rodyklių).

93.    Posūkius reguliuojantys šviesoforai įrengiami toje važiuojamosios dalies pusėje, į kurią sukama. Antrą šviesoforą apsaugotam kairiajam ir apsaugotam dešiniajam posūkiui būtina įrengti virš važiuojamosios dalies <…>

Minėtoje sankryžoje po rekonstrukcijos neteisingai įrengti šviesoforai, klaidinantys vairuotojus ir galimai sukeliantys avarines situacijas. Važiuoti tiesiai ir į dešinę įrengtas vienas šviesoforas, kairiajam apsaugotam posūkiui įrengti du šviesoforai – vienas prieš sankryžą, kitas už sankryžos.

Pagal Taisyklių 92 ir 93 p., šviesoforai privalo būti įrengti taip: važiuoti tiesiai ir į dešinę būtina įrengti antrą šviesoforą virš važiuojamosios dalies, o kairiajam apsaugotam posūkiui būtina panaikinti šviesoforą už sankryžos (taisyklės nenumato šviesoforų įrengimo už sankryžos) ir įrengti antrą šviesoforą virš važiuojamosios dalies.

Apie šią situaciją informuota Klaipėdos rajono Savivaldybė ir Klaipėdos rajono policijos komisariatas.

Dalius SANTOCKIS,

Šviesoforais reguliuojamų sankryžų specialistas

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių