Pedagogų kvalifikacijos tobulinimui – šviesos langas į Estiją

Spartėjanti mokslo ir technikos raida, politiniai įvykiai, padidėjusi užsienio kalbų įtaka, mokslų suartėjimas ir persipynimas, aiški riba tarp inteligento vertybių ir dabartinio pasaulio orientacijų skatina pedagogo asmeninę ir socialinę sėkmę, kuriai tiesiog būtina visapusiška žmogiškoji branda ir visų jo asmeninių galių realizacija. Todėl natūrali kvalifikacijos sričių ir formų įvairovė tiesiogiai siejasi ir stip­rina pedagogo norą tobulintis. Juk pedagogas yra pavyzdys ugdytiniams ir daro jiems įtaką net savo asmeninėmis savybėmis bei veikla. Todėl yra svarbios bei ugdytinos įvairiausios pedagogo kompetencijos, įgyjančios viešą raišką, nepaisant to, ar jos tiesiogiai ar netiesiogiai susijusios su konkrečiomis jo einamomis pedagoginėmis pareigomis ir atliekamomis funkcijomis.

Tikslas – pasiekimų gerinimas

Mokinių pavasario atostogų metu Klaipėdos rajono švietimo centras kvietė į organizuojamą Tarptautinį kvalifikacijos tobulinimo seminarą „Rezultatais grįsto mokymo patirtis Estijos švietimo įstaigose“. Tad 44 rajono mokytojai bei vaikų darželių pedagogai leidosi nešami naujų potyrių ir smalsumo srovės. Juolab kad kelionės vadovės, Švietimo centro metodininkės Nomedos Skliuderienės pateikta oficialia statistika, Estijos penkiolikmečiai pagal gamtamokslį raštingumą yra pirmi Europoje ir treti pasaulyje, pagal matematinį raštingumą – devinti pasaulyje, o pagal skaitymo gebėjimus – šešti. Mūsiškės švietimo sistemos ir kiekvieno pedagogo tikslas tas pats – pasiekimų gerinimas stiprinant praktinį mokymą, tad seminaro svarbiausias lūkestis – išsiaiškinti, kaip pasiekiami tokie įspūdingi rezultatai, kaip galėtume pasitarnauti savojo ugdymo proceso efektyvinimui bei rezultatyvumui.

Stebėtis buvo kuo

Luunja, Tartu priemiestis. Pradinių klasių ir dalykų mokytojai suka vidurinės mokyklos kryptimi. Tai mokymo įstaiga, kur nėra žvėriškos konkurencijos ar hierarchijos, tai mokykla, kurioje mokytojai nėra „dramblio kaulo princesės“, bet savo darbų rezultatais, iniciatyvomis jokiu būdu neišblunkantys šalies pažangioje visuomenėje. Čia išsamiai pristatyti Estijos švietimo sistemos ypatumai (vienas iš jų – nemokamas visų 1–12 klasių mokinių maitinimas), patalpų erdvės, atskleisti pagrindinio ugdymo principai, noriai pasidalinta pedagogine patirtimi, mokinių inovatyvių darbų pavyzdžiais, maloniai atsakyta į visus mums rūpimus klausimus. Tuo tarpu rajono ikimokyk­linio, priešmokyklinio bei specialiojo ugdymo pedagogai svečiavosi vaikų darželyje „Midrimaa“, kuris stebino ten dirbančių pedagogų, specialistų ir ugdomų vaikų skaičiaus santykiu grupėje. Akį traukė ne tik išradingos edukacinės erdvės, bet ir ugdymo priemonės – lego konstruktoriai, nešiojamieji kompiuteriai, edukacinės bitutės „Bee Bot“. Nuostabą mūsų pedagogų veide gilino ir darželio auklėtojo minimalus atlyginimas – 1087 Eur.

Kaitai – beribis atvirumas

Išskirtinė viešnagė Talino 21-ojoje vidurinėje mokykloje. Beribis atvirumas kaitai, naujovių įgyvendinimas, kūrybingumas, entuziazmas, perimamumas, platus kultūros spektras, stipri gera valia buvo juntama nuo pirmųjų žingsnių šioje didžiausioje Estijos sostinės, savitos universitetinės architektūros mokymo įstaigoje, nuo pirmųjų mokinių choro atliekamų garbingo pasitikimo dainų akordų. Čia mokosi 1357 mokiniai, dirba 80 bendrojo ir 20 neformaliojo ugdymo pedagogų. Čia mūsų akiai neįprastos ir patogios ugdymo(si), edukacinės ir mokinių poilsio erdvės su mobiliais baldais, žiemos sodu, kaskadomis ramiai tekančiu upeliu. Čia kasmet vis kitai pasaulio šaliai skiriama kultūros savaitė, o mokinių įdomių darbų gausa erdvėse liudija kiekvieną faktą. Čia mokinių mėgstamas neformalus užsiėmimas – robotika – nemokamas ir vykdomas profesionaliai įrengtoje aplinkoje. Čia iš specialistų tirados etatų reikalingas tik psichologo. Čia nėra poreikio nei specialiajam, nei socialiniam pedagogui. Tad nenuostabu, kad mokykla nuolat priima smalsuolius iš visų pasaulio kampelių, savo aukštus įvairiapusius pasiekimus pristato pažangiausių šalių vyriausybių atstovams bei žurnalistams.

Nors nestokojome mokyklos direktoriaus Meelio Kondo ir direktoriaus pavaduotojos Jutos Hirv dėmesio, tačiau ypač malonu buvo aktyviai pabendrauti ir su ekskursijos po mokyklą gidais-mokiniais abiturientais, nuolat besiugdančiais dalykines bei bendravimo kompetencijas. Iš tiesų jie puikiai orientuojasi mokyklos vidaus tvarkos bei sistemos politikoje, yra tikri jos žinovai, reprezentuoja aukštą bendruomenės elgesio kultūrą, asmens erudiciją.

Sunkumai panašūs, sprendimai – kiti

Teisus buvo Aristotelis sakydamas, jog „mąstymo pradžia – stebėjimasis“. O tada, stebint išpuoselėtą bei stilingą aplinką, sumanius mokinius, ugdymo procesą lankantis pamokose, atmintin nejučia atplaukia vieno mokinio skaitytos mintys: „Kaip tapti tikrojo ąžuolo šaka, kaip subrandinti vaisių, išpuoselėti, išsaugoti gilę? Kaip priklausyti tam tikram kamienui, šakomis išraižyti istoriją, o savo šakelėm leisti stiebtis į dangų, skleisti pumpurus ir žaliuoti?“. Lyg to būtų maža, šiuolaikiškai įrengtoje konferencijų salėje minėtos mokyklos vadovas nuosekliai pristato mokyklos istoriją bei ugdymo ir veiklos struktūrą, sritis, pagrindines vertybes, iššūkius, pažangos matavimo, vertinimo ir įsivertinimo instrumentus, kurių vaidmuo didžiulis, nes mokytojų profesionalumo vertinimas ir atlyginimai priklauso nuo mokinių pažangos rezultatų. Mat pedagogų kategorijų Estijos švietimo sistemoje nėra, minimalus atlyginimas – 1150 Eur, vidutinis – 1250–1300 Eur, bazinis krūvis – 21–22 pamokos per savaitę. Tada aiškiai suvoki, kokios svarbios yra mokytojo kvalifikacijos kategorijos – tai asmenybės vertingumas, pedagoginės veiklos mokėjimas, specialybės žinojimas ir praktinis profesijos patyrimas. Lygiai taip pat supranti, kad Lietuvos ir Estijos švietimo sistemos susiduria su panašiais sunkumais, tik skiriasi sprendimo būdai, pagrindų sumanaus perimamumo ir nuoseklaus sėkmingų veiklų tęstinumo santykis, pertvarkų vieningumas bei sistemingumas.

Pasigrožėjome santūria šalimi

Pažintis su ramaus ir santūraus būdo Estija nesibaigė. Tartu mieste lankome AHHAA mokslo centrą – vieną moderniausių muziejų pasaulyje. Čia vaizdžiai ir interaktyviai pateikiami mokslo pasaulio pasiekimai. Tęsiame ekskursiją po senamiestį: Rotušės aikštė, Tartu universiteto pastatų kompleksas, šv. Jono bažnyčia, akmenimis grįstomis gatvelėmis kylame į Tomemegi kalvą, kur savo didybę mena Domo katedros griuvėsiai, „Velnių“ ir „Angelų“ tiltai. Įstabūs sentikių kaimeliai prie Peipus ežero, užburianti ramybė prie Baltijos jūros, Suomijos įlankos, Kasmu kaimelyje. Neabejotiną įspūdį palieka stulbinamo dydžio dangun kylantys Kuremae moterų stačiatikių vienuolyno kupolai ir įmantrūs, meistriškos drožybos medinės architektūros vienuolių pastatai. Ekstravagantiškasis Palmsės dvaras – vienas gražiausių barokinių dvarų Estijoje. Čia išgirstame jo istoriją ir skanaujame nacionalinių patiekalų. Estijos sostinės širdis – Talino senamiestis, tad pėsčiomis paranku aplankyti Katedrą, Tompea pilį, „Storąją Margaritą“, Rotušės aikštės ansamblį, gėrėtis Hermano ir „Žvilgsnio į virtuvę“ bokštais, dailininkų gatve, miesto gynybine siena, išbandyti kelią „Ilgąja“ ir „Trumpąja“ koja. Vienas seniausių neogotikos architektūros paminklų Estijoje – Keila-Joa dvaro ansamblis, kurio teritorijoje galinga jėga pulsuoja Keilos krioklio veržlūs ir šviesūs vandenys.

Sakoma, jog išmintingas žmogus patiria ir patikrina visa, ką žino. O žinojimas, vėlgi suprantama, neateina iš vienos vietos, taip, kaip ir šviesa patenka ne pro vieną langą. Taigi, nesuskaičiuojami Žinojimo keliai. Ir begalė Šviesos langų. Šįkart vienas iš jų – istorinė, kultūrinė, architektūrinė, švietėjiška Estija.

Aurelija DAUGĖLIENĖ

Priekulės Ievos Simonaitytės gimnazijos lietuvių kalbos mokytoja

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių

Skip to content