Atgal į praeitį veža „Mustang“ ir „Jawa“

Gargždų gatvėmis riedantis galingas „Ford Mustang“ nereiškia, kad jūs pabudote 1964-ųjų Amerikoje. Į praeitį jus nukėlė gargždiškis Mindaugas Gliožeris, tėčio padedamas restauravęs šį amerikiečių svajonių automobilį. Antram gyvenimui senučiukę „CŽ–Jawą“ prikėlęs Linas Petrauskas iš nuostabos privertė susigraudinti net buvusį jo šeimininką. O jo fanatizmą transportui išduoda ir tai, kad spidometro rodyklėlės atnaujintos ne kuo kitu, o dantų šepetėliu.

Amerikietiškas simbolis

M. Gliožeris, vairuodamas savąjį „Ford Mustang“ spėja pastebėti, kad jo griausmas susižeria visą praeivių dėmesį. Po žavingai atrodančios mašinos dangčiu tingiai riaumoja 4,9 l darbinio tūrio 8 cilindrų variklis, todėl apžiūrėti mašiną dažnai prieina patyrę automobilių meistrai.

Mindaugą kiek erzina, kai prie sovietinės technikos pratę vyrai šios mašinos galią prilygina sovietinio palikimo sunkvežimiui „GAZ 53“. Mat iš tiesų jo „Ford Mustang“ istorija visai kitokia.

Tai apskritai pirmosios „Mustang“ laidos automobilis, pelnęs žvėrišką populiarumą visoje Amerikoje. Galingiausių visų laikų amerikietiškų mašinų – „American Muscle“ – simbolis vadinamas sportinių automobilių pionieriumi.

Vertė neįkainojama

Tačiau į savo aukso amžių šis „Mustang“ grįžo tik po restauracijos. Mindaugas pasakojo, kad internetiniame portale aukciono būdu jiedu su tėčiu mašiną nusipirko už 4 100 dolerių, dar 1 900 dolerių kainavo ją parplukdyti per Atlantą. „Automobilis buvo nevažiuojantis, laidai – supjaustyti. Originalios žalsvai mėlynos spalvos jau nebematėme, ji buvo perdažyta. Mašiną gavome 2011 metų rudenį, o galutinai restauruoti baigėme šią vasarą“, – pasakojo jis. Sudėjus visas išlaidas, ši mašina šeimininkams kainavo 12–13 tūkst. dolerių. Tačiau reali jos vertė – 70–80 tūkst. litų (apie 27–30 tūkst. dolerių). Visas detales šeimos vyrai siuntėsi internetu, o į išlaidas, žinoma, neįskaičiavo savo rankų darbo. Beje, drausti kasko draudimu jos neverta – esą net nepriklausomas ekspertas neįvertins jos istorinės vertės.

Ar brangu „Mustang“ eksploatuoti? Mindaugas patikina, kad galingas variklis finansiškai labai neskriaudžia. „Vasarą važiavau aplink Lietuvą ir 850 km nuvažiavau su 90 litrų benzino. 100 km „ryja“ 11–12 litrų kuro“, – sakė jis.

Mindaugas automobilį demonstravo parodoje Jūros šventėje, amerikietiškų automobilių suvažiavime Palangoje. Jis svarsto šį gražuolį automobilį nuomoti.

Tačiau M. Gliožeris gyvena naujais planais. Šeimos vyrų garaže jau stovi pavargęs 1969-ųjų, limituotos laidos, grande tipo „Ford Mustang“ su 5,8 l varikliu.

Atnaujino po 20 metų

Apie ryškiaspalvį motociklą „CŽ–Jawa 350“ L. Petrauskas galėtų pasakoti taip pat smulk­meniškai, kaip ir jį restauravo. Tačiau antrasis gyvenimas šiai „Jawai“ prasidėjo nuo to, kai Linas susibičiuliavo su „Vaivorykštės“ gimnazijos ūkvedžiu, kuris motociklą buvo „padžiovęs“ gal prieš du dešimtmečius. „Motociklą nupirkau už metalo laužo kainą. Tačiau ypač vertinu, kad jis turėjo tik vieną šeimininką, buvo prižiūrėtas. Papildomai pirkau lopšį, kuris kainavo dukart brangiau už patį motociklą. Restauruoti padedant tėčiui teko viską: nuo ratų, bakų iki spidometro rodyklėlių. Viskas valyta su dantų šepetuku – tikrąja prasme, žinoma“, – šypsojosi vaikinas.

Nors kol kas Liną „Jawa“ toliausiai vežė tik Vėžaičių link, vaikinas spėjo pastebėti, kad rusiška technika kaprizinga. „Variklis sukurtas gal 1970 m., todėl jo charakteristikos labai keičiasi pagal orą. Ar brangu juo važiuoti? Perkant sakė, kad nuvažiuoti 100 km užteks 5 l benzino. Tačiau įvertinus mano vairavimo manierą, dar reikėtų pridėti 3 l, o lopšys su keleiviu „ryja“ dar 4 l. Vadinasi, 12 l šimtui kilometrų“, – įvardijo Linas, prisiminęs, kad benziną kaskart dar būtina maišyti su tepalu.

Neseniai L. Petrauskas restauravo ir rusišką plentinį, treko dviratį „Start Šosse 1987“. Tačiau juo į miestą važiavo vos keliskart – graži dviratė priemonė Gargžduose sunkiai pripranta prie neišvystytų dviračių takų.

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Daugiau straipsnių